پروژه‌های سدسازی با وجود کاهش ۵۰ درصدی روان آب‌ها ادامه دارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران خبر داد:

پروژه‌های سدسازی با وجود کاهش ۵۰ درصدی روان آب‌ها ادامه دارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با وجود کاهش ۵۰ درصدی روان آب ها در کشور، پروژه‌های سدسازی کماکان در دولت یازدهم در حال انجام است و دولت در اجرای این پروژه‌ها باید به مسائل زیست محیطی توجه بیشتری کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با وجود کاهش ۵۰ درصدی روان آب ها در کشور، پروژه‌های سدسازی کماکان در دولت یازدهم در حال انجام است و دولت در اجرای این پروژه‌ها باید به مسائل زیست محیطی توجه بیشتری کند.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از  تسنیم محسن جلال‌پور  در مراسم بزرگداشت روز ملی آب اظهار کرد: تحقیق و بررسی در زمینه سفره‌های زیرزمینی از اموری است که در اتاق بازرگانی انجام شده است و اتاق بازرگانی تحقیق و بررسی در این زمینه را از جمله وظایف خود می‌داند.

وی افزود: دفتر آب اتاق ایران در این زمینه تلاشهای زیادی کرده است و در عین حال مکانهای سرمایه‌گذاری و شرایطی که کشاورزان با مصرف بهینه  بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند را مشخص کرده است.

اثری از فعال شدن دیپلماسی آب در کشور وجود ندارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در سالهای گذشته دولت اقدامات مناسبی برای مهار آب‌ها و گسترش آبیاری تحت فشار انجام داده است اما باید اذعان داشت که اثری از فعال شدن دیپلماسی آب کشور در دولت جدید مشهود نیست و معلوم نیست چگونه و با چه مدلی به دنبال حل مسئله تأمین سهم زیست محیطی تالاب‌های انتهایی رودخانه‌های دجله و فرات خواهیم بود تا حداقل بخش اعظم مسئله ریزگردها کنترل شود.

جلال‌پور تصریح کرد: مسئله ریزگردها و مشکلات زیست محیطی از آب ایجاد می‌شود به طوری که  با وجود کاهش 50  درصدی روان آب ها در کشور، پروژه‌های سدسازی کماکان در دولت یازدهم در حال انجام است و دولت در اجرای این پروژه‌ها باید به مسائل زیست محیطی توجه بیشتری کند.

وی در ارتباط با موضوع آب مجازی گفت: آب مجازی ازجمله مواردی بوده که در اتاق بازرگانی به آن توجه شده است و ما خواستار واردات محصولات کشاورزی آب‌بری و توجه دولت هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: سال گذشته 10 درصد مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی کم شده است اما دغدغه چاه‌های غیرمجاز و روند کند پلمب کردن آنها نگران کننده است.

جلا‌ل پور یادآور شد در 11 ماهه سالجاری 7 هزار و 20 چاه غیرمجاز بسته شده است که این رقم در مقایسه با چاه‌های غیرمجاز موجود رقم کمی به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: شورای عالی آب اقدام به تعادل‌بخشی آبهای زیرزمینی در قالب 15 پروژه گرفته است. همچنین استفاده از کنتورهای هوشمند به عنوان یک اقدام خوب دردستور کار اما متاسفانه کارایی لازم را نداشته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان بااشاره به انفجار بمب نمک در سد گتوند گفت: دولت در این ارتباط باید توجه بیشتری کند و اقدامات موثری انجام دهد و در نهایت باید گفت که فضای پیش روی آب کشور نگران کننده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.