صندوق های ضمانت صادرات ایران و انگلیس تفاهمنامه همکاری امضا کردند

صندوق های ضمانت صادرات ایران و انگلیس تفاهمنامه همکاری امضا کردند

یک‌شنبه, مارس 6, 2016 - 18:04 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

صندوق های ضمانت صادرات ایران و انگلیس (یو.کی.یی.اف-UKEF) به منظور تسهیل صادرات و مبادلات تجاری دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

صندوق های ضمانت صادرات ایران و انگلیس (یو.کی.یی.اف-UKEF) به منظور تسهیل صادرات و مبادلات تجاری دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.
به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از ایرنا، بر اساس یادداشت تفاهم صندوق ضمانت صادرات ایران با صندوق ضمانت صادرات انگلیس، همکاری های دو موسسه در پوشش های بیمه ای، اتکایی و تامین مالی مشترک خدمات اعتبارسنجی بازرگانان دو کشور و سایر حوزه های تسهیل کننده صادرات آغاز می شود.
نماینده صندوق توسعه صادرات انگلیس در این نشست اعلام کرد: با توجه به شرایط بوجود آمده پس از برجام، این موسسه تمایل دارد پوشش معاملات با ایران را به سرعت آغاز کند. 
به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد. 
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.
نماینده صندوق توسعه صادرات انگلیس از تمایل این کشور به برقراری ارتباط با بانک های ایرانی خبر داد و افزود: انگلیس به دنبال اجرای پروژه هایی بزرگ در زمینه هوانوردی، آب و انرژی است که به این منظور باید هر چه زودتر، ارتباطات بیمه ای و بانکی دو کشور برقرار شود.
صدور دو میلیارد دلار پوشش بیمه ای و ضمانتنامه از سوی صندوق ضمانت صادرات
«سیدکمال سیدعلی» مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات، در حاشیه این نشست به ظرفیت بازار ایران و منطقه اشاره کرد و افزود «حاضریم پروژه های صادرات محور داخل ایران را به صورت اتکایی پوشش دهیم».
مدیرعامل صندوق توسعه صادرات ایران هدف از تاسیس صندوق ضمانت صادرات ایران را حمایت از توسعه صدور کالاهای غیرنفتی از طریق پوشش مطالبات صادرکنندگان از خریداران خارجی در برابر ریسک های سیاسی و تجاری با اعطای انواع محصولات بیمه ای و تضمینی عنوان کرد.
وی سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران را 500 میلیون دلار ذکر کرد و گفت: صندوق می تواند تا پنج میلیارد دلار پوشش بیمه ای و ضمانتنامه داشته باشد که تاکنون دو میلیارد دلار پوشش داده است.
سیدعلی شمار صادرکنندگان زیر پوشش صندوق را نزدیک به 850 شخص حقیقی و حقوقی اعلام کرد و گفت: سال 1393، 24 میلیون و 700 هزار دلار خسارت از سوی صندوق پرداخت شد و تا تاریخ پنجم بهمن ماه امسال نیز یک میلیارد و 400 میلیون دلار متعهد شده است.
وی استفاده کنندگان از خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران را صادرکنندگان کالا و خدمات ایرانی، پیمانکاران ایرانی، بانک های داخلی، بانک های خارجی و شرکت ها و دولت های خارجی عنوان کرد.
سیدعلی یکی از گره های اصلی توسعه صادرات را کمبود منابع خواند و گفت: ناکافی بودن منابع و فقدان تامین از صندوق توسعه ملی از مشکل های کنونی صادرات است. 
این مسئول همکاری صندوق توسعه ملی برای فعالیت بیشتر و تامین مالی صادرات بویژه به شکل اعتبار خریدار را خواستار شد.
وی کمبود تامین مالی صادراتی، رکود، غیبت از سازمان جهانی تجارت، ناآشنایی صادرکنندگان با عملیات حرفه ای صادرات و قوانین دست و پاگیر را از چالش های جدی صادرات دانست.
وی تصریح کرد: رفع تحریم ها نزدیک به 20 تا 25 درصد قیمت تمام شده کالاهای وارداتی را کاهش می دهد و به کاهش تورم داخلی منجر می شود.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.