نهایی شدن مذاکرات ایران و هند برای ایجاد تعرفه‌های ترجیحی

نهایی شدن مذاکرات ایران و هند برای ایجاد تعرفه‌های ترجیحی

سفیر هند در تهران از نهایی شدن مذاکرات دوطرف برای ایجاد تعرفه‌های ترجیحی در برخی اقلام و تامین مالی سفارش ماشین‌آلات مورد نیاز در بندر چابهار خبر داد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، در ملاقات سفیر هند در ایران و رییس اتاق بازرگانی تهران، دو طرف نسبت به تلاش دوجانبه برای حفظ سطح مراودات تجاری در گام نخست و توسعه آن در گام بعدی روابط تاکید کردند.

مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این ملاقات با اشاره به متوقف شدن خرید نفت ایران از سوی هند به دلیل اعمال تحریم‌های ناعادلانه ایالات متحده آمریکا، تاکید کرد که دو طرف باید به دنبال راه‌هایی باشند که مانع از قطع تجارت دو کشور از جمله استفاده از سازوکار تهاتر کالا بین دو طرف شود.

وی در ادامه با اشاره به روابط دیرینه ایران و هند و حجم مبادله کالا میان دو کشور، عنوان کرد که این مراودات به حوزه خدمات فنی و مهندسی نیز قابل تعمیم است. خوانساری یکی از موانع صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به هند را مطالبه ضمانت‌نامه بانکی از سوی طرف هندی عنوان کرد و گفت: اکنون صندوق ضمانت صادرات ایران آمادگی دارد که نسبت به صدور ضمانت‌نامه اقدام کند. در عین حال با توجه به تاسیس شعبه بانک پاسارگاد در هند از ظرفیت این بانک نیز ‌می‌توان برای داد و ستدها بهره گرفت.

رییس اتاق بازرگانی تهران، توسعه و تکمیل پروژه بندر چابهار را نیز به عنوان یکی از راه‌حل‌ها برای توسعه مناسبات مورد اشاره قرار داد و گفت: چابهار جزو پروژه‌هایی است که از دایره تحریم خارج شده اما تکمیل این پروژه آنگونه که شایسته است، از سرعت کافی برخوردار نیست.

در ادامه این جلسه، گدام دارمندرا، سفیر هند در ایران، طی سخنانی از ضرورت حفظ سطح روابط دو کشور سخن گفت و افزود: به واسطه اعمال تحریم‌ها، خرید نفت از ایران دچار مشکلاتی شد، این در حالی است که دو پالایشگاه هند به طور کامل متناسب با نوع نفت ایران ساخته شده و این دو پالایشگاه اکنون با حاشیه سود پایین فعالیت ‌می‌کنند.

وی با بیان اینکه کالاهایی چون لاستیک و نخ ریسندگی از جمله کالاهای قابل صادرات هند به ایران است، گفت: سفارت ایران در هند نیز می‌تواند فهرستی از کالاهای ایرانی قابل عرضه در بازار هند را به بازرگانان هندی معرفی کند تا فهرست کالاهای قابل مبادله دو طرف مشخص شوند.

دارمندرا در ادامه از نهایی شدن مذاکرات مقامات هند و ایران برای برقراری تجارت ترجیحی در مورد برخی از اقلام، میان دو کشور خبر داد. سفیر هند در ایران با اشاره به اینکه پروژه چابهار پس از مذاکرات وزیر خارجه هند با مقامات آمریکا از تحریم‌ها مستثنی شد، ادامه داد: مساله نقل و انتقالات بانکی مانع پیشرفت این پروژه بود اما اکنون سفارشات مربوط به تجهزات و ماشین‌آلات صورت گرفته و امیدواریم تا یکی دو سال آینده، این ماشین‌آلات در چابهار مستقر شود.

وی افزود: سازمان بنادر ایران و طرف هندی، جلساتی را برای بررسی تسهیلات قابل ارائه در این بندر برگزار کرده‌اند و بدین ترتیب طرف هندی ۴۰ درصد تخفیف برای کشتی‌هایی که به این بندر بیایند، قائل خواهد شد. در عین حال، سازمان بنادر ایران نیز تخفیفاتی را برای خدمات بندری در چابهار نظر گرفته است.

سفیر هند در ایران سپس از رییس اتاق تهران درخواست کرد که پارلمان بخش خصوصی نسبت به ترغیب و تشویق بازرگانان برای بهره‌گیری از ظرفیت بندر چابهار اقدام کند. وی همچنین گفت که بانک پاسارگاد حدود شش ماه پیش تاییدیه ایجاد شعبه در هند را دریافت کرده اما در تاسیس این شعبه پیشرفت زیادی حاصل نشده است. او از اتاق تهران خواست که این مساله را پیگیری کند.

در پایان این جلسه، مسعود خوانساری با بیان اینکه ایران در صدد انتقال خط‌آهن به چابهار است، عنوان کرد که موارد مطرح شده از سوی سفیر هند در ایران را از طریق رایزنی و مکاتبه با مقامات ذیربط مورد پیگیری قرار خواهد داد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.