افزایش سرمایه بانک های توسعه ای یک ضرورت غیر قابل انکار

افزایش سرمایه بانک های توسعه ای یک ضرورت غیر قابل انکار

شنبه, دسامبر 10, 2016 - 11:54 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر نقش بانك های توسعه ای كشور در رفع موانع تولید و فعال سازی فضای كسب و كار تاكید كرده و افزایش سرمایه این بانك ها را ضرورتی غیر قابل انكار توصیف كردند.

به گزارش دیوان اقتصاد ، در راستای حمایت از تولید و رفع موانع و مشكلات مالی بنگاه های تولیدی كشور نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر افزایش سرمایه بانك های توسعه ای تاكید و خواستار اقدام هماهنگ دولت و مجلس در این خصوص هستند.

اعتقادمان افزایش سرمایه بانك صنعت و معدن است

باستانی سخنگوی كمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت : اگر درصدد توسعه بخش صنعت و معدن كشور و رفع موانع تولید بنگاه های بزرگ صنعتی هستیم باید سرمایه بانك تخصصی صنعت و معدن را افزایش دهیم.

وی افزود : بزرگترین مشکل بانكهای توسعه ای کمبود کفایت سرمایه این بانكهاست که سرمایه این بانکها باید افزایش یابد.

باستانی با ابراز رضایت اعضای كمیسیون صنایع و معادن از عملكرد و اقدامات صورت گرفته در این بانك تصریح كرد : یکی از راهکارهایی که اکثر کشورها برای خروج از رکود به آن متوسل می شوند بانک های توسعه ای هستند که به واسطه آن تلاش می کنند تا با افزایش سرمایه پشتوانه محکمی برای اجرای پروژه های بزرگ دولتی فراهم کنند.بنابراین بری رفع مشكلات مالی بنگاههای بزرگ و كوچك صنعتی ضروری است كه در جهت تقویت توان تسهیلات دهی بانك ها، اقداماتی اساسی برای افزایش سرمایه و رشد منابع بانك ها انجام شود تا این نهاد مهم مالی بتواند در خدمت به اقتصاد كشو، از توان بیشتر خود استفاده كنند.

وی در پایان با تاكید بر اینكه دولت و مجلس باید هماهنگ و همراه در خصوص افزایش سرمایه بانكهایی توسعه ای اقدامات لازم را انجام دهند ، تصریح كرد : نقش بانكهای توسعه ای و تخصصی در توسعه بنگاهها و پیشبرد اهداف توسعه ای كشور ضرورت افزایش سرمایه این بانكها را به صورت یك واقعیت اقتصادی دو چندان می كند . در صورت عدم افزایش سرمایه بانكهای توسعه ای نباید انتظار داشت كه این بانكها با سرمایه كم بتوانند در تامین مالی پروژه های بزرگ صنعتی دخیل باشند .

هیچ كشوری بی نیاز ازبانك های توسعه ای نیست

آقاپور عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : بنیه مالی را می‌توان کنترل‌کننده و هدایتگر متغیرهای اساسی اقتصاد کلان از طریق اجرای سیاست‌های پولی دانست. سیاست‌گذاران مالی در بانک‌های توسعه‌ای با مطالعه دقیق وضعیت اقتصادی برای رسیدن به اهداف رشد مناسب اقتصادی، اشتغال کامل و توسعه پایدار در کنار سرمایه‌گذاران قرار گرفته و به عنوان یک همراه، شریک و در بسیاری از مواقع به عنوان یک مشاور آینده‌نگر و قابل اعتماد با استفاده از ابزارهای پولی وارد می‌شوند.

وی تصریح كرد : مطالعه دقیق وضعیت اقتصادی از سوی نظام بانکی کارآمد باعث می‌شود اقتصاد جامعه در مقابل نوسانات و بحران‌های اقتصادی، عکس‌العمل‌های مناسب داشته باشد و جامعه را پیوسته به سمت اشتغال کامل، توسعه پایدار و رفاه عمومی بیشتر هدایت کند.

نماینده شبستر تصریح كرد : تعداد بانک‌های توسعه‌ای در کشورهای جهان نشان‌دهنده نقش آنها و تکیه‌ای است که دولت‌ها ؛ برای نیل به اهداف خود بر آنها دارند و این از آن رو است که منابع دولت‌ها برای تحقق اهداف توسعه‌ای از بسندگی و کفایت لازم برخوردار نیست؛ تعداد این بانک‌ها در جهان امروز به بیش از ٣٠٠ بانک می‌رسد که گستره آن حتی کشورهای پیشرفته نظیر آلمان و ژاپن را نیز در بر گرفته و این بدان معناست که هیچ کشوری از وجود آنها بی‌نیاز نیست.

وی در خصوص افزایش سرمایه بانك صنعت و معدن و نقش این بانک‌ برای ایجاد واحدهای جدید صنعتی به عنوان یك ركن کلیدی و اساسی گفت : افزایش سرمایه بانكهای توسعه ای باید به جد مورد توجه مجلس و دولت قرار گیرد ،بانكهای توسعه ای از اركان اصلی تامین مالی پروژ ه های صنعتی هستند بنابراین دارای اهمیت و ارزش فراوانی هستند و نقش مهمی در توسعه پایدار كشور دارند .

خردجمعی درعملكردبانك صنعت ومعدن مشهود است

رامین نورقلی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت : هر چند در طول چند سال گذشته با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و نوسانات گسترده بازار ارز بنیه و سرمایه این بانک تخصصی افزایش پیدا نکرده است و امروز با توجه به مدیریت جدید و بازنگری سیاست‌ها و استراتژی‌های نوین بانکی، این بانک با تکیه بر مقوله استراتژی و بازبینی آن در فرآیند عمل از سویی و توجه به خرد‌جمعی و استفاده از نظرات و اندیشه‌های بدنه کارشناسی که با مبحث تامین مالی و پیچیدگی‌های آن رابطه‌یی عملی دارند تغییرات عمده‌یی در عملکرد بانک ایجاد شده است

وی تصریح كرد : نگاهی گذرا به عملکرد این بانک در سال ١٣٩٤ نشان‌دهنده حجم عظیمی از دستاوردهای آن بانک در عرصه اقتصاد و صنعت است. كه امیداریم با افزایش سرمایه این بانك توسعه ای مهم كشور نقش پر رنگتری در اقتصاد كشور داشته باشد .

وی افزود : با افزایش سرمایه بانكهای توسعه ای می توان امیدوار بود كه مشكلات مالی و كمبود منابع بنگاههای تولید رفع و و روند ایجاد اشتغال و رفع ركورد شرایط بهتری پیدا كند.

اقتصادما ؛بانك محور است

عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت : عصر حاضر دوران تغییرات سریع در عرصه صنعت، اقتصاد، دانش و فناوری است، دگرگونی‌ها چنان سریع رخ می‌دهند که آدمی احساس می‌کند با چشم برهم زدنی از این جریان عقب خواهد ماند.

وی تصریح كرد : کشورهایی که تا چندی پیش در زمره جوامع توسعه ‌نایافته با بار گران فقر و بیکاری محسوب می‌شدند با بازبینی روش‌ها و همت مردمان خویش به اقتصادی شکوفا دست یافته‌اند و توانسته‌اند رتبه توسعه‌یافتگی خویش را ارتقا بخشند.

خالدی تاكید كرد : اگر از تغییر باورها، نگرش به مقوله زندگی و گرایش به تولید به جای مصرف‌گرایی به عنوان شاخص‌های فرهنگی توسعه بگذریم، در ابعاد انضمامی و علمی نقش ابزارها و روش‌های عینی توسعه تبلور بیشتری می‌یابد. یکی از این روش‌ها، به ویژه در اقتصادهای بانک‌محور که در آنها بار عمده تامین مالی طرح‌های صنعتی بیش از هر چیز بر دوش بانک‌ها سنگینی می‌کند، توجه بیشتر به این بخش از اقتصاد کشور است. بنابراین سیاست‌گذاری صحیح در زمینه فعالیت بانکی توسعه‌ای با بار تامین مالی پروژه‌های صنعتی می‌تواند نقش موثری در روند توسعه اقتصادی و صنعتی داشته و ثمرات آن را در تمام ابعاد مشاهده کرد.

نماینده لردگان در مجلس شورای اسلامی گفت : امروزه نظام بانکی، به ویژه بانک‌های توسعه‌ای، نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی جوامع ایفا می‌کنند؛ یک شبکه بانکی کارآمد با تکیه بر سه پارامتر اساسی سرمایه کافی، استراتژی کارآمد و ابزارهای مورد نیاز می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر سطح پیشرفت بر کشور داشته باشد، تا جایی که می‌توان نبودن موسسات مالی با بنیه مالی قوی را در تحلیل شرایط اقتصادی جوامع فقیر به عنوان یکی از علل رشدنیافتگی آنها در نظر گرفت.

وی تصریح كرد : در مورد بخش خارجی باید بگویم کشورهای اطراف و کشورهای پیشرفته بخش اقتصادی خوبی دارند. در بخش داخلی سرمایه گذاری ربط پیدا می‌کند به بانکها و اعتبار سرمایه ای بانکها و الآن هم بانکهای تخصصی ما مشخص است مانند بانک صنعت ومعدن، کشاورزی، تجارت و امثال اینها که تعداد آنها ٤و٥ تا بیشتر نیست و همه آنها هم دولتی هستند که اگر قرار است در حوزه اقتصاد کاری انجام شود باید این بانکها از لحاظ مالی تقویت شوند.

بانك صنعت ومعدن كارخود را با شایستگی انجام می‌دهد

فریدون احمدی نماینده زنجان و نایب رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بانك صنعت ومعدن ماموریت خود را به خوبی پیدا كرده و كارخود را با شایستگی انجام می‌دهد.

وی افزود: این بانك یك مشكل اصلی دارد و آن هم پایین بودن میزان سرمایه در مقایسه با ماموریتی است كه بر عهده دارد.

احمدی تصریح كرد: بانك صنعت ومعدن در كار ارزیابی و بررسی طرح‌ها موفق است و از بانك‌هایی است كه در سال‌های اخیر مطالبات معوق خود را كاهش داده است.

نماینده‌ی زنجان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری بر توجه وی‍‍ًژه به صنایع كوچك و متوسط (SME) تاكید كرد و گفت: برای اعطای تسهیلات با توجه به كمبود منابع موجود، باید در میان صنایع اولویت‌بندی را در نظر داشت و همچنین اولویت با واحدهایی باشد كه نیاز به سرمایه در گردش دارند.

احمدی ضمن اشاره به مشكل كمبود سرمایه بانك صنعت ومعدن تصریح كرد: همه ما باید كمك كنیم تا میزان سرمایه بانك صنعت ومعدن افزایش یافته تا بتواند در جهت اجرای ماموریت خود، تامین مالی طرحهای صنعتی كشور گام بردارد.

محمدرضا منصوری نماینده ساوه در مجلس شورای اسلامی گفت : برای بالابردن ظرفیت تولید و رفع موانع مالی بنگاه های اقتصادی در كشور ناچاریم سرمایه بانك های توسعه ای را افزایش دهیم.

وی تصریح كرد: گزارش فعالیت ها و نحوه اعطای تسهیلات بانك صنعت و معدن موجب ارزیابی این بانك به عنوان یكی از بانك های موفق كشور شده است.

وی افزود من فكر می كنم این بانك باید افزایش سرمایه داشته باشد تا بتواند با شناخت كافی كه از سرمایه گذاری صنعتی و سرمایه گذاران كشور دارد به تامین مالی طرح های صنعتی بپردازد.

منصوری تصریح كرد : بانك صنعت و معدن علیرغم تعداد كم شعب و كارمندان و سرمایه اندك خود فعالیت خوبی داشته و بی شك با افزایش سرمایه ، ما شاهد عملكردی به مراتب بهتر از این بانك خواهیم بود.

نماینده ساوه در خصوص نقش بانك صنعت و معدن در تامین مالی طرح های بزرگ صنعتی نظیر پتروشیمی بیان داشت: فعالیت های این بانك در راه اندازی طرح های زیربنایی موجب می شود تا در صورت بروز مشكل در بازار نفت كشورمان ، در زمینه تولید و عرضه محصولات دچار وقفه نشویم.

نماینده یاد شده با اشاره به طرح رونق تولید گفت: این طرح به صنعتگرانی كه نیاز به نقدینگی داشتند كمك زیادی كرده و در زمینه نگه داشتن اشتغال موجود نیز تاثیر زیادی داشته است.

منصوری گفت: باید دقت شود تا اهلیت متقاضیان تسهیلات محرز شده و این وام ها به كسانی داده شود كه واقعا اهل تولید هستند و خوشبختانه بانك صنعت و معدن در زمینه یاد شده موفق عمل كرده است.

سرمایه بانك صنعت و معدن باید افزایش یابد

رضا علیزاده نماینده ورزقان و عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای سلامی گفت: بانك صنعت و معدن یك بانك تخصصی است و درجهت حمایت از صنعت و تولید حركت می كند ،قرار گرفتن كشور در مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی ایجاب می كند كه سرمایه بانك های توسعه ای و بویژه بانك صنعت و معدن افزایش یابد.

علیزاده افزود: این بانك مستقیما با صنعتگران كشور ارتباط دارد و در نتیجه با افزایش سرمایه قادر خواهد بود تاثیر بسزایی در توسعه صنایع كشور داشته باشد.

وی تصریح كرد: هر اقدامی كه در جهت افزایش توان تولید داخلی و رونق اقتصادی كشور صورت گیرد یك گام در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

علیزاده با اشاره به طرح رونق تولید بیان داشت: این طرح به واحد های صنعتی كه دچار مشكل مالی بودند كمك زیادی كرده و مانع تعطیلی آنها و از دست رفتن تعداد زیادی شغل شده است ، از این رو می توان گفت كه قدم موثری در جهت اقتصاد مقاومتی بوده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.