تدوین برنامه ششم برمبنای آمایش سرزمین

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور:

تدوین برنامه ششم برمبنای آمایش سرزمین

سه‌شنبه, فوریه 23, 2016 - 14:21 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: برنامه ششم برمبنای آمایش سرزمینی تهیه و تدوین شده است.وزن اصلی جمعیت بیکار مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، بنابراین باید نزدیک به یک میلیون شغل سالانه ایجاد شود.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور:

تدوین برنامه ششم برمبنای آمایش سرزمین

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: برنامه ششم برمبنای آمایش سرزمینی تهیه و تدوین شده است.وزن اصلی جمعیت بیکار مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، بنابراین باید نزدیک به یک میلیون شغل سالانه ایجاد شود.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از فارس، فرهاد دژپسند امروز در همایش تبیین سیاست‌های برنامه ششم توسعه اقتصادی و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه نباید در برنامه ششم گرفتار دام برنامه‌های قبلی شدیم، اظهار داشت: به همین علت برای شروع آسیب‌شناسی نسبت به برنامه‌های گذشته صورت گرفت و تدوین برنامه‌ای در دست کار بود که مشکلات عدیده برنامه‌های قبلی را کم کرده باشد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه از شروع اولین برنامه در ایران تا اجرای آن 10 سال به طول انجامید، تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی ظاهراً یک وقفه 10 ساله از سال 57 تا 67 در برنامه ریزی وجود دارد. برنامه اول توسعه رویکرد بازسازی داشت و در نیمه راه با تعدیل اقتصادی همراه بود. اما به دلیل شتابزدگی در تدوین و اجرای برنامه‌ها با شکست مواجه شد.

دژپسند به برنامه دوم توسعه کشور اشاره کرد و یادآور شد: این برنامه ناشی از بحران تعدیل اقتصادی را به همراه داشت و همچنین به شدت با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو بودیم و در آن زمان سازمان تعزیرات نیز وجود نداشت.

وی ادامه داد: برنامه سوم توسعه برنامه‌ خوبی از جهت پرداختن به موضوع عدالت، فقر و دیگر مسائل بود. همچنین سند چشم‌انداز، توسعه کشور همزمان با تهیه و تدوین برنامه چهارم و در این دوران منشور سیاست‌های اصل 44 نیز ارائه شد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأکید کرد: برنامه چهارم توسعه دوره مظلومیت برنامه‌ریزی بود که در گوشه‌ای افتاده و مبنا و در دستور کار قرار نگرفت. همچنین پس از آن در برنامه پنجم موضوع عدالت و توسعه مدنظر بود، اما مسیر بدی را طی کرد. 235 ماده 1200 حکم آسیب جدی به نظام برنامه‌ریزی وارد کرد. عملاً نتوانستیم وظایف و مأموریت‌ها و چشم‌انداز را انجام دهیم و بخش ناچیزی اجرایی شد.

دژپسند با تأکید براینکه کم‌ترین متوسط رشد 12.2 درصد و بیشترین آن 16.4 درصد باید باشد، به موضوع رشد 8 درصدی برنامه اشاره کرد و گفت: این رشد همراه با قید اشتغال‌زایی همراه بود که کار را سخت می‌کند.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد کلان و سازمان مدیریت از برنامه چهارم انقلاب اسلامی تأکید بر برنامه‌ریزی بر مبنای آمایش سرزمینی بوده، اما یکی از محدودیت‌ جدی همین عامل تلقی می‌شود. در حال حاضر نابرابری صنایع موجب شده کشور به دو قطب تقسیم شود.

وی به برنامه اول توسعه اشاره کرد و گفت: در دوره جنگ تحمیلی ظرفیت‌های خالی ایجاد شده بود که می‌توانست از آن استفاده کنیم و سال 68 تا 70 با رشد 2 رقم مواجه هستیم که ناشی از استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و تولید و بهره‌وری است.

این مقام مسئول معتقد است، در برنامه اول 7.2 درصد رشد اقتصادی محقق شد که براساس استفاده از ظرفیت‌های خالی ایجاد شد.

وی در مورد برنامه سوم توسعه نیز عنوان کرد: این برنامه در تدوین و نظام برنامه‌ریزی خوب بود و رشد اقتصادی بالایی داشت که در سطح منطقه نیز بالا بود و این رشد ناشی از اصلاح ساختار به دست آمد.

دژپسند با بیان اینکه این شورا برای برنامه ششم توسعه از اعضای دولت و غیر دولت حضور داشتند، بیان داشت: 180 صاحب‌نظر غیر دولتی که عضو شوراهای برنامه ششم بودند.

وی افزود: وزن اصلی جمعیت بیکار مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، بنابراین باید نزدیک به یک میلیون شغل سالانه ایجاد شود.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأکید کرد: در حال حاضر 50 ماده دائمی برای برنامه و 30 ماده در قالب لایحه با پشتیبانی 1300 صفحه وجود دارد و رویکرد آن درون‌زایی  برون‌گرایی است.

به گفته دژپسند، یک سؤال مطرح شده این بود که آیا همه برنامه‌های در مقیاس عملیاتی است که پاسخ منفی خواهد بود، برای تمامی برنامه‌ها مواردی راهبری وجود دارد که برمبنای آمایش سرزمین تهیه شده، همچنین اهداف کمی براساس 3 مدل و نیز مطالعات دستگاه‌ها تهیه شده و جداول کمی کلان، نظام تأمین مالی در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: برای تهیه لایحه برنامه ششم 85 هزار نفر ساعت در جلسات حضور داشته و به عنوان اسناد پشتیبان تهیه لایحه موجود است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.