فعالیت لیزینگ مسکن آزاد شد

رئیس هیات مدیره انجمن لیزینگ ایران :

فعالیت لیزینگ مسکن آزاد شد

سه‌شنبه, فوریه 7, 2017 - 13:40 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رئیس هیات مدیره انجمن لیزینگ ایران با اشاره به مجوز بانک مرکزی به شرکت های لیزینگ غیر بانکی برای تامین مالی واحدهای مسکونی گفت:شرکت های لیزینگ غیر بانکی در صورت تامین منابع  و مجوز هیات مدیره می‌توانند تا سقف ٧٠ درصد از قیمت کارشناسی شده مسکن را تسهیلات بدهند.

به گزارش دیوان اقتصاد، حمید ابدالی افزود:میزان تامین تسهیلات مسکن از طریق صنعت لیزینگ، به منابع در اختیار آنها بستگی داشته و با سود ٢١ درصد ارایه خواهد شد. وی از صدور مجوز فعالیت لیزینگ ها در بخش مسکن خبر داد و گفت: از طریق پیگیری های به عمل آمده و متقاعد سازی وزارت مسکن، لیزینگ مسکن از طریق شرکت های لیزینگ غیربانکی، مجوز فعالیت گرفت. در عین حال، مجوز فعالیت لیزینگ ها نیز از ۳ تا ۶ ماهه به ۳ تا ۵ ساله افزایش یافته است. ابدالیبا اشاره به این که  صنعت لیزینگ از سال ۵۴ در ایران پایه گذاری شد گفت: این صنعت بعد از انقلاب فراموش شده بود تا این که در سال ۸۶ دستورالعملی از سوی بانک مرکزی در زمینه نظارت بر عملکرد لیزینگ ها ارائه شد که داری نقاط قوت و ضعف بوده است.وی افزود: درآن سال ها  2 تشکل وجود داشت که با مجوز بانک مرکزی فعالیت می کردند که پس از پیگیری های فراوان از طریق بانک مرکزی و اتاق بازرگانی، ادغام دو کانون لیزینگ و تشکیل انجمن لیزینگ انجام شد.

ابدالی ادامه داد: دستورالعمل اخیر نیز که به یکپارچه شدن کار لیزینگ ها منجر شد، اقدام مناسبی است و از این پس تمامی فعالیت ها در قالب انجمن ملی لیزینگ ایران دنبال می شود.

وی افزود: از نقاط ضعف دستورالعمل جدید فعالیت لیزینگ ها می توان به محدود شدن تسهیلات دهی در این بخش اشاره کرد. همچنین در ماده ۴۳ و ۴۴ آیین نامه، تسهیلات اعطایی به هر شخص حداکثر ۵ درصد حقوق صاحبان سهام در نظر گرفته شده و این محدودیت باعث می شود تا لیزینگ ها نتوانند در صنایع بزرگی مانند هواپیمایی، ریلی و نفت فعالیت داشته باشند.

رییس هیات مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران تصریح کرد: در ماده ۵۳ نیز به واحدهای صنفی برای انجام فعالیت تسهیلاتی مجوز داده شده و این یعنی اینکه هر واحد صنفی می تواند از مشتری چک دریافت کرده و فروش اقساطی انجام دهد در حالی که نظارتی نیز بر میزان نرخ سود و نحوه فروش اقساطی در این بخش هم وجود نخواهد داشت.

 ابدالی گفت: ما به دنبال ایجاد لیزینگ عملیاتی بودیم ولی در دستورالعمل حذف شده است در حالی که این نوع لیزینگ در دنیا مرسوم است. در عین حال، از نقاط قوت دستورالعمل جدیدبانک مرکزی می توان به اجاره پیش دریافت توسط شرکت های لیزینگ اشاره کرد. محمدهادی موقعی دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران نیز در اظهاراتی با اشاره به اینکه در ۴۱ سال گذشته حدود ۴۰۰ شرکت لیزینگ در ایران به ثبت رسیده است گفت: این تعداد با نظارت بانک مرکزی به ۴۱ شرکت تقلیل یافت.وی اظهارداشت: لیزینگ ها در دنیا  هزار میلیارد دلار فعالیت مالی انجام داده اند که از این میزان ۴۰ درصد در آمریکا، ۳۵ درصد در اروپا و ۲۰ درصد نیز در آسیا بوده است.موقعی افزود: طبق گزارش سال ۹۴، در حال حاضر ۳۷ شرکت دارای مجوز در ایران فعالیت لیزینگ انجام می دهند که از این تعداد، ۱۶ شرکت لیزینگ بانکی، ۹ شرکت خودرویی و ۱۳ شرکت نیز خصوصی هستند.

وی خاطرنشان کرد: کل سرمایه لیزینگ ها در ایران 13 هزار میلیارد ریال و پرتفوی صنعت نیز حدود 50 هزار میلیارد ریال است. سهم ۱۶ شرکت بانکی از سرمایه اولیه کل صنعت به میزان ۵۶۰۰ میلیارد ریال و خودرویی ها نیز 4700 میلیارد ریال است و شرکت های خصوصی در این دو بخش سهم خاصی ندارند.دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران بیان داشت: با مجوز جدید بانک مرکزی ورود سرمایه گذاران مستقل به این صنعت آغاز شده است. در سال گذشته که بانک ها 417 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند سهم صنعت لیزینگ بسیار پایین بوده است.موقعی در توضیح بیشتر پیرامون لیزینگ مسکن گفت: در واقع لیزینگ ها می توانند در تکمیل منابع مالی مورد نیاز افراد فعالیت داشته باشند. صنعت فعلا توان پرداخت تسهیلات ارزان قیمت مسکن را ندارد.وی این مطلب را نیز افزود که ورود لیزینگ ها به بخش مسکن دارای مشکلاتی است از جمله مدت زمان طولانی بازپرداخت تسهیلات قابل ذکر است. به صورت کلی، لیزینگ ها از این پس امکان ارائه خدمات مالی به دارندگان واحدهای خالی را نیز خواهد داشت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.