جلب اعتماد خریداران روس پیش شرط ورود به بازار

جلب اعتماد خریداران روس پیش شرط ورود به بازار

قاط قوت و ضعف تجارت با روسیه در در سومین همایش کاربردی تجارت ایران و روسیه مورد بررسی قرار گرفت و نکات کلیدی برای رونق گرفتن تجارت میان دو کشور به تجار توصیه شد.

قاط قوت و ضعف تجارت با روسیه در در سومین همایش کاربردی تجارت ایران و روسیه مورد بررسی قرار گرفت و نکات کلیدی برای رونق گرفتن تجارت میان دو کشور به تجار توصیه شد.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از فارس، عباس خالقی تبار در سومین همایش کاربردی تجارت ایران و روسیه گفت: تجار و بازرگانان باید فرصت‌ها و تهدید‌های حضور در بازار روسیه را شناخته و بتوانند با شناسایی به موقع در این بازار حضور یابند.

وی روسیه را بازار بزرگی برای تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات برشمرد و افزود: بنا بر پیش‌بینی‌ها کشور روسیه در سال 2016 میلادی بزرگ‌ترین صادر‌کننده غله در جهان خواهد شد و بازار بین‌المللی محصولات کشاورزی در سال جاری دچار تغییرات بزرگی شده و کشورهای بزرگ در مقابل بازیگران جدید عقب‌نشینی می‌کنند.

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه خطاب به  تولید‌کنندگان و تجار گفت: این قشر باید به سمت کیفی‌سازی و استاندارد‌سازی حرکت کنند و در جهت ارتقای صادرات غیرنفتی گام‌های ارزشمند برداشته شود.

خالقی‌تبار در عین حال به نقاط ضعف تجارت با روسیه اشاره کرد و گفت: تجار ایرانی و روسیه به خوبی یکدیگر را نمی‌شناسند و ما در تلاشیم اقداماتی انجام دهیم برای این‌که رفتار مصرف‌کنندگان روسیه را بیشتر بشناسیم ولی این کار نیاز به تعامل بیشتر دارد.

وی تصریح کرد: یکسری رقابت‌های منفی نیز وجود دارد و متاسفانه تجار ما وقتی وارد برخی بازارها می‌شوند با هم رقابت منفی دارند که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: اگر بخواهیم توسعه پایدار در کشور داشته باشیم راهکار عملیاتی آن توسعه صادرات غیرنفتی است و این موضوع یک فرآیند است که باید عواملی دست به دست هم داده تا در این راستا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

همچنین اسدالله عسگراولادی در این همایش با بیان این‌که یکی از مشکلات تجار بحث روادید بود که خوشبختانه این موضوع برقرار شده، است، اظهار کرد: از دوشنبه هفته گذشته بحث روادید که یکی از مشکلات اصلی بود برطرف شده است. همچنین پرواز به آستاراخان توسط یکی از شرکت هواپیمایی برقرار شده است.

وی با بیان این‌که تجارت با روسیه ضمن آسان‌بودن ولی ورود به آن سخت است، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه این است که خریدار باید به شما اعتماد پیدا کند که اگر این اعتماد حاصل شود، یقین بدانید که شما را رها نخواهد کرد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: من حدود 58 سال با روسیه ارتباط دارم و هنوز نیز با خریداران 60 سال پیش خودم در تماس هستم و بدون شک یکی از موارد مهمی که تجار باید در صادرات محصولات خود به آن توجه داشته باشند بحث کیفیت است و نباید با توجه به بحرانی‌بودن بازار از کیفیت کالاها و محصولات کاست.

عسگراولادی در عین حال بیان کرد: من برای تجارت با روسیه زحمات زیادی کشیدم و همیشه تلاش کردم خوش‌قولی و کیفیت را در رابطه با بازار روسیه مورد توجه قرار دهم؛ بنابراین تجار باید به این موضوع توجه داشته باشند که با کسی که قرار است تبادلات تجاری داشته باشند آشنایی کامل داشته و به یکدیگر اعتماد کنند.

وی خطاب به تجار بازار روسیه اظهار کرد: سعی کنید خریدارتان را بشناسید و تحقیقات‌ لازم در این زمینه را انجام دهید و از این موضوع اطمینان حاصل کنید که خریدار شما واسطه یا دلال نیست و با سفیر مربوطه ارتباط لازم برقرار کنید.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اضافه کرد: توصیه دیگر من این است که حداقل سالی یکبار به خریداران خود سر بزنید و آنها را نیز به کشورتان دعوت کنید.

عسگراولادی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: آمار بهمن‌ماه نشان از افزایش صادرات دارد و امیدواریم صادرات 12 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حداکثر 30 درصد افزایش داشته باشد که البته این میزان افزایش را می‌توانم پیش‌بینی کنم.

وی در عین حال بیان کرد: باید نگاهی به تعرفه‌ها و ارزیابی قیمت‌ها کنیم و ما باید به دنبال سرمایه‌گذاری با کشور روسیه باشیم، چون همیشه به موضوع تجارت توجه شده ولی باید به این موضوع تاکید کنم که سرمایه‌گذاری یک قدم جلوتر از تجارت است و باید به این موضوع در رابطه با کشورهای دیگر توجه شود و ما در رابطه با سرمایه‌گذاری با کشور چین نیز در حال انجام اقداماتی هستیم.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در عین حال اظهار کرد: به زودی هیاتی از روسیه به ایران می‌آید و روز دوشنبه هفته جاری نیز معاون وزیر کشاورزی روسیه به ایران سفر خواهد کرد و فردا نیز میزبان هیاتی از روسیه هستیم.

وی با بیان این که چند مشکل در رابطه با صادرات محصولات مختلف از جمله دامی و لبنی در رابطه با بازار روسیه داریم بر افزایش میزان صادرات به روسیه تاکید کرد و افزود: در حال حاضر میزان صادرات 500 میلیون دلار است که قانع‌کننده نیست و باید آن را در سال آینده به دو میلیارد دلار برسانیم و با انجام اقدامات مورد نیاز حجم روابط بین دو کشور را افزایش دهیم.

بر اساس این گزارش مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه درباره‌ زمینه‌های فعالیت تجار و بازرگانان در بازار روسیه توضیح داد و بازار این کشور را فرصتی تاریخی برای تجار ایران دانست.

سید مجتبی موسویان در سومین همایش کاربردی تجارت ایران و روسیه با بیان این‌که بسیاری از مشکلات ایران و روسیه در شرف حل شدن است، گفت: به مدد تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته بازار بزرگ روسیه پیشروی‌مان قرار دارد و سازمان توسعه تجارت در هدف‌گیری جدید خود قصد دارد روابطش را با دیگر کشورها توسعه دهد و ما نیز می‌توانیم کالاهای وارداتی را با قیمت مناسب تهیه و صادرات‌مان را به خوبی انجام دهیم.

وی گفت: در گذشته باید با رقبای سختی از اتحادیه اروپا در بازار روسیه رقابت می‌کردیم، ولی این رقبا برای مدتی از بازار خارج شدند و در نتیجه هدیه‌ای تاریخی در اختیار ماست که باید حداکثر استفاده از آن را انجام داده و بتوانیم به نحو احسن از بازار کشور همسایه استفاده کنیم.

مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه با بیان این‌که بازار روسیه یک بازار رقابتی و قیمت‌محور است، تاکید کرد: در رابطه با صادرات به بازار روسیه باید به بحث کیفیت توجه لازم صورت گیرد و از طرفی با توجه به این‌که تولید بسیاری محصولات در روسیه دارای توجیح نیست، می‌توانیم در زمینه‌های مختلفی به این بازار وارد شویم.

موسویان با تاکید بر این‌که فقط کسانی می‌توانند به این بازار وارد شوند که از توانمندی‌های خاصی بهره‌مند بوده و آگاهی لازم را داشته باشند، ادامه داد: باید به سلایق مصرف‌کنندگان در آن کشور توجه داشته باشیم؛ به عنوان مثال جوانان روسی مدگرا هستند و در بازار مسکو و سن پترزبورگ این موضوع بیشتر به چشم می‌خورد و باید صادر‌کنندگان به این موضوع توجه کنند.

وی در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: باید به بخش واسطه‌ها در این بازار توجه لازم صورت گیرد و از طرفی با توجه به این‌که نوسانات آب و هوایی در آن کشور بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد هزینه حمل‌ونقل در زمستان تغییر کرده و تجار باید به نوع کالاهای صادراتی و زمان آن دقت لازم را انجام دهند.

مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه با اشاره به زمینه‌های پذیرش محصولات ساختمانی از طرف کشور روسیه گفت: شهرهای بزرگ روسیه در حال تغییر هستند و تغییراتی در نوع شهرسازی مسکو به چشم می‌آید و این موضوع فرصتی برای محصولات ساختمانی ما است، همچنین نقش بازار‌های مکاره در شهرهای بزرگ روسیه نیز هویدا است.

موسویان گفت: یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود این است که در مواقعی از سال قیمت برخی کالاها به شدت افزایش یافته و در زمان‌های حراج قیمت کالاها بسیار کاهش می‌یابد. بنابراین تجار باید کالا را در زمانی عرضه نکنند که حراج آن کالا در بازار روسیه بوده و با ضرر مواجه شوند.

وی با بیان این‌که کسی در بازار روسیه موفق خواهد بود که بتواند کالا را با کیفیت و شرایط مناسب عرضه کند، اظهار کرد: تحویل در بازار مصرف از مهم‌ترین فاکتورهایی است که خریداران روسیه تمایل زیادی به آن دارند و ترجیح می‌دهند کالاهای خود را در محل فعالیت‌شان تحویل گیرند و تجار باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه با بیان این‌که بازار روسیه مثل هر بازار دیگری فریب‌کاری و تقلب دارد، ادامه داد: باید استعلام‌هایی کرده و تحقیقات مورد نیاز در زمان صادرات کالا صورت گیرد تا مشکلی به وجود نیاید. همچنین هرگونه معاملات باید براساس قرار‌داد مکتوب باشد و اگر چنین نباشد از همان اول بازنده خواهیم بود.

موسویان همچنین تاکید کرد: تولیدات تجار باید براساس استاندارد روسیه باشد چون آنها استاندارد خاص خود را دارند




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.