رشد ۱۴۳ درصدی تامین مالی از طریق بازار سرمایه

رشد ۱۴۳ درصدی تامین مالی از طریق بازار سرمایه

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید مجموع تامین مالی سرمایه‌ای و بازار بدهی در بورس تهران به ۱۴۴.۷ هزار میلیارد تومان در ۱۰ ماهه نخست امسال رسیده که رشدی ۱۴۳ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به وضعیت بازار بورس اوراق بهادار تهران و تامین مالی از طریق بازار سرمایه طی ۱۰ ماهه نخست امسال و سال ۱۳۹۷ را بررسی کرده و نوشته است، در حالی که تامین مالی سرمایه‌ای در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ برابر با ۲۳.۱ هزار میلیارد تومان بوده، این رقم برای ۱۰ ماهه نخست امسال به ۶۹.۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.
همچنین تامین مالی در بازار بدهی در مدت زمان مورد گزارش از ۳۶.۵ هزار میلیارد تومان به ۷۵.۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. آمارهای اعلام شده حکایت از آن دارند که در مجموع ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۷ برای تامین مالی سرمایه‌ای معادل ۵۹.۶ هزار میلیارد تومان و برای تامین مالی بازار بدهی ۱۴۴.۷ هزار میلیارد تومان بوده است.
براساس این گزارش رشد تامین مالی از طریق بازار سرمایه نیز ۱۴۳ درصد بوده است. معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده است که سهم عرضه اولیه در تامین مالی بازار سرمایه تنها ۱.۹۵ درصد بوده که بسیار ناچیز است.
همچنین سهم افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از تامین مالی بازار سرمایه (رشد ۶۳ درصدی نسبت به ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۷) داشته و به ۱۹.۲ درصد رسیده است. این گزارش می‌افزاید تنها ۲.۵ هزار میلیارد تومان از ۷۵ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر شده طی ۱۰ ماهه نخست ۱۳۹۸، اوراق شرکتی بوده است.

رشد ۴۲ درصدی ارزش معاملات بورس تهران

براساس این گزارش ارزش معاملات در یک ماهه منتهی به ۲۱ بهمن‌ماه از ۴۸.۹ هزار میلیارد تومان به ۶۹.۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که رشدی ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد. براین اساس همچنین حجم معاملات در بازار بورس تهران از ۹۶.۵ میلیارد سهم به ۱۳۲.۵ میلیارد سهم رسیده که این شاخص نیز ۳۷.۳ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.
طی مدت مورد گزارش تعداد معاملات نیز ۲۷.۳ درصد رشد یافته است و از ۱۰.۴ میلیون معامله به ۱۳.۲ میلیون معامله افزایش یافته است. این آمارها نشان می‌دهند که میانگین روزانه ارزش معاملات در ماه در بازه زمانی یک ماهه منتهی به ۲۱ بهمن‌ماه، از ۲.۴ هزار میلیارد تومان به ۳.۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این شاخص نیز ۴۵.۸ درصد رشد یافته است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.