با حضور احمد بیدی عضو هیاتمدیره، احمد توکل مقدم معاون مدیرعامل در امور منابع انسانی، مصطفی تقوی معاون مدیرعامل در امور شعب و بازاریابی و مسئولان اداره کل آموزش، دوره بازآموزی روسای شعب استان های تهران و البرز در مجتمع پردیس دریاکنار برگزار شد.
دوره بازآموزی روسای شعب بانک مسکن تهران و البرز برگزار شد
دوره بازآموزی روسای شعب بانک مسکن تهران و البرز برگزار شد

به گزارش دیوان اقتصاد، در این دوره آموزشی روسای شعب با برخی مباحث نوین در حوزه بانکداری آشنا شدند.
بیدی: ضرورت تحول دیجیتال، ارتقای امنیت و بازآفرینی سامانهها در بانک
احمدی بیدی عضو هیات مدیره بانک در آیین برگزاری این دوره های آموزشی با بیان اینکه بانک مسکن یک بانک ۸۶ ساله با هویت و ساختار حرفهای است، اظهار داشت: اگر با نگاه علمی و صورتهای مالی دقیق در کنار بانکهای دولتی، خصوصی و خصولتی مقایسه شویم، بیتردید بانک مسکن بانکی پاک، شفاف و پیشرو در شفافیت صورتهای مالی است.
وی تحول فناوری در بانک را یک ضرورت غیر قابل اجتناب عنوان و تصریح کرد: چهار حوزه کلیدی سامانهها، مرکز داده، بانکداری الکترونیک و تحول دیجیتال به طور علمی آسیب شناسی شده و با مدلهای تخصصی در حال بازمهندسی است که با توجه به حوادث سایبری اخیر در شبکه بانکی کشور، با فوریت و رویکرد مسئولیتپذیرانه در بانک دنبال میشود.
عضو هیأتمدیره بانک با تشریح اهمیت نقش فناوری در بهبود کارایی و آینده بانکداری، گفت: باتوجه به شرایط شبکه بانکی در کشور تحول دیجیتال، ارتقای امنیت و بازآفرینی سامانهها در بانک مسکن ضرورت دارد.
بیدی ناکارآمدی در مدیریت و چالش تصمیمگیری را مهمترین تهدید برای نهادهای مالی عنوان و بیان کرد: چالشها به تنهایی خطرناک نیستند اما بیتوجهی به ظرفیتها و ابزارهای موجود میتواند منشا ناکارآمدی باشد.
عضو هیات مدیره بانک افزود: در چنین سازمانی، علم و تجربه در کنار هم قرار گرفته و با تصمیمگیری به موقع، چابکی و تابآوری سازمان را در برابر چالشها افزایش میدهد.
وی در ادامه با اشاره به شرایط ناترازی بانک، جذب منابع را اولویت راهبردی بانک دانست و افزود: حوزه فناوری بانک نیز به سهم خود، مأمور تسهیل و تسریع فرایندهای جذب منابع است و برای این هدف زیرساختهای جدید در حال پیادهسازی است.
بیدی عنوان کرد: بانک مسکن به دلیل برند معتبر و اکو سیستم ارزشمند خود، مورد توجه کسب و کارهای بزرگ است و استفاده بهینه از ظرفیتها، مسیر خلق ارزش و ثروت را برای بانک هموار میکند.
توکل مقدم: بازتعریف نقش سرمایه انسانی و ضرورت توانمندسازی مدیران صف بانک
همچنین احمد توکل مقدم، معاون مدیرعامل بانک مسکن در امور منابع انسانی با تأکید بر اهمیت جایگاه نیروی انسانی در ساختار بانک مسکن، بر ضرورت توانمندسازی مدیران صف در بانک تاکید کرد.
توکل مقدم در این مراسم، با اشاره به اینکه بانک مسکن نیازمند باز تعریف جدی در نقش و جایگاه سرمایه انسانی است افزود: تحول در سرمایه انسانی پیشنیاز تحول در عملکرد شبکه و تحقق اهداف کلان بانک است.
وی رؤسای شعب را فرماندهان خط مقدم بانک در ارتباط و تعامل با مشتریان خواند و گفت: رفتار، تصمیمگیری و نوع مدیریت رؤسای شعب، تصویر بانک را در ذهن مشتریان شکل میدهد و هر میزان این مدیریت حرفهایتر و توانمندتر باشد، اثربخشی شبکه بانک افزایش خواهد یافت.
توکل مقدم در ادامه با بیان اینکه چگونه میتوان سرمایه انسانی بانک را توانمندتر کرد، بر لزوم برنامهریزی دقیق در آموزش، ایجاد مسیرهای ارتقای شغلی، بهروزسازی مهارتها و توجه به انگیزش شغلی کارکنان تأکید کرد.
وی توانمندسازی رؤسای شعب را حلقهای کلیدی در توسعه سرمایه انسانی دانست و گفت: توجه جدی به مهارتآموزی، یادگیری مستمر و بهکارگیری تجربههای عملی، میتواند ترکیب نیروی انسانی بانک مسکن را به سرمایهای کارآمد، پاسخگو و آیندهساز تبدیل کند.
عضو هیات عامل با اشاره به شرایط متحول کنونی در صنعت بانکداری اظهار داشت: در برههای قرار داریم که تغییر در فناوری و فرآیندها، حرف اول را میزند و ناگزیر باید با این تغییرات همگام شویم تا بتوانیم بانک را هماهنگ و رو به جلو هدایت کنیم.
وی با تأکید بر جایگاه محوری سرمایه انسانی در مسیر تحول بانک تصریح کرد: اولین حوزهای که مدیرعامل بانک دستور تشکیل و بازنگری آن را صادر کردند، کمیته مشورتی آسیبشناسی منابع انسانی بود؛ کمیتهای که خروجی آن، مجموعهای از اقدامات مثبت و راهگشا در حوزه منابع انسانی است که به زودی شاهد اثرات مثبت آن برای همکاران در شبکه شعب خواهیم بود.
معاون مدیرعامل در امور منابع انسانی در ادامه از احیای کمیته جبران خدمات بهعنوان یکی از اقدامات مهم و راهبردی یاد کرد و گفت: این کمیته با هدف تدوین و بهینهسازی نظام پرداختها، مأموریت دارد تا مدلهای مؤثر و عادلانهای را برای جبران خدمات کارکنان طراحی کند.
وی همچنین از تدوین ساز وکار بهرهمندی شعب از امتیازات راهبری خبر داد و گفت: این سازوکار میتواند در ایجاد انگیزه، افزایش کارایی و ارتقای کیفیت مدیریت عملکرد در شعب نقش مؤثری ایفا کند.
توکل مقدم عنوان کرد: یکی از گامهای اساسی در بازتعریف نقش سرمایه انسانی، بازنگری در شیوه انتصابات بانک است. در همین راستا، سه کمیته تخصصی، یک کمیته در سطح مدیریت استانها و دو کمیته در ستاد بانک، تشکیل شده است تا با نگاه حرفهای و مبتنی بر شاخصهای شایستگی، فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران متحول شود.
وی افزود: در این سازوکار جدید، تلاش شده است تا همه همکاران توانمند و استعدادهای برتر در سطح شبکه بانک شناسایی شوند و انتصابات بر پایه شایستگی، تجربه، توان مدیریتی و عملکرد واقعی انجام پذیرد.
تقوی: بانک مسکن موتور محرک اقتصاد مسکن و تکیهگاه اصلی تأمین مالی کشور
در ادامه، مصطفی تقوی معاون مدیرعامل در امور شعب و بازاریابی، نیز با تأکید بر اهمیت برگزاری دورههای حضوری آموزش و بازآموزی، نقش این دورهها را در ارتقای دانش تخصصی و تقویت مهارتهای مدیریتی رؤسای شعب بسیار تعیینکننده دانست.
وی با اشاره به اینکه انتقال تجربه در محیط حضوری، کارآمدترین مسیر توسعه سرمایه انسانی است افزود: استمرار این دورهها، انسجام مدیریتی و توان تصمیمسازی در شعب را افزایش خواهد داد.
تقوی با تحلیل ساختار تأمین مالی کشور در سالهای گذشته گفت: حدود 90 درصد تأمین مالی کشور بر عهده بانکها و تقریبا ۱۰ درصد بر عهده بازار سرمایه بوده که در چنین ساختاری، بانک مسکن یکی از نهادهایی است که نقش راهبردی در اقتصاد بهویژه بخش مسکن و ساختمان را با انضباط، سلامت اعتباری و عملکرد توسعهای صحیح ایفا میکند.
وی بانک را قلب تپنده اقتصاد خواند و بیان کرد: بانک مسکن با ایفای نقش تخصصی خود، موتور محرک این بخش است. تسهیلات این بانک بهطور مستقیم باعث رونق تولید، اشتغال و فعالسازی زنجیره گسترده صنایع وابسته به ساختوساز میشود.
تقوی با اشاره به سهم بانک در تأمین مالی ساختوساز مسکن اظهار کرد: حدود یکسوم کل ساختوساز مسکن کشور توسط بانک مسکن تأمین مالی میشود و تمام اقشار جامعه از خدمات و تسهیلات این بانک بهرهمند هستند.
معاون مدیرعامل در امور منابع انسانی با اشاره به عملکرد جذب منابع در بانک گفت: سال گذشته حدود ۵۰ همت جذب منابع داشتیم و در سال جاری، تاکنون به 67 همت رسیده است؛ این مسیر رشد باید با همت رؤسای شعب و رفع ناترازی موجود ادامه یابد.
عضو هیات عامل بانک مسکن به بررسی روند جذب منابع در سال جاری پرداخت و اظهار داشت: عملکرد شعب نشان میدهد هر زمان ابزارها و مشوقهای مناسب در اختیار شعب قرار گیرد، ظرفیت بالایی برای جهش در جذب منابع وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: هر میزان رؤسای شعب پویا و توانمند باشند، به همان میزان نتایج مثبت و بهبود وضعیت در بانک ایجاد خواهد شد.
تقوی در پایان ضمن قدردانی از تلاشهای همکاران شعب، این دوره را فرصتی ارزشمند برای همافزایی، ارتقای دانش و افزایش هماهنگی در مسیر تحقق اهداف سال ۱۴۰۴ دانست.
خاطر نشان می سازد اداره کل آموزش بانک مسکن در سال جاری سه دوره بازآموزی برای 300 نفر از روسای شعب بانک در سراسر کشور برگزار کرده است. در این دوره ها محورهای تامین مالی بانکی – خدمات بانکی، تامین مالی بازار سرمایه-ابزارهای بازار سرمایه، کنترل و نظارت و مباحث مدیریتی با موضوعاتی همچون ضمانتنامه، اعتبارات اسناد داخلی، وصول مطالبات، خدمات و محصولات جدید بانک، خدمات غیرحضوری بانک، مبارزه با پولشویی، فنون مذاکره در بازاریابی نوین، استراتژی نوین در تامین مالی، مدیریت تغییر و .... برای روسای شعب ارائه شده است.
همچنین در آینده ای نزدیک نیز قرار است یک دوره آموزشی دیگر ویژه روسای شعب ممتاز سراسر کشور در این مجتمع برگزار شود.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
























































































