صادرکننده بودن مشتری، باید احراز شود

مدیر امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات:

صادرکننده بودن مشتری، باید احراز شود

سه‌شنبه, فوریه 7, 2017 - 09:55 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

حبیب احمدی، مدیر امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران، گفت:«تفاوتی بین صادرکنندگان مرد و زن از نظر بانک وجود ندارد. هدف بانک توسعه صادرات ایران کمک به توسعه صادرات غیرنفتی کشور و افزایش مبادلات تجاری با سایر کشورها است. به همین جهت بانک براساس اعتبارسنجی و احراز صادراتی بودن محصول یا خدمات، اقدام به تامین مالی یا قبول تعهدات صادرکنندگان در سراسر کشور می‌کند و جنسیت مشتریان هیچ‌گونه تاثیری در میزان تسهیلات و نوع وثایق ندارد و تنها توانایی مشتریان و اعتبار آنان حائز اهمیت است».

به گزارش دیوان اقتصاد، مدیر امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران، درخصوص نحوه تخصیص تسهیلات به صادرکنندگان در این بانک، تصریح می‌کند: «ضوابط عمومی حاکم بر بانک‌ها و موسسات اعتباری که از طرف بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ می‌شود، در پرداخت تسهیلات به هر مشتری باید رعایت شود. گام اول تشکیل پرونده اعتباری و اعتبارسنجی مشتری است که هر بانکی شیوه اعتبارسنجی خاص خود را دارد که مبتنی بر پارامترهای مالی یا عملکرد مالی مشتری، سوابق عملکرد در فعالیت تجاری خود، نحوه بازپرداخت بدهی‌ها و انجام تعهدات قبلی مشتری در سیستم بانکی است. همچنین علاوه بر ضوابط عمومی لازم است که بانک توسعه صادرات ایران، صادرکننده بودن مشتری را احراز کند که به همین دلیل مدارک و مستنداتی را از مشتری درخواست می‌کند».

**انواع تسهیلات صادراتی

احمدی، با بیان اینکه در بانک توسعه صادرات دو نوع تسهیلات به مشتریان پرداخت می‌شود، تصریح می‌کند: «تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی در قالب تسهیلات کوتاه مدت و تسهیلات برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری ایجادی و یا طرح‌های توسعه خطوط موجود تولید که در قالب تسهیلات بلندمدت و به منظور ایجاد ظرفیت تولیدی جدید که دارای توجیه صادراتی باشند، پرداخت می‌شود. البته در صورتی که منابع مالی مشخصی از طرف دولت تامین شود، بانک در طرح سرمایه‌گذاری زیرساختی که به صادرات کمک می‌کند نیز مشارکت خواهد کرد. فرآیند بررسی درخواست تسهیلات صادراتی برای تسهیلات سرمایه در گردش، دو هفته از زمان تکمیل پرونده اعتباری و ارائه مدارک لازم به بانک و برای طرح‌های کوچک و بزرگ به ترتیب یک و دو ماه پس از تکمیل مدارک توسط مشتری طول می‌کشد». وی، با اشاره به این‌که بانک توسعه صادرات به دو روش تسهیلات صادراتی را به مشتریان تخصیص می‌دهد، تاکید می‌کند: «یک نوع تسهیلات قبل از صدور و یا تسهیلاتی است که ابتدا به مشتری پرداخت می‌شود تا وی با استفاده از آن اقدام به صادرات کند و سپس مدارک کالای صادر شده را به بانک ارائه کرده و تعهد خود مبنی بر انجام صادرات را ایفا ‌کند. نوع دیگر از تسهیلات صادراتی، تسهیلات بعد از صدور کالاست که در این روش ابتدا مشتری بر اساس بنیه مالی خود صادرات را انجام می‌دهد و با ارائه مدارک صادراتی، بانک بر پایه آن به مشتری تسهیلات پرداخت می‌کند».

**تسهیلات اعتبار خریدار

احمدی با تاکید بر این‌که تسهیلات صادراتی به تسهیلات ریالی و تسهیلات ارزی هم قابل تفکیک است، می‌گوید: «برخی از صادرکنندگان برای تولید کالای صادراتی باید ابتدا مواد اولیه مورد نیاز خود را از خارج وارد کنند و برای این منظور از بانک، تسهیلات صادراتی ارزی دریافت می‌کنند. بانک توسعه صادرات ایران به بانک‌های برخی از کشورها خط اعتباری می‌دهد تا از آن برای خرید کالای ایرانی استفاده کنند. این نوع تسهیلات صادراتی ارزی، تسهیلات اعتبار خریدار نام دارد که از نوع تسهیلات پس از صدور یا پس از حمل کالاست. در این روش بین بانک و بانک کشور مقصد، قرارداد تامین مالی امضا می‌شود که براساس آن پس از دریافت تقاضای خریدار خارجی و انعقاد قرارداد تجاری بین صادرکننده ایرانی و خریدار خارجی، به محض انجام صادرات و ارسال مستندات به بانک خارجی و تایید بانک خریدار، وجه کالای صادراتی از طرف بانک توسعه صادرات ایران به صورت ارزی به حساب صادرکننده ایرانی واریز می‌شود. سپس خریدار خارجی طی اقساطی اقدام به بازپرداخت تسهیلات بانک توسعه صادرات می‌کند. نرخ سود تسهیلات صادراتی ریالی بانک توسعه صادرات ایران از محل منابع خود بین 16 تا 18 درصد است که تحت شرایطی مشمول حداکثر دو درصد تخفیف برای صادرکنندگان می‌شود. همچنین تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی ریالی از محل منابع سپرده‌ای صندوق توسعه ملی نیز با نرخ سود کم‌تری پرداخت می‌شود».




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.