ایجاد بانک مشترک؛ راهکار حل مشکل تبادلات پولی با ترکیه

ایجاد بانک مشترک؛ راهکار حل مشکل تبادلات پولی با ترکیه

رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به توافقات انجام شده درباره استفاده از ارزهای ملی در تبادلات تجاری دوکشور تاکید کرد:با ایجاد بانک مشترک، بسیاری از مشکلات مربوط برای تبادلات پولی حل خواهد شد.

به گزارش دیوان اقتصاد,مهرداد سعادت دهقان در گفتگو با ایبِنا درباره استفاده از ارزهای ملی در مبادلات ایران و ترکیه اظهار داشت: طرف ترک موافق این بحث است و رضایت دارد، ولی متاسفانه آنها مشکلاتی با اروپا و آمریکا دارند زیرا پروژه‌های فراوانی را با آنها در دست اجرا دارند.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که یک بانک مشترک بین ایران و ترکیه تاسیس شود، بسیاری از مسائل مربوط به مبادلات پولی بین دو کشور حل خواهد شد و امکان استفاده از لیر و ریال در تجارت بین دو طرف نیز به وجود خواهد آمد.
رییس اتاق بازرگانش مشترک ایران و ترکیه گفت: طرف ترک همواره نسبت به ایجاد بانک مشترک و استفاده از ارزهای ملی در تبادلات تجاری ابراز علاقه کرده و در صورتی که موانع تحریمی وجود نداشته باشد، این موضوع کاملا امکان‌پذیر است.

پیشنهاد استفاده از معافیت در رفع تعهد ارزی برای تجارت با ترکیه

این فعال اقتصادی در خصوص رفع تعهد ارزی و مهلت صادرکنندگان برای این موضوع تا ۳۱ تیرماه اظهار داشت: اگر مسئولان به معنای واقعی به دنبال جهش در تولید و صادرات هستند، باید دید خود را بازتر کنند.
وی افزود: پیشنهادی در اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه مطرح کردیم که صادرات بخش خصوصی به ترکیه نیز مانند عراق و افغانستان از مزایای معافیت در زمینه رفع تعهد ارزی استفاده کند. در صورتی که صادرات بخش خصوصی به ترکیه از رفع تعهد ارزی معاف شود، امکان افزایش دو تا ۳ برابری صادرات به این کشور وجود دارد.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه ادامه داد: ۸۰ درصد صادرات کشور توسط بخش دولتی و ۲۰ درصد توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. نیمی از صادرات بخش خصوصی نیز به عراق و افغانستان است و در صورتی که دولت و بانک مرکزی موافق باشند، ۱۰ درصد دیگر صادرات کشور هم بتواند از معافیت‌های رفع تعهد ارزی به عراق و افغانستان استفاده کنند




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.