پرونده عرضه نفت خام در سال جاری بسته شد

پرونده عرضه نفت خام در سال جاری بسته شد

با عرضه ۶ میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین و میعانات گازی در هفته گذشته، پرونده عرضه نفت خام در بورس انرژی در سال جاری بسته شد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا,میانه های تابستان بود که با توجه به افزایش تحریم های نفتی و تلاش برای حضور بخش خصوصی در معاملات نفت خام، عرضه نفت خام و همچنین میعانات گازی در بورس انرژی آغاز شد. اما با وجود عرضه مستمر این محصولات در بورس، به جز موارد محدودی، خریداری برای آنها وجود نداشت.
البته بخش خصوصی مهمترین دلیل این موضوع را بی تجربه بودن این بخش در معاملات پیچیده نفت خام و همچنین تحریم هایی می دانستند که کار را برای دولت نیز سخت کرده بود.
از سوی دیگر نحوه قیمت‌گذاری و قراردادها نیز در این امر بی تاثیر نبود و مجموع این عوامل سبب شد تا وزیر نفت دستور بازنگری در شیوه نامه عرضه نفت خام در بورس انرژی را در پاییز صادر کند.
در شیوه نامه جدید هرچند این عوامل اصلاح شد اما همچنان نفت خام و میعانات در بورس انرژی مشتری ماند.
نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی دلیل این امر را پیچیده تر بودن معاملات نفت خام در مقایسه با فرآورده هاب نفتی می داند.
امیرحسین تبیانیان امروز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا تاکید کرد که با توجه به عدم اقبال مشتریان به عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی احتمال بازنگری مجدد در شیوه نامه آن وجود دارد.
وی البته اضافه کرده که تا این لحظه مورد خاصی برای بازنگری از سوی دو طرف مطرح نشده اما اگر موضوعی وجود داشته باشد، حتما مورد بررسی قرار می گیرد.
تبیانیان با اشاره به اینکه پرونده عرضه نفت خام سبک و سنگین و میعانات گازی در سال جاری بسته شد، گفت که ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی هفته گذشته در بورس انرژی انجام شد.
نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی با بیان اینکه عرضه ها معمولا در هفته آخر هر ماه صورت می گرفت، ادامه داد: عرضه اسفند به دلیل نزدیکی به تعطیلات نوروز، هفته گذشته انجام شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.