افزایش قدرت رقابت صادرکنندگان با کاهش نرخ سود صادرات

مدیرعامل بانک توسعه صادرات:

افزایش قدرت رقابت صادرکنندگان با کاهش نرخ سود صادرات

یک‌شنبه, نوامبر 6, 2016 - 12:55 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به کاهش سود صادرات ۱۱ درصدی گفت شرکت‌هایی که این اعتبارات به آنها تخصیص داده می‌شود باید اسناد صادراتی خود را در اختیار ما قرار دهند. کاهش نرخ سود صادرات در مناطق محروم به ۷ درصد می‌رسد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایسنا، علی صالح‌آبادی با اشاره به کاهش سود صادرات به ۱۱ درصد گفت: منابع این کار از محل سپرده‌گذاری ریالی صندوق توسعه ملی در بانک‌ها تامین می‌شود. در بانک‌ها نیز از محل سپرده‌ای که از صندوق دریافت می‌کنند به صادرکنندگان تسهیلات می‌دهند که نرخ سود تسهیلات صادرکنندگان ۱۱ درصد، اما در مناطق محروم به هفت درصد نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی در همین رابطه افزود: رقم تسهیلات پرداختی به صادرکنندگان بستگی به منابع صندوق دارد. امسال قرار بر این بود که صندوق ۲۰ هزار میلیارد ریال نزد بانک‌های مختلف برای سرمایه در گردش صادرات سپرده‌گذاری کند که از ابتدای امسال سه هزار میلیارد ریال آن در اختیار بانک قرار گرفته است، اما این رقم با نرخ ۱۶ درصد یعنی همان نرخ پیش از کاهش سود در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد. اما از صندوق تقاضا کرده‌ایم تا نرخ‌های جدید را در اختیار ما قرار دهند.

صالح‌آبادی در رابطه با برنامه‌های آینده صندوق ادامه داد: صندوق توسعه ملی متناسب با منابعش به ما تسهیلات می‌دهد، اما با توجه به اینکه بانک تخصصی برای صادرکنندگان هستیم، هر چه تسهیلات بیشتری دریافت کنیم می‌توانیم بیشتر به صادرات کمک کنیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در پاسخ به این سوال که اولویت بانک برای پرداخت تسهیلات به کدام کالاها تعلق دارد، گفت: اولویتی در بخش‌های مختلفی نداریم و این تسهیلات در اختیار صادرکنندگان غیرنفتی قرار خواهد گرفت، اما اگر ارزش‌افزوده بالاتری داشته باشند می‌توانند از یارانه صادرات که رقم در نظر گرفته شده برای آن ۲۲۰ میلیارد ریال است نیز استفاده کنند.

وی با اشاره به تفاهمنامه‌ای که با وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا شده است، افزود: در تفاهمنامه‌ای که هفته گذشته با این وزارتخانه منعقد کردیم قرار بر آن شد که چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کنیم و در اولویت‌های وزارت صنعت و صادرات قرار بگیریم تا پنج درصد تخفیف و نرخ سود را شامل شویم.

صالح‌آبادی ادامه داد: این اقدامات به کاهش بهای تمام‌شده کالاهای صادراتی کمک می‌کند و در نتیجه قدرت رقابت صادرکنندگان در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد.

وی در همین رابطه افزود: وثیقه‌هایی که از صادرکنندگان بابت این تسهیلات دریافت می‌کنیم بستگی به اعتبار صادرکنندگان دارد. اگر رتبه اعتباری بالاتری داشته باشد یا صادرکننده نمونه باشد می‌تواند از منابع بانک تسهیلاتی با تخفیف نرخ دریافت کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در واکنش به صحبت‌های عسگراولادی مبنی بر اینکه باید به صادرکنندگان مطابق صادرات سه سال گذشته آنها تسهیلات‌ دهند گفت: یکی از ملاک‌هایی که برای تخصیص اعتبار به صادرکنندگان در نظر گرفته‌ایم میانگین صادرات سه سال قبل آنهاست. ضمن اینکه این صادرکنندگان باید اسناد صادراتی خود را در اختیار ما قرار دهند. در غیر این صورت مشمول جریمه‌های بازدارنده خواهند شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.