۳۵ میلیاردتومان برای تکمیل پوشش اینترنت روستایی اختصاص یافت

۳۵ میلیاردتومان برای تکمیل پوشش اینترنت روستایی اختصاص یافت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اختصاص ۳۵ میلیارد تومان برای تکمیل پوشش اینترنت مناطق روستایی گفت: ۳۰ هزار مودم نیز برای اتصال مدارس باقیمانده در روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات تهیه شده که ظرف ۲ ماه آینده اپراتورها سرویس اینترنت پرسرعت را تحویل این مدارس می‌دهند.

به گزارش دیوان اقتصاد، «محمدجواد آذری جهرمی» طی سفر به شیراز و در جلسه با «عنایت‌الله رحیمی» استاندار فارس، «حیدر اسکندرپور» شهردار شیراز و مدیران ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس افزود: ۱۰ درصد درآمد اپراتورهای تلفن همراه و مخابرات از استان فارس تامین می‌شود و فارس بعد از تهران، خوزستان، خراسان رضوی و مازندران رتبه پنجم به لحاظ درآمد را دارد اما باید در خصوص زیرساخت‌ها و خدمات رسانی هم در بین پنج استان اول قرار داشته باشد.

وی اظهار داشت: در حوزه دیتا کیفیت ارتباطات شیراز نسبت به سایر کلان شهرها کمی پایین‌تر است و طبق اعلام اپراتورها برای بهبود کیفیت باید ۵۶ سایت جدید در شیراز احداث شود که تاکنون فقط ۱۹ سایت دایر شده است. علی‌رغم اینکه تجهیزات کافی برای راه‌اندازی سایت‌ها در استان در انبارها موجود است اما نزدیک به ۱۸ ماه این تجهیزات روی زمین است و کار به کندی پیش می‌رود.

آذری جهرمی خاطر نشان کرد: با شهردار شیراز چند بار مذاکره داشتم و ایشان هم قول دادند مساله حل شود، ولی با توجه به این موضوع که پس از صدور مجوز برای احداث یک سایت جدید ۲ ماه زمان لازم است بنابراین تا آن سایت به مرحله راه‌اندازی برسد، جهت تسریع در راه‌اندازی کلیه سایت‌ها، نیاز است شهرداری مجوز سایت‌های باقی مانده که توسط اپراتورها اعلام شده است را با هم صادر کند تا به موازات هم عملیات احداث سایت‌های جدید توسط اپراتورها آغاز شود. هم اکنون ۱۰ سایت اپراتور اول و ۱۳ سایت اپراتور دوم نیاز به مجوز شهرداری دارد و از شهردار شیراز می‌خواهیم در اسرع وقت مجوز احداث ۲۳ سایت جدید را در شیراز صادر کند.

وی افزود: البته مجوز احداث برای ۱۰ سایت جدید در سال گذشته توسط شهرداری شیراز برای اپراتور دوم صادر شده است که یک سایت اجرا شده و برای ۹ سایت دیگر برخی ممانعت‌ها وجود دارد که از استاندار می‌خواهیم برای این سایت‌ها که مجوز شهرداری آن گرفته شده، امنیت لازم را فراهم کند تا عملیات احداث سایت‌ها ادامه یابد و هر چه سریعتر در شبکه قرار گیرند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در خصوص پوشش جاده‌های استان فارس گفت: ۷۹۰ کیلومتر از جاده‌های اصلی و فرعی استان پوشش ندارد که برای پوشش این نقاط ۲۷ سایت جدید پیش‌بینی شده است که می‌تواند ۳۷۰ کیلومتر دیگر از جاده‌های استان را تحت پوشش قرار دهد. اما برای آغاز عملیات اجرایی آن باید ابتدا برق‌رسانی به این ۲۷ نقطه صورت گیرد که طبق برآورد شرکت توزیع برق استان نیاز به ۳۶ میلیارد تومان اعتبار دارد.

وی با بیان اینکه طبق توافق با استاندار فارس، ۲۰ میلیارد تومان از این مبلغ توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و استانداری فارس تامین اعتبار خواهد شد، دستور داد هر چه سریعتر لیست نقاط به شرکت توزیع نیروی برق استان اعلام شود تا پس از تعیین زمان لازم برای برق رسانی به این نقاط از جانب شرکت برق، اپراتورها بتوانند تملک زمین و احداث سایت را در این نقاط آغاز کنند و در خصوص مابقی اعتبار لازم نیز پس از ابلاغ بودجه سال‌جاری تصمیم‌گیری می‌شود.

آذری جهرمی در خصوص اتصال مدارس روستایی استان به شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: ۳۰ هزار مودم توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اتصال مدارس باقیمانده در روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات تهیه شده است و طی برنامه‌ریزی صورت گرفته ظرف ۲ ماه آینده اپراتورها سرویس اینترنت پرسرعت را تحویل این مدارس می‌دهند. در استان فارس درصدد هستیم تا ۱۰ مرداد اتصال همه مدارس روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات را جشن بگیریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص مشکلات شرکت شاتل جهت ارایه سرویس اینترنت پرسرعت بر بستر فیبر نوری (FTTC) با شهرداری شیراز گفت: شهرداری نیاز دارد یک شبکه فیبر نوری در سطح شهر داشته باشد که برای کنترل ترافیک و مدیریت شهری استفاده کند و اختیار دارد با توجه به هزینه‌های سرمایه‌گذاری و هزینه‌های عملیاتی از بین شرکت‌های متقاضی، پیمانکار را انتخاب کند.

آذری جهرمی در این خصوص از شهردار شیراز خواست حداکثر ظرف مدت یک هفته پیمانکار را انتخاب کند و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی کند تا در صورت تایید پیمانکار، هر چه سریعتر مراحل اجرای این پروژه پس از اخذ تعهد از شرکت مجری در شیراز آغاز شود.

خطوط تلفن مشترکین در برخی از نقاط، کشش ارائه اینترنت با سرعت بیش از دو مگابیت بر ثانیه را ندارند و در نتیجه ایجاد زیرساخت ارتباطی بر بستر فیبرنوری و کابل مسی و به عبارتی FTTC می تواند این مشکل را حل کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.