برنامه ایتالیایی‎ها برای سرمایه گذاری در بخش پالایشگاهی و پتروشیمی ایران

برنامه ایتالیایی‎ها برای سرمایه گذاری در بخش پالایشگاهی و پتروشیمی ایران

یک‌شنبه, نوامبر 6, 2016 - 16:33 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

معاون بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا از آمادگی شرکتهای ایتالیایی برای سرمایهگذاری در صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی ایران خبر داد.

به گزارش دیوان اقتصاد، تونی کورادینی گفت: صنایع نفت و گاز ایران و ایتالیا پیوندی دیرینه و محکم دارند، به طوری که دو پالایشگاه در ایتالیا براساس استفاده از نفت خام ایران طراحی شده و مشتری شرکت ملی نفت ایران است.

وی افزود: با توجه به اجرایی شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) تا کنون دهها تن از فعالان اقتصادی ایتالیا در قالب هیاتهای مختلف وارد ایران شدهاند و پیشبینی میشود با توجه به جذابیتهای موجود در صنعت نفت و گاز ایران و بازار بزرگ آن همکاریهای قویتری بین شرکتهای بزرگ ایرانی و ایتالیایی شکل گیرد.

معاون بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا به جذابیتهای صنایع پتروشیمی ایران برای سرمایهگذاری شرکتهای ایتالیایی اشاره کرد و گفت: برخی سرمایهگذاران ایتالیایی در روزهای آغازین برجام به اشتباه گمان میکردند که میتوانند در ایران به فروش محصولات خود بپردازند اما رفته رفته متوجه شدند اقتصاد ایران تشنه سرمایهگذاری است که در این میان صنعت پتروشیمی ایران به عنوان یکی از پیشرانهای رشد اقتصادی، جای زیادی برای توسعه و سرمایهگذاری دارد.

کورادینی افزود: علاوه بر تمایل شرکتهای ایتالیایی به سرمایهگذاری در صنعت پتروشیمی، این آمادگی وجود دارد که برخی شرکتها نیز در صنایع کوچک و متوسط پایین دستی نفت و گاز در قالبهای مختلف اقدام به سرمایهگذاری کنند و در این زمینه همکاری شان را با طرف ایرانی خود توسعه دهند.

وی افزود: ایتالیا در صنایع کوچک و متوسط صاحب فناوری است و شرکتهایی ایتالیایی تمایل دارند در زمینه فروش تجهیزات و سرمایهگذاری در این صنعت، وارد مذاکره با ایرانیها شوند.

معاون بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا افزود: همچنین در زمینه تولید و تجهیز ماشینآلات صنعتی این توانایی در میان شرکتهای ایتالیایی وجود دارد تا نوسازی برخی صنایع نفتی ایران را آغاز کنند و ماشینآلات صنعتی را با شرایط ویژه در اختیار طرف ایرانی قرار دهند.

کورادینی اضافه کرد: ایتالیاییها در زمینه توسعه صنایع کوچک و متوسط ایران نقش پررنگی دارند و قادرند با توجه به شباهتهای فرهنگی و تکنولوژیکی با ایران، حضور پررنگتری در صنایع کوچک و متوسط پایین دستی نفت و گاز داشته باشند.

وی افزود: ایتالیا پس از آلمان دومین شریک بزرگ تجاری ایران است و به نظر میرسد همکاری این دو کشور در زمینه صنعت پتروشیمی دور از دسترس نباشد زیرا شرکتهای ایتالیایی قادرند در زمینه ماشینآلات و در زمینه تولید مشارکتی، ایران را یاری کنند.

معاون بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا گفت: شرکتهای ایتالیایی خواهان نفت خام ایران هستند و تلاش میکنند با اجرایی شدن برجام و از طریق برخی بانکهای کوچک بتوانند نقل و انتقالات پولی را با ایران انجام دهند.

کواردینی افزود: این تمایل نیز در میان شرکتهای ایتالیایی وجود دارد تا در تجهیز پالایشگاههای ایران بکوشند و بتوانند دانش فنی خود را در اختیار طرف ایرانی قرار دهند.

شرکت های نفتی ایتالیایی سابقه طولانی حضور در صنعت نفت ایران دارند که از جمله آنها می توان به شرکت انی اشاره کرد.

ایتالیایی ها علاوه بر پتروشیمی و بخش پایین دستی، درصدد مشارکت در میدان های نفتی ایران مانند میدان دارخوین هستند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.