تامین مالی بنگاه‌های مولد با طرح گام

تامین مالی بنگاه‌های مولد با طرح گام

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با استقبال از اجرایی شدن طرح گام گفت: نکته مهم طرح گام آن است که دقیقا به هدف خورده و تامین مالی تولید و بنگاه‌های تولیدی را انجام می‌دهد.

به گزارش دیوان اقتصاد,بهرام شکوری در گفتگو با ایبِنا درباره اجرایی شدن طرح گام برای تامین مالی بنگاه‌های مولد اظهار داشت: به نظر می‌رسد با اجرای طرح گام هم مشکل نقدینگی فعالین حل خواهد شد و هم حجم نقدینگی در جامعه بیشتر نخواهد شد.
وی با بیان اینکه بیشترین زمان برای تسویه اوراق طرح گام کمتر از یک سال و حدود ۹ ماه است، افزود: بنگاه‌هایی که از طریق اوراق گام تامین مالی می‌شوند، بعد از تسویه اوراق مرحله اول با همان وثایقی که در بانک دارند، امکان تامین مالی مجدد از این طریق را در قالب انتشار اوراق جدید دارند.
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تنگنای اعتباری بنگاه‌ها به ویژه بعد از جهش ارزی سال گذشته تصریح کرد: طرح گام نه تنها حجم نقدینگی را بیشتر نمی‌کند، بلکه این امکان وجود دارد که بانک مرکزی با اجرای همزمان عملیات بازار باز و به طور غیرمستقیم، نرخ تنزیل اوراق آن را کنترل کند.
شکوری ادامه داد: از هر طرح و برنامه‌ای که بتواند تامین مالی تولید را انجام داده و به بنگاه‌ها برای خروج از تنگنای اعتباری کمک کند، استقبال می‌کنیم و طرح گام نیز طرح خوب و مهمی در این راستاست.
این فعال اقتصادی در خصوص استفاده بانک مرکزی از عملیات بازار باز برای کنترل نرخ سود و تورم نیز گفت: سیاستگذار پولی چندین ابزار مختلف در کشور در اختیار دارد که نرخ سود، سپرده قانونی و تنزیل مجدد از جمله آنها بودند و حال عملیات بازار باز که در کشورهای پیشرفته دنیا هم از آن استفاده می‌شود به جمع این ابزارها اضافه شده است.
وی ادامه داد: بانک مرکزی در عملیات بازار باز با خرید و فروش اوراق قرضه دولت که در ایران اوراق اسناد خزانه در نظر گرفته شده، می‌تواند سیاستگذاری پولی انجام دهد. بانک مرکزی با این عملیات می‌تواند مانع از رشد نقدینگی شود که تورم‌زا است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.