دریافت کد بورسی برای دانش‌بنیان‌ها الکترونیکی شد

دریافت کد بورسی برای دانش‌بنیان‌ها الکترونیکی شد

با راه‌اندازی سامانه احراز هویت الکترونیک در بازار سرمایه مراجعات حضوری سرمایه‌گذاران برای ثبت نام و احراز هویت در بورس کاهش می‌یابد و باعث ایجاد شفافیت بیشتر در بازار سرمایه خواهد شد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایسنا، طی مراسمی با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری سامانه احراز هویت الکترونیکی در سامانه "سجام" و بازار سرمایه ایران به صورت رسمی افتتاح شد. سامانه سجام یا سامانه "جامع اطلاعات مشتریان" یک سامانه یکپارچه برای ثبت و نگهداری اطلاعات تمام سرمایه‌گذاران در زمینه بورس است.

علاقه‌مندان به فعالیت در بازار سرمایه باید کد بورسی دریافت کنند و برای دریافت کد بورسی، پیش از این، متقاضیان اطلاعات خود را به صورت حضوری در دفاتر پیشخوان ارائه می‌کردند. با راه‌اندازی این سامانه با مشارکت بیش از ۹ شرکت فناور و دانش‌بنیان، مراحل احراز هویت افراد به صورت برخط و الکترونیکی درآمده است. این سامانه علاوه بر کاهش مراجعات حضوری،  باعث ایجاد انسجام و شفافیت بیشتر می‌شود.

این سامانه که پیش از این، یک ماه به صورت آزمایشی و پایلوت فعالیت کرده بود، در این مراسم به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

در این مراسم سورنا ستاری با بیان اینکه در سال‌های اخیر، شرکت‌های با هویت جدید به اقتصاد کشور  وارد شده‌اند، گفت: شرکت‌های جدید بر عکس همتایان سنتی، دارایی فکری و نامشهود بیشتری دارند.

وی با اشاره به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس، اظهار کرد: ۱۶ شرکت دانش‌بنیان در حال تکمیل پرونده پذیرش خود هستند تا وارد بورس و فرابورس شوند؛ چراکه این شرکت‌ها آینده‌کاری خود را در بازار بورس می‌بینند و در حال حاضر جلسات متعددی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود تا  شرکت‌های دانش‌بنیان را با مزایای حضور در بازار سرمایه، آشنا کند. با توجه به خدمات مختلفی که شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت می‌کنند، خوشبختانه از حساب‌ها و صورت‌های ‌مالی شفافی برخوردار هستند.

ستاری با اشاره به لزوم توجه به سرمایه بخش خصوصی در توسعه زیست بوم نوآوری کشور، با تاکید بر آنکه در این حوزه ارزش افزوده بسیار قابل توجهی تولید می‌شود، یادآور شد: توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یکی از ارکان توسعه استارتاپ‌ها است و استارتاپ‌ها با استفاده از ابزار سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر رشد می‌کنند و نمی‌توان با تزریق بودجه دولتی و وام‌های سنتی، انتظار رشد استارتاپ‌ها را داشت.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست‌جمهوری، رئیس بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۳ شرکت دانش‌بنیان با ارزش بازار حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه پذیرش شده‌اند و این تعداد در حال افزایش است. فعالیت چند شرکت دانش‌بنیان در بحث آزادسازی سهام عدالت نیز یک پدیده مبارک است. بی‌شک در آینده نه چندان دور،  شرکت‌های دانش‌بنیان به بزرگترین شرکت‌های حاضر بر روی تابلوی بورس تبدیل می‌شوند و این اتفاقی است که در تمام دنیا رخ داده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.