نبض معاملات بازار سرمایه در دست سهامداران حقیقی

نبض معاملات بازار سرمایه در دست سهامداران حقیقی

نگاهی به معاملات بورس اوراق بهادار در بهمن ماه امسال نشان می‌دهد در مقایسه با دی ماه گذشته مشارکت سهامداران حقوقی در خرید ۲۶.۴ درصد و مشارکت سهامداران حقوقی در فروش ۷.۱درصد کاهش یافته است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، مقایسه عملکرد بازارهای سهام، ارز و سکه در سالجاری بیانگر اینست که بازار سهام در این مدت با ۱۶۸درصد رشد، بیشترین سود را نسبت به بازارهای ارز و سکه نصیب خود کرده است. این در حالیست که در این مدت بازار ارز(دلار) با رشد ۹درصدی و بازار سکه با افزایش ۱۵.۵ درصدی مواجه بوده‌اند.
بر این اساس مقایسه این بازارها در بهمن ماه امسال هم نشان می‌دهد بازار سرمایه افزایش ۱۶.۸درصدی و بازار ارز(دلار) و بازار سکه به ترتیب رشد ۶.۷ و ۱۰درصدی را نصیب سرمایه فعالان خود کرده‌اند.
همچنین نگاهی به معاملات بورس اوراق بهادار نشان می‌دهد در این مدت متوسط حجم معاملات بورس ۶۶۱۹ میلیون سهم، متوسط ارزش معاملات ۳۷ هزار و ۳۶۷ میلیارد ریال، مشارکت سهامداران حقیقی در خرید ۸۴ درصد، مشارکت سهامداران حقوقی در خرید ۱۶ درصد، مشارکت سهامداران حقیقی در فروش ۷۸ درصد و مشارکت سهامداران حقوقی در فروش ۲۲ درصد بوده است.
این در حالی است که در مقایسه با دیماه گذشته متوسط حجم معاملات بورس ۲۶.۹درصد، متوسط ارزش معاملات ۴۰.۱ درصد، مشارکت سهامداران حقیقی در خرید ۷.۱، مشارکت سهامداران حقوقی در فروش ۲.۳ درصد افزایش و در مقابل مشارکت سهامداران حقوقی در خرید ۲۶.۴ درصد و مشارکت سهامداران حقیقی در فروش ۷.۱درصد کاهش یافته است.
این گزارش می‌افزاید: صنایع حمل و نقل با ۸۰.۱ درصد، کاشی و سرامیک با ۶۷.۸ درصد، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی با ۵۰.۱ درصد، ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی با ۴۱.۸ درصد، سایر محصولات کانی غیرفلزی با ۳۴.۴ درصد، دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش با ۵.۱ درصد، مخابرات با ۳.۷ درصد، اطلاعات و ارتباطات با ۳.۲۲ درصد، محصولات کاغذی با ۲.۶ درصد و منسوجات با ۱.۴ درصد نیز در ماهی که گذشته به ترتیب بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.
این در شرایطی است که گروه‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری با دادوستد ۴۶۸۷۱میلیون سهم، خودرو و ساخت قطعات با ۱۹۲۲۹میلیون سهم، سرمایه‌گذاری‌ها با ۸۰۵۹میلیون سهم، فلزات اساسی با ۷۸۴۴میلیون سهم، محصولات شیمیایی با ۵۰۱۰میلیون سهم، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات با ۴۴۹۹میلیون سهم، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با ۴۳۲۸میلیون سهم، سایر واسطه‌گری‌های مالی با ۴۲۴۸میلیون سهم، استخراج کانه‌های فلزی با ۳۲۵۷میلیون سهم و سیمان، گچ و آهک با ۳۰۴۸میلیون سهم بیشترین حجم معاملات بورس را در بهمن ماه گذشته به نام خود ثبت کردند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.