ضرورت شناسایی فرصت‌ها و تهدید‌های بازار روسیه برای تجار

ضرورت شناسایی فرصت‌ها و تهدید‌های بازار روسیه برای تجار

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که تعاملات تجاری ما با روسیه به 450 سال گذشته باز می‌گردد، گفت: تجار و بازرگانان باید فرصت‌ها و تهدید‌های حضور در بازار روسیه را شناخته و بتوانند با شناسایی به موقع در این بازار حضور یابند.

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که تعاملات تجاری ما با روسیه به 450 سال گذشته باز می‌گردد، گفت: تجار و بازرگانان باید فرصت‌ها و تهدید‌های حضور در بازار روسیه را شناخته و بتوانند با شناسایی به موقع در این بازار حضور یابند.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از ایسنا، عباس خالقی‌تبار در سومین همایش کاربردی تجارت ایران و روسیه که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: روسیه بازار بزرگی برای تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات است و بنا بر پیش‌بینی‌ها کشور روسیه در سال 2016 میلادی بزرگ‌ترین صادر‌کننده غله در جهان خواهد شد و بازار بین‌المللی محصولات کشاورزی در سال جاری دچار تغییرات بزرگی شده و کشورهای بزرگ در مقابل بازیگران جدید عقب‌نشینی می‌کنند.

وی با بیان این که سابقه تعاملات تجاری ایران به روسیه به حدود 450 سال قبل باز می‌گردد، گفت: کمتر کشوری است که این قدمت تجاری را با آن داشته باشیم و نزدیکی با روسیه و مرزهای مشترک و کانال‌های ارتباطی مشترک با این کشور تقریبا منحصر به فرد است و فضای مثبت کلانی که در این زمینه ایجاد شده بهترین فرصت برای ما محسوب می‌شود.

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از این فرصت مناسب باید تولید‌کنندگان و تجار به سمت کیفی‌سازی و استاندارد‌سازی حرکت کنند و در جهت ارتقاء صادرات غیرنفتی گام‌های ارزشمند برداشته شود.

خالقی‌تبار در عین حال به نقاط ضعف تجارت با روسیه اشاره کرد و گفت: تجار ایرانی و روسیه به خوبی یکدیگر را نمی‌شناسند و ما در تلاشیم اقداماتی انجام دهیم برای این‌که رفتار مصرف‌کنندگان روسیه را بیشتر بشناسیم ولی این کار نیاز به تعامل بیشتر دارد.

وی تصریح کرد: یکسری رقابت‌های منفی نیز وجود دارد و متاسفانه تجار ما وقتی وارد برخی بازارها می‌شوند با هم رقابت منفی دارند که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: اگر بخواهیم توسعه پایدار در کشور داشته باشیم راهکار عملیاتی آن توسعه صادرات غیرنفتی است و این موضوع یک فرآیند است که باید عواملی دست به دست هم داده تا در این راستا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

خالقی‌تبار گام‌های مهم در این زمینه را بحث حمایت و هدایت، توجه روسای سه قوه و همچنین همکاری مسوولان مربوطه در وزارت امور خارجه دانسته و افزود: این گام‌ها برداشته شده و فضای مناسبی فراهم است و از طرفی تحریم ها از بین رفته است و حالا نوبت شما تجار و بازرگانان است که وارد این عرصه شده و به خوبی عمل کنید.

وی اظهار کرد: نظر به فرصت‌ها و امیدهایی که در فضای پساتحریم به ویژه در حوزه تجارت خارجی با کشورهای منطقه‌ای به وجود آمده و با توجه به نقش تاثیر‌گذار، سازنده و توانمندی‌های فراوان صادراتی ایران در گروه‌های مختلف کالایی و خدماتی به روسیه در آینده نزدیک شاهد جهش هرچه بیشتر در روابط اقتصادی بین ایران و روسیه خواهیم بود.

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هم‌اکنون که تصمیم‌گیران عالی اقتصادی ایران و روسیه عزم جدی بر گسترش روابط دوجانبه دارند و حجم سفر مسوولان بلندپایه اقتصادی بخش‌های دولتی و خصوصی و تبادل هیات‌های تجاری بین ایران و روسیه جهت رفع موانع، گامی مهم در این خصوص است و در این میان برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی و همایش‌های کاربردی – تجاری می‌تواند نقش بسیار موثری در تسهیل ارتباط تجار بین دو کشور و آماده‌سازی بازارهای متقابل برای همکاری ایفا کند و امید می‌رود با برگزاری اینگونه همایش‌ها و نمایشگاه‌ها گامی موثر در گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور برداشته شده و باعث افزایش سهم صادرات کالاهای ایرانی به روسیه شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.