پرداخت بیمه بیکاری کرونا به ۶۶۷ هزار نفر در انتظار تخصیص بودجه

پرداخت بیمه بیکاری کرونا به ۶۶۷ هزار نفر در انتظار تخصیص بودجه

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت پنج هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه بیکاری مصوب کرده اما تاکنون مبلغی تخصیص پیدا نکرده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم ، مسعود بابایی افزود: بطورکلی در ماده هفت قانون بیمه بیکاری به صراحت مشخص شده برای شرایط عادی بر اساس سابقه بیمه پردازی که فرد دارد می تواند طبق جدول هفت این قانون از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.

وی اظهارداشت: شرایطی که در اثر شیوع کرونا در کشور حادث شده شرایط غیر مترقبه است و به نوعی از تبصره (2) ماده (2) قانون بیمه بیکاری برای افرادی که در اثر بیماری کرونا بیکار شده اند مقرری در نظر گرفته شده است.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سرجمع 797 هزار نفر در سامانه ای که بدین منظور طراحی شده بود ثبت نام کرده اند که از این تعداد 667 هزار نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شناخته شده اند.

وی افزود: این روند غیر معمول وغیر طبیعی بود چرا که در پایان هر سال بین 240 تا 260 هزار نفر مقرری بیمه بیکاری در کشور ثبت می شد.

بابایی بیان داشت: در شرایط غیر مترقبه جدول ماده هفت قانون بیمه بیکاری ملاک عمل قرار نمی گیرد بسته به اینکه چه زمانی شرایط مساعد می شود.

وی ادامه داد: از 23 فروردین ماه سال جاری بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد بجز تهران در سایر استان ها و شهرستان های کشور کسب و کارهای کم خطر و حتی با ریسک متوسط شروع به کار کنند که مبنا می شود برای بازگشت به کار افرادی که بواسطه شیوع کرونا بیکار شده اند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آغاز به کار مشاغل و کسب و کارهای کم ریسک در استان تهران نیز از 30 فروردین ماه سال جاری مصوب شد.

وی افزود: برای این دو بخش از کار مبنا در حال حاضر پایان فروردین ماه است.

بابایی بیان داشت: همچنین برای سایر مشاغل که های ریسک و پر خطر هستند و ستاد ملی مبارزه با کرونا هنوز شروع فعالیت این نوع کسب و کارها را تأیید نکرده قرار بر اینکه کمیته ای متشکل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی در خصوص مقرری بیمه بیکاری افرادی که در اردیبهشت ماه بیکارند تصمیم گیری کند.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا برای بیمه بیکاری کارگران آسیب دیده از کرونا اعتبار تخصیص یافته یا خیر، گفت: بطورکلی از اواسط اسفند ماه سال گذشته پیش بینی می شد در اثر شیوع کرونا 750 هزار نفر از نیروی کار کشور بیکار شوند از این رو پیگیرهای لازم برای تخصیص اعتباراتی مازاد بر اعتبار سه درصد صندوق بیمه بیکاری انجام شد.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: پنج هزار میلیارد تومان منابع بطور مشخص برای مقرری بیمه بیکاری از سوی دولت مصوب شده اما رقمی هنوز تخصیص پیدا نکرده است.

وی اظهار داشت: اعتبار مدنظر باید از سازمان برنامه و بودجه به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ به مشمولان مقرری بیمه بیکاری پرداخت شود.

بابایی در ادامه یادآور شد: رانندگان درون و برون شهری چنانچه بیمه رانندگان را داشته باشند این افراد از شمول قانون بیمه بیکاری مستتثنی هستند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.