برداشت غیرمنطقی دولت از حساب شرکت فرودگاه‌ها

برداشت غیرمنطقی دولت از حساب شرکت فرودگاه‌ها

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به برداشت‌های غیرمنطقی دولت و وزارت اقتصاد از حساب بانکی این شرکت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نقدینگی برای پرداخت به پیمانکاران نداریم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به برداشت‌های غیرمنطقی دولت و وزارت اقتصاد از حساب بانکی این شرکت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نقدینگی برای پرداخت به پیمانکاران نداریم.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از مهر، رحمت‌الله مه‌آبادی در جمع خبرنگاران با اشاره به آزادسازی نرخ تعرفه های فرودگاهی، گفت: یکی از وظایف حرفه‌ای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور این است که هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی را افزایش ندهند و در حال حاضر حداقل رقم برای تعرفه‌‌های فرودگاهی اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه کمترین عوارض خدمات فرودگاهی را از ایرلاین‌ها در پروازهای مسافری دریافت می‌کنیم و این تعرفه‌ها در مقایسه با دنیا کمترین ارقام است، افزود: بابت پروازهای داخلی مبلغ ۷ هزار تومان و بابت پروازهای خارجی مبلغ ۳۵ هزار تومان تعرفه فرودگاهی دریافت می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اعلام اینکه یکی از نهادهایی که همه هزینه‌ها آنها را ما در فرودگاه پرداخت می‌کنیم به واسطه خروج از هر مسافر ۷۵ هزار تومان دریافت می‌کنند در حالی که خدمات خاصی هم ارائه نمی‌دهند، بیان کرد: ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم چند نقطه عطف دارد که یکی از آنها آزادسازی نرخ‌ها است که ما با مقررات‌زدایی شروع کردیم و اگر شبکه پروازی هم آزاد شود اعلام آزادسازی می کنیم.

مه آبادی، یکی از نکات مهم آزادسازی نرخ‌ها را حذف تخفیفات تعرفه‌‌ای تکلیفی دانست و گفت: دولت مکلف‌ است‌ بنگاه‌های اقتصادی حتی دولتی را از تخفیفات تکلیفی معاف کند و ما سالانه ۳۶۰ میلیارد تومان خدمات رایگان به برخی نهادها و دستگاه‌ها در فرودگاه ارائه می‌دهیم و‌ حتی سرمایه‌گذاری‌های سنگینی برای آنها در فرودگاه داشته‌ایم که البته حمایت از این بخش‌ها ضروری است.

وی با بیان اینکه نظام بنگاه‌داری با نظام فروش خدمات رایگان متفاوت است و نیاز به کمک دولت داریم تا از درآمدهای فرودگاه ها خودمان استفاده کنیم و در زیرساخت‌ها به کار بندیم، اظهار داشت: صنعت هوانوردی صنعت گرانی است و استهلاک در آن بالا است، چراکه زیرساخت‌ها به سرعت مستهلک می‌شوند و باید به سرعت بازسازی‌ها افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: به واسطه عدم وجود منابع، اغلب زیرساخت‌های ما فرسوده شده که ‌لازم است دولت شرایطی را فراهم کند تا مطابق روال قانونی درآمدها در این حوزه سرمایه‌گذاری شود.

وی، شرکت فرودگاه‌های کشور را شرکتی درآمد - هزینه‌ای دانست که امکان سرمایه‌‌گذاری برای توسعه منابع خود را ندارد، گفت: این شرکت باید همه درآمدهای خود را در بخش فرودگاهی و فضا هزینه کند؛ در واقع هرچه منابع مالی داریم باید صرف ساخت ترمینال، توسعه فرودگاه و ایجاد زیرساخت برای فضای کشور کنیم.

مه آبادی با بیان اینکه امسال همه منابع خود را مصرف کرده‌ایم و منفی هم شده‌ایم اما متاسفانه دولت برداشت‌های غیر منطقی از حساب‌های ما داشته است، افزود: با وجود آنکه وظایف قانونی خود را برای پرداخت سود سهام و مالیات انجام داده‌ایم اما این برداشت‌ها توسط دولت و وزارت اقتصاد انجام و موجب شده است توان مالی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در سال آینده بسیار کاهش یابد و با مشکل مواجه شویم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر نقدینگی برای پرداخت به پیمانکاران نداریم و سال آینده اگر اصلاحیه‌ای انجام نشود به طور حتم نخواهیم توانست پروژ‌ه‌های توسعه‌ای در فرودگاه‌های کشور را اجرا کنیم، اظهار داشت: روزانه حدود ۲ هزار پرواز در فضای سرزمینی کشور کنترل می‌شود که ۹۲۵ پرواز مربوط به پروازهای عبوری و بقیه مربوط به پروازهای داخلی و خارجی است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.