دستگاه‌ها اطلاعات رشد را ارائه نکرده بودند/ اعلام نرخ رشد امسال اوایل ۹۵/ فکر کنم رشد مثبت شود

دستگاه‌ها اطلاعات رشد را ارائه نکرده بودند/ اعلام نرخ رشد امسال اوایل ۹۵/ فکر کنم رشد مثبت شود

پنج‌شنبه, فوریه 25, 2016 - 20:00 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام اینکه عدد نرخ رشد اقتصادی سال جاری در اوایل سال آینده اعلام خواهد شد، گفت: نرخ رشد اقصادی حتماً از ۳درصد پایین‌تر است و فکر می‌کنم می‌تواند مثبت باشد.

ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سؤال که چرا بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی را هنوز اعلام نکرده است، اظهار داشت: در محاسبه نرخ رشد اختلالی ایجاد شد؛ امیدوارم تا آخر اسفنده ماه محاسبه شود و به‌صورت کلی اعلام کنیم.

وی افزود: پیش‌بینی ما در مورد نرخ رشد این است که نرخ رشد حتماً از 3 درصد پایین‌تر است و فکر می‌کنم می‌تواند مثبت باشد. در اسفند ماه آمار و اطلاعات آن را جمع‌آوری و عدد نرخ رشد را تعیین خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای تعیین نرخ رشد اقتصادی اطلاعات دقیق نبود و دستگاه‌ها آمارها را ارائه نکرده بودند، گفت: با جمع‌آوری و پایش اطلاعات تا پایان اسفند ماه سال جاری، نرخ رشد اقتصادی را در اوایل سال 95 اعلام خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار تسنیم، بانک مرکزی طی سال‌های گذشته به‌ویژه سال 93 (سالی که دولت بارها از مثبت شدن رشد اقتصادی به‌عنوان مهمترین موفقیت خود نام می‌برد) نرخ رشد اقتصادی را فصل به فصل اعلام می‌کرد؛ اما نرخ رشد اقتصادی در نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی که امسال منتشر شد، اعلام نشد و عدم انتشار این شاخص از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی موجب شده تا محرمانه سازی به‌عنوان یکی از سیاست‌های مهم دولت یازدهم به شمار آید.

البته عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران پیش از این در مورد اعلام نکردن نرخ رشد سال 93، به تسنیم گفته بود: نرخ رشد اقتصادی سال 93 را اعلام نکردیم تا تشتت نشود و نرخ رشد صنعت در 6 ماه نخست امسال منفی است.

اکبر کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی نیز پیشتر درباره نرخ رشد اقتصادی گفته بود: احتمال دارد نرخ رشد در فصل بهار سال 94 نرخ رشد اقتصادی بسیار پایین و حتی منفی اعلام شود اما با اجرایی شدن توافق هسته‌ای و با رفع محدودیت‌ها در ماه‌های آینده این انتظار را داریم نرخ رشد امسال در مجموع مثبت باشد.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز هفته گذشته با بیان اینکه آمارهای اقتصادی را بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر می‌کند به عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران دستور انتشار رشد اقتصادی امسال را داد که تا کنون خبری از این شاخص نیست.

به‌اعتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی علت محرمانه ماندن رشد اقتصادی به‌احتمال قوی منفی شدن این رشد است. طیب‌نیا وزیر اقتصاد کاهش شدید قیمت نفت را یکی از دلایل کاهش نرخ رشد اعلام کرد و افزود: می‌توانست در غیر این صورت نرخ رشد به بالای 5 درصد برسد.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران چندی پیش گفته بود: رشد شاخص تولید صنعتی در پاییز سال جاری در مقایسه با فصل سوم سال گذشته منفی 24.8 و رشد شاخص صنعتی در 9ماهه سال جاری در مقایسه با مشابه سال گذشته منفی 11.94 درصد بوده است.

وی افزود: رشد فروش واحدهای صنعتی در فصل سوم سال 94 (پاییز) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته منفی 19 درصد بوده است همچنین در یک سال گذشته تمام بخش‌های صنعتی کشور غیر از صنایع دارویی و غذایی رشد منفی داشته است.

خوانساری با بیان اینکه نمی‌توان انتظار رشد صنعتی را در سال 94 پیش‌بینی کرد، گفته بود، استمرار رشد منفی تولیدات صنعتی منجر به تعمیق رکود شده و لازم است که راهکارها و سیاستگذاری‌های ویژه‌ای برای خروج از رکود صورت گیرد.

به گزارش تسنیم، ظاهراً نرخ رشد اقتصادی سال 94 منفی است. رشد بخش صنعت و نفت منفی و رشد کشاورزی مثبت و نزدیک به صفر است و تنها بخشی که دارای رشد مثبت است بخش خدمات بوده است البته شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت (بانک مرکزی و مرکز آمار ایران) شاید رشد اقتصادی 94 را بدون نفت اعلام کند تا به صفر نزدیک‌تر باشد.

انتهای پیام/*




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.