تفاوت نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی ۶ درصد شد

دبیرکانون بانک‌های خصوصی :

تفاوت نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی ۶ درصد شد

یک‌شنبه, فوریه 19, 2017 - 10:32 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

دبیر کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری گفت: تفاوت نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی در ظاهر ۳ درصد است؛ اما در اصل اینگونه نیست و این دو نرخ تفاوت ۶ درصدی دارند.

به گزارش دیوان اقتصاد،محمدرضا جمشیدی در گفتگو با ایبنا درباره پیش‌بینی خود از فعالیت‌های سیستم بانکی تا پایان سال جاری گفت: بانک ها در تلاش هستند تا حساب‌ها و عملکرد خود را هماهنگ با استانداردها و تکنولوژی روز دنیا تطبیق داده و وارد صحنه بین المللی شوند. همچنین با نظارت و هشدارهای بانک مرکزی در این باره، صورت‌های مالی بانک‌ها در حال تطبیق با صورت‌های مالی بین المللی است.

دبیر کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری افزود: اینگونه اقدامات نشان دهنده این است که ایران توانسته در عرصه بین الملل گام‌های مثبتی بردارد، گرچه اقدامات در زمینه گشایش‌های اعتباری در حد متوسط رو به پایین در حال انجام است، اما بازهم نشان دهنده اتفاق‌های خوبی در آینده این سیستم است.

وی درباره پیش بینی خود از سیستم بانکی در سال ۹۶ توضیح داد: در اقتصاد ایران به راحتی امکان پیش بینی وجود ندارد و به نظر من سال ۹۶ هم روند فعالیت‌ بانک‌ها به مانند سال جاری است و با تغییر محسوسی رو به رو نخواهیم بود.

جمشیدی با اظهار امیدواری از کاهش رکود در سال آینده گفت: وضعیت بانک ها تحت الشعاع رکود حاکم بر اقتصاد است که امیدوارم سال آینده به دوران رونق و شکوفایی بازگردیم، زیرا در غیر اینصورت شاهد ادامه شرایط فعلی بانک ها خواهیم بود.

دبیر کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری درباره مشکلات سیستم بانکی توضیح داد: منابع معوق بانک‌ها روز به روز در حال کاهش است و متاسفانه مردم به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور، ‌توان بازپرداخت اقساط تسهیلات خود را ندارند و همین موضوع باعث کاهش قدرت تسهیلات‌دهی بانک ها شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر بانک های کشور از تنگناهای اعتباری رنج می‌برند و نکته قابل توجه این است که تفاوت نرخ سود سپرده و تسهیلات باعث تشدید تنگناهای اعتباری بانک‌ها شده است. زیرا به ظاهر تفاوت این دو نرخ ۳ درصد است اما در اصل اینگونه نیست و این دو نرخ تفاوت ۶ درصدی دارند.

وی در این باره افزود: براساس یک محاسبه ساده بانک ها بابت پولی که در قالب تسهیلات پرداخت می‌کنند، اگر کلیه هزینه های پرسنلی، مالی و ... را کم کنیم سود خالص به دست آمده بانک ها حدود ۱۱.۹۴ درصد است.

وی تصریح کرد: برهمین اساس بانک با این میزان سودی که دریافت می کند ماهانه باید حدود ۱۶ درصد به سپرده گذار سود پرداخت کند که با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه خواهیم رسید که در صورت ادامه این روند بانک ها مستهلک شده و نشان‌گر روند خوبی از آینده بانک‌ها نیست.

جمشیدی توضیح داد: همچنین در قانون برنامه ششم توسعه بانک ها موظف هستند تا سالیانه فاصله سود سپرده و تسهیلات را ۱۰ درصد کاهش دهند و حال با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد، اگر این کاهش ۱۰ درصدی هم وجود داشته باشد مطمئنا نتیجه خوبی نخواهد داشت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.