شرایط پرداخت تسهیلات در صندوق پس انداز یکم آسانتر شود

مکلف شدن سایر بانکها برای دادن تسهیلات مسکن

شرایط پرداخت تسهیلات در صندوق پس انداز یکم آسانتر شود

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه مجلس و بانک مرکزی باید سایر بانکها را نیز به پرداخت تسهیلات به بخش مسکن مکلف کنند گفت.:بانک مسکن در پرداخت تسهیلات مسکن تنها مانده و باید سایر بانکها نیز به پرداخت تسهیلات مسکن اقدام کنند.

به گزارش دیوان اقتصاد ، در خرداد ماه سال گذشته و با موافقت رییس مجلس و رییس کل بانک مرکزی قرار بر این شد تا سهم تسهیلات بانک ها در حوزه مسکن به ۲۰ درصد افزایش یابد اما گزارشها حاکی از این است که بانک ها از این توافق و مصوبه شورای عالی مسکن تبعیت نمی کنند.
بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن ، بانکها موظف شده اند تا ۲۰ درصد از سقف تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند اما بانکها به غیر از بانک مسکن هیچ علاقه ای برای اینکه تن به اجرای این مصوبه بدهند از خود نشان نمی دهند.
سال گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از عدم استقبال بانکها در اختصاص تسهیلات خود به بخش مسکن انتقاد کرده بود. در خرداد ماه سال گذشته جلسه ای سه جانبه میان محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی و رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس تشکیل شد تا بانکها توجه ویژه ای به بخش مسکن داشته باشند و ۲۰ درصد از سقف تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند. اما این سهم در حال حاضر زیر 8 درصد است.
حسام عقبایی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید سایر بانکها را به پرداخت تسهیلات به بخش مسکن مکلف کند گفت: علاوه بر بانک مسکن باید سایر بانک ها نیز برای پرداخت تسهیلات مسکن وارد میدان شوند. اینکه تنها یک بانک در کشور اقدام به پرداخت تسهیلات مسکن با نرخ سود تک رقمی کند نمی تواند باعث بهتر شدن اوضاع بخش مسکن شود.
وی ادامه داد: باید دولت، مجلس، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار سایر بانکها را مکلف کند تا سایر بانکها نیز در کنار بانک مسکن اقدام به پرداخت تسهیلات کنند.
عقبایی با اشاره به اینکه قطعا اگر سایر بانکها وارد بخش مسکن برای دادن تسهیلات شوند و به عنوان مثال به میزان تشخیص خود سقف تسهیلات خود به بخش مسکن را بالا ببرند می توان به روزهای خوب بخش مسکن هم در بخش ساخت و هم در بخش تقاضا امیدوار شد گفت: اگر بروکراسی اداری حذف شود و سایر بانکها نیز در کنار بانک مسکن بتوانند تسهیلات بخش مسکن را پرداخت کنند هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی اثرگذاری بانک ها در بخش مسکن افزایش خواهد یافت و قطعا اگر این اتفاق رخ دهد تعادل خوبی میان عرضه و تقاضای مسکن رخ خواهد داد.
نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که دلیل اینکه علیرغم مصوبه شورای عالی مسکن و تأکید مجلس و رییس کل بانک مرکزی سایر بانکها برای پرداخت تسهیلات به بخش مسکن اقدام نمی کنند چیست؟ گفت : سایر بانکها علاقه ای به پرداخت تسهیلات به بخش مسکن پیدا نمی کنند. اگر بخواهیم مثالی در این خصوص بزنیم باید بگوییم که برای کارگران به هر حال یک حداقل حقوقی در نظر گرفته شده و قانون شده است پس باید برای ورود و کمک سایر بانکها برای دادن تسهیلات به بخش مسکن یک قانون و مصوبه ای در مجلس و دولت ایجاد شود تا شورای پول و اعتبار بتواند نظارت خود را بر عدم پرداخت تسهیلات سایر بانکها به بخش مسکن را بیشتر کند

افزایش کمی و کیفی تسهیلات مسکن با ورود سایر بانک ها به پرداخت تسهیلات

عقبایی ادامه داد: اگر سایر بانکها در کنار بانک مسکن اقدام به پرداخت تسهیلات مسکن کنند بدون شک میزان پرداخت تسهیلات چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی افزایش خواهد یافت چرا که الان بزرگترین مشکل کنونی تسهیلات در بخش مسکن هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی نشان می دهد که متقاضیان بخش مسکن چه در بخش تقاضا و چه در بخش ساخت به آن شکل تطمیع نمی شوند .
وی با اشاره به اینکه اگر سایر بانکها هم تسهیلات مسکن اعطا کنند فشار از روی بانک مسکن برداشته خواهد شد تأکید کرد: برداشته شدن بروکراسیها در دادن تسهیلات می تواند متقاضیان را خیلی سریع به دریافت تسهیلات مسکن بکشاند و مشکل آنها را برطرف کند.
عقبایی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر تنها بانکی که اقدام به پرداخت تسهیلات با نرخ سود تک رقمی و حتی 6 درصد در بافت فرسوده می کند بانک مسکن است گفت: به هر حال هنوز هم می توان به پایین بودن نرخ سود که همانا 8 درصد و یا 6 درصد بافت فرسوده است تاکید کرد.

پرداخت تسهیلات صندوق پس انداز یکم آسانتر شود

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که مهلت صندوق پس انداز یکم کمتر از 20 روز دیگر به پایان می رسد و بانک مرکزی باید برای ادامه حیات آن مجددا مهلت آنرا تمدید کند آیا پیشنهادی برای تمدید مهلت این صندوق دارید؟ گفت: بنده معتقد هستم که باید بروکراسی ها و واسطه گریها در پرداخت تسهیلات مسکن برداشته شود و هر متقاضی دریافت تسهیلات در هر شهر و یا منطقه ای به راحتی به شعب مراجعه کنند و اقدام به دریافت تسهیلات کنند اما آنچه که مشخص است سقف کنونی صندوق مسکن یکم کفاف خرید مسکن در شهرهای بزرگ را آنطور که چهار سال پیش می داد نمی دهد و باید شرایطی ایجاد شود که پرداخت تسهیلات آسانتر شود.

توسعه ای شدن بانک مسکن باید سریعتر رخ دهد

وی تاکید کرد: باید بانک مسکن هر چه سریعتر به سمت توسعه ای شدن حرکت کند تا بتواند در اعطای تسهیلات مسکن راحت تر اقدام کند.
صندوق پس انداز مسکن یکم در سال 94 با نرخ سود 14 درصد آغاز به کار کرد و بعد از یک سال نرخ سود آن ابتدا به 13 درصد و سپس به 11 درصد و در نهایت بعد از 25 سال نرخ سود تسهیلات مسکن تک رقمی شد. در حال حاضر نرخ سود تسهیلات مسکن یکم شش درصد در بافتهای فرسوده و برای سایر بافتها ۸ درصد است.
میزان بازپرداخت اقساط تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی در حال حاضر با نرخ سود ۸ درصد حدود ۹۴۰ هزار تومان است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.