آمادگی بانک توسعه صادرات برای خرید اسکناس ارز صادرکنندگان

آمادگی بانک توسعه صادرات برای خرید اسکناس ارز صادرکنندگان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر لزوم حمایت از بازگشت ارز به کشور، گفت: آمادگی داریم تمام اسکناس ارز صادرکنندگان را خریداری و به نرخ روز به آنها پرداخت کنیم.

به گزارش دیوان اقتصاد، علی صالح آبادی ، اظهار داشت: همانطور که می دانید بانک با حدود سه دهه فعالیت نقش موثری در پیشبرد هدف توسعه صادرات غیر نفتی در کشور ایفا کرده است. امروزه اهمیت صادرات بر هیچکس پوشیده نیست و در شرایط فعلی کشور ارز حاصل از صادرات غیر نفتی می تواند کشور را اداره کند و منبعی برای تامین ارز کشور خواهد بود.

وی افزود: امروزه کشور به این منبع احتیاج جدی دارد و در این رسالت که کشور از محل صادرات غیر نفتی ارزآوری داشته باشد، ماموریت بانک توسعه صادرات که وظیفه حمایت از صادرات غیر نفتی را برعهده دارد، دو چندان خواهد شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه سال گذشته بیش از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم، گفت: در این سه دهه بانک همواره در کنار صادرکنندگان بوده و حمایت‌های مالی و ارزی خود را از صادکنندگان داشته است.

صالح آبادی درباره نقاط قوت بانک نیز توضیح داد: بانک توسعه صادرات در حال حاضر ۳۸ شعبه در کشور دارد و از ۱۱۰ نفر نیروی بانک، ۸۵ درصد آنها دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر هستند. تمام شعب بانک نیز تخصصی و ارزی و ریالی هستند و با توجه به تخصص و تعداد کم شعب در مراکز استان ها کیفیت و سرعت ارائه خدمات در بانک قابل قبول و در تعامل با مشتریان بوده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نکات مهم در بانک موضوع اضافه برداشت است که تاکنون اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته و ندارد. همچنین صورت های مالی بانک نیز طی این سال ها مقبول و مطلوب بوده و عملکرد بانک در بازار بین بانکی مناسب بوده و عمدتا سپرده گذار بوده تا سپرده پذیر.

به گفته این عضو شورای فقهی بانک مرکزی، در زمینه اموال مازاد نیز، بانک در سیستم بانکی از جمله بانک‌هایی است که این رقم به نسبت بانک های دیگر بسیار پایین است و بانک در حوزه دانش بنیان ها نیز در کنار حوزه صادرات، برنامه های مفصلی دارد و علی رغم اینکه عمده تسهیلات بانک ارزی بوده، در عین نوسانات ارزی موجود، نسبت معوقات بانک ۱۱ درصد است که نسبت مناسبی است و در بخش ریالی نیز معوقات ۴ درصد است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر برنامه ریزی این بانک برای شرایط تحریم، گفت: ما در شرایط تحریم برنامه ریزی کردیم تا از مشتریان خود در حوزه های مختلف مراقب کنیم، برای این کار برخی از اقدامات انجام شد که می توان به افزایش اختیارات شعب برای تصمیم گیری، در شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا اشاره کرد که برای مشتریانی که از شیوع این ویروس آسیب دیده اند، شعب این اختیار را دارند تا تسهیلات برای این دسته از مشتریان تسهیل شود.

وی با اشاره به اهمیت توجه به اینکه در این مدت مرزها بسته بوده و به طور حتم مشتریان بانک با مشکلاتی مواجه بوده اند، گفت: اولویت دیگر بانک توسعه صادرات، ‌تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی صادراتی بود و سعی شد در حد توان سرمایه در گردش آنها تامین شود. در حال حاضر میانگین نرخ سود در بانک ۱۴ الی ۱۴.۵ درصد است، زیرا بخشی از منابع  تسهیلات تلفیقی از منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانک است که با نرخ سود ۱۴ به مشتریان ارائه می شود.

صالح آبادی در ادامه درباره بسته حمایت از شرکت های داشن بنیان نیز توضیح داد: از جمله این اقدامات می توان به تخفیف ۳۰ درصدی کارمزد ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد. همچنین نرخ سود تسهیلاتی که به شرکت های دانش بنیان داده می شود نیز ۱۲ درصد است. همچنین با صندوق نوآوری و شکوفایی تفاهم‌نامه ای امضا شد که آنها هم یارانه تخفیف داده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ۴ هزار میلیارد ریال برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده، افزود: از مراقب های دیگری که از صادرکنندگان داشتیم خرید اسکناس ارزی صادرکنندگان به نرخ سنا است. با هماهنگی بانک مرکزی از سال گذشته آغاز شده و همچنان این روند ادامه دارد. ما با همکاری بانک مرکزی آمادگی داریم تمام اسکناس ارز آنها را خریداری و به نرخ روز به آنها پرداخت کنیم. حتی صرافان نیز می توانند به صرافی ما مراجعه و معادل آن ریال به صورت نقدی دریافت کنند.

به گفته مدیر عامل بانک توسعه صادرات، یکی دیگر از اقدامات نقل و انتقال ارزی برای صادرکنندگان و واردکنندگان است که در شرایط تحریم جا به جایی وجوه اهمیت زیادی دارد و ما این آمادگی را داریم از هر مبدایی به هر مقصدی وجوه منتقل شود. موضوع بعدی بانکداری باز است که از اولویت های ما است که از سال گذشته آغاز و همچنان ادامه دارد و امید داریم تا خدمات بانک از طریق این سیستم به مشتریان ارائه شود.

این عضو شورای فقهی بانک مرکزی حمایت از صنایع کوچک و متوسط را از دیگر موارد مورد نظر بانک عنوان کرد و افزود: با توجه به نقش این شرکت ها در اقتصاد و اشتغال با صندوق ضمانت صنایع کوچک تفاهمنامه ای انجام شد و ما آماده ارائه تسهیلات به این شرکت ها با نرخ ۱۴ الی ۱۴.۵ درصد از منابع توفیقی بانک و صندوق توسعه ملی هستیم. از دیگر اقدامات بانک افزایش اختیارات شعب در زمینه بانکداری شرکتی است. ما امسال ۱۱۰ شرکت را وارد سامانه بانکداری شرکتی کردیم.

وی در ادامه درباره آمار و ارقم تسهیلات این بانک توضیح داد: در سال ۱۳۹۷ تسهیلات اعطایی ۶۲ هزار میلیارد ریال بوده که با رشد ۲۵ درصدی در سال ۹۸ به ۸۴ هزار میلیارد ریال رسیده است. همچنین در حوزه دانش بنیان ها نیز در سال ۹۷، یک هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال بوده که در سال ۹۸، یک هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال با رشد ۲۲ درصدی محقق یافته است. شرکت های کوچک و متوسط نیز در سال ۹۷، ۷۴۹۳ میلیارد ریال بود به ۸۱۳۰ میلیارد ریال در سال ۹۸ رسیده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.