تمرکز بیمه مرکزی برای فرهنگ سازی از مدارس تا رسانه ها و شبکه های اجتماعی

تمرکز بیمه مرکزی برای فرهنگ سازی از مدارس تا رسانه ها و شبکه های اجتماعی

مصطفي زندي مدير كل روابط عمومي بيمه مركزي گفت: در سایه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی سهم بیمه های اختیاری از پرتفوی صنعت بیمه کشور رشد داشته است تا جایی که بیمه های زندگی در سال گذشته رشد 36 درصدی، آتش سوزی رشد 12 درصدی ، مسئولیت رشد 20درصدی و ... داشته است .

به گزارش دیوان اقتصاد ، مصطفي زندي مدير كل روابط عمومي بيمه مركزي، مهمترين رسالت و دستاوردهاي بيمه مركزي و روابط عمومي آن را در سال هاي اخير، فرهنگ سازي، تقويت فرهنگ بيمه، استفاده از ظرفيت روبه افزايش رسانه ها و شبكه هاي اجتماعي، و تمركز بر مدارس و كودكان و نوجوانان براي شناخت ضرورت توسعه بيمه در سال هاي آينده ارزيابي مي كند و معتقد است كه تغيير سبك زندگي، شهرنشيني، رشد و توسعه اقتصاد، و تحولات پيش رو، موجب شده كه بيش از پيش بر رشد فرهنگ بيمه، آگاهي مردم از رشته هاي بيمه اي، افزايش رفاه و رضايت مردم از بيمه، آشنايي با رشته هاي جديد و ضرورت توسعه رشته هايي مانند بيمه عمر و شخص ثالث، درمان و بيمه هاي تكميلي براي ايجاد امنيت و آرامش در مردم متمركز شويم و در سال هاي آينده مردم به تدريج با ضرورت ها و رشته ها و دستاوردهاي بيمه اي بيشتر آشنا خواهند شد و ضرورت ها جامعه را به سمت توسعه بيمه هدايت خواهد كرد.
اما وظيفه ما و رسانه ها و شبكه هاي اجتماعي، مدارس و آموزش و پرورش است كه ضرورت اين امر مهم را از حالا پيگيري كنيم و ادبيات و فرهنگ سازي و آگاهي رسانه اي در اين زمينه را با توان بالاتر و گسترده تري ايجاد كنيم زيرا در عصر اطلاع رساني، نحوه آگاهي رساني به مردم بايد با شيوه هاي امروزي و به صورت عميق و كارآمدتري انجام شود.
در اين راستا، بیمه مرکزی در راستای سند چشم انداز صنعت بیمه و سند توسعه فرهنگ بيمه برنامه‌ها و فعالیت های مختلفي را اجرا كرده است كه شامل اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها، برگزاری دوره تخصصی آموزش خبرنگاران، راه اندازی کانال تلگرامی، پیک بیمه، انتشارات، امور فرهنگی و كتاب نامه ها براي سنين و دوره هاي مختلف، تهیه و پخش تیزر، جشنواره ها، هماهنگی ملاقات ها و... است.
رشد بیمه های اختیاری در راستای اهداف سند چشم انداز بیمه
زندي گفت: منطبق باچشم انداز صنعت بیمه کشور در افق بیست ساله، صنعت بیمه ایران در افق ۱۴۰۴صنعتی است اقتصادی، عدالت محور، پایدار، سالم و قابل اعتماد، برخوردار از اخلاق حرفه ای و عجین شده با جامعه، که اطمینان را برای روند طبیعی زندگی آحاد مردم ایران و چرخه فعالیت های اقتصادی (کشاورزی، صنعتی و خدماتی) کشور به شیوه‌ای آسان، سریع، مشتری مدار و با کمترین هزینه و به شکلی همه جانبه تأمین کرده و ضمن تعامل سازنده و مؤثر در سطح بین الملل، در جایگاه اول صنعت بین بیمه گران منطقه آسیای جنوب غربی قراردارد.
مدیر کل روابط عمومی بیمه مرکزی، عنوان کرد:بر اساس قانون،بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد تا وظایف تنظیم،تعمیم وهدایت امر بیمه در ایران و حمایت از بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق آنها و اعمال نظارت دولت بر فعالیت‌های بیمه‌ای را عهده دار باشد. بر این مبنا و در راستای سند چشم انداز صنعت بیمه، و همچنین سند توسعه فرهنگ بیمه، در بیمه مرکزی برنامه ریزی هایی صورت گرفته و اقداماتی به انجام رسیده که در ادامه به تفیکک حیطه های مختلف به آن اشاره می شود.
اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها
در راستای توسعه فرهنگ بیمه در کشور و افزایش آگاهی عمومی از خدمات بیمه¬ های بازرگانی و استفاده از ظرفیت رسانه-ها برای شناساندن این خدمات، طی سال 1395، تعداد 151 مورد تولید خبر صورت گرفته که نسبت به سال گذشته با حدود 2 درصد رشد همراه بوده است. در سال مذکور، همچنین 2 نشست خبری برگزار شد و 287 بولتن خبری، 40 ویژه نامه مطبوعاتی و نزدیک به 16هزار انعکاس خبری به انجام رسید که به نسبت سال گذشته گسترده تر رقم خورده است. افزون بر این با هدف افزایش سطح دانش فعالان عرصه رسانه ازمفاهیم بیمه‌ای وآشنایی خبرنگاران باصنعت بیمه وهمچنین تقویت بنیه علمی وتوان فنی رسانه ها نیز سومین دوره آموزش خبرنگاران در 2 سطح تخصصی با حضور خبرنگاران در پژوهشکده بیمه برگزار شد. در این دوره کتاب "جامع آموزش بیمه" و "سازمان و شرکت های بیمه" توسط مدرسان مجرب تدریس و در پایان دوره به شرکت کنندگان گواهینامه آموزشی اعطاء شد.
كانال تلگرامي
در سال 1395 و با گسترش بهره گیری از رسانه های اجتماعی ، بیمه مرکزی نیز در اردیبهشت ماه نسبت به راه اندازی کانال تلگرامی اقدام کرد.این کانال با بارگذاری روزانه 5 قالب خبری سهم بسزایی در اطلاع رسانی عملکرد ها و فعالیت های بیمه ایفا کرده است.کانال در حال حاضر بیش از 16هزار و 200نفر عضو دارد و تا کنون درحدود 2هزار مطلب در آن بارگذاری شده است.
چنانکه با بارگذاری روزانه 5 قالب خبری سهم بسزایی در اطلاع رسانی عملکرد ها و فعالیت های بیمه ایفا می کند. ضمن اینکه ماهنامه «پیک بیمه» به عنوان ارگان رسمی بیمه مرکزی نیز هر ماه بصورت مداوم منتشر و توزیع می شود که علاوه بر انتشار فیزیکی بصورت الکترونیکی نیز در سایت بیمه مرکزی قابل دسترسی است.
برگزاری دوره تخصصی آموزش خبرنگاران
با هدف توسعه فرهنگ بیمه و افزایش سطح دانش فعالان عرصه رسانه از مفاهیم بیمه‌ای و آشنايي خبرنگاران با صنعت بیمه و همچنين تقويت بنيه علمي و توان فني رسانه ها در سال 1395 نیز سومین دوره آموزش خبرنگاران را در 2 سطح تخصصی با حضور خبرنگاران در پژوهشکده بیمه برگزار کرد.
در این دوره کتاب "جامع آموزش بیمه" و "سازمان و شرکت های بیمه" توسط مدرسان مجرب تدریس و در پایان دوره به شرکت کنندگان ( 38 نفر ) گواهینامه آموزشی اعطاء شد.
انتشارات
بیمه مرکزی ج.ا.ایران برای اطلاع رسانی اخبار و تحولات بیمه مرکزی و صنعت بیمه در سطح داخلی و خارجی، از ابزارها و شیوه‌های مختلف استفاده می‌کند که یکی از این ابزارها نشریات است. انتشاراتی که در قالب های گوناگون اعم از ماهنامه، مجله و کتاب به چاپ می رسد. طی سال 1395، تعداد 12 شماره از ماهنامه پیک بیمه، 18 عنوان مجموعه کتاب‌های بیمه برای کودکان و 2 عنوان بیمه برای مدیران و کارشناسان انتشار یافته که نسبت به سال گذشته عمدتا با رشد در تعداد همراه بوده است.
امور فرهنگی
بیمه مرکزی همچنین در راستای تعمیم و توسعه فرهنگ بیمه در بخش آموزش و پرورش این اقدامات را صورت داده است:
برگزاری چندین جلسه کارشناسی با مدیران و کارشناسان سازمان تالیف که منتج به چاپ مطالب بیمه‌ای در 6 کتاب درسی با عناوین" مطالعات اجتماعی"، " کاروفناوری"، "کارآفرینی"، " الزامات محیط کار"، " امور عمومی بازرگانی" و " حسابداری تکمیلی" شد.
برگزاری جلسه هم اندیشی با مدیران و سردبیران انتشارات رشد دانش آموزی وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش که به چاپ 2 مطلب بیمه ای در نشریات دانش آموزی رشد برهان دوره اول متوسطه نتیجه شد.
اخذ تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی کتب درسی برای 20 عنوان کتاب نشر بیمه.چنانکه این کتابها با این تاییدیه در کتابنامه رشد چاپ می شوند و در مدارس سراسر کشور قابل توزیع خواهند بود.
براساس ارزیابی دبیرخانه ساماندهی منابع آموزشی وتربیتی دفتر تکنولوژی آموزشی،کتاب‌های نشر بیمه در زمره کتابهایی قرار گرفته اند که به منظور ایجاد انگیزه، توسعه یادگیری و افزایش دانش بیمه‌ای بر اساس اهداف و برنامه های صنعت بیمه منتشر شده و بر این مبنا عناوین، مشخصات و چکیده 46 عنوان کتاب از سری کتاب‌های "بیمه برای همه" و " بیمه برای کودکان" در فهرستگان رشد به چاپ رسیده است. شایان ذکر است که تمامی کتابهای انتشارات بیمه مرکزی در سال 1394 و 1395 در ارزیابی‌ها و داوری‌های سازمان مذکور رتبه مناسب را کسب کرده و به عنوان کتابهای کمک آموزشی در کل ایران شناخته می‌شوند. فهرستگان رشد مذکور برای بهره برداری به مدارس سراسر کشور و کتابخانه‌های کلاس های مناطق محروم و نیمه برخوردار ارسال شده‌اند. همچنین این فهرستگان در نمایشگاه‌های کتاب و مدرسه نیز به نمایش و در معرض فروش گذاشته می‌شود.
بیمه مرکزی در سال 1395 نسبت به تهیه و پخش تیزرهای مختلف اقدام کرده که در همین راستا، در سال گذشته بیش از6914ثانیه(291مرتبه) در شبکه های مختلف سیما و 725 ثانیه( 23مرتبه ) در شبکه های سراسری و رادیو پیام پخش شده است. همچنین هماهنگی های لازم برای پخش تیزرهای رادیویی در سال 1396 نیز انجام شده است.
جشنواره ها:
بیمه مرکزی در سال گذشته جشنواره روابط عمومی های برتر صنعت بیمه را برگزار کرد که با استقبال جالب توجهی نیز همراه شد. آثار بسیاری به جشنواره رسید و پس از داوری، شرکت های برتر در سمینار بیمه و توسعه هدایای خود را دریافت کردند.هم چنین برنامه ریزی لازم به منظور برگزاری سومین جشنواره بیمه دررسانه نیز صورت گرفته که برای استقبال بیشتر نویسدگان فراخوان ارسال مطالب تمدید و اجرای آن به سال 1396 موکول شده است.
هماهنگی ملاقات ها:
در سال 1395 هماهنگی های لازم برای تعداد 319 ملاقات نمایندگان و مدیران شرکت های بیمه ای خارجی با مدیران ارشد صنعت بیمه کشور صورت گرفته است.
تمرکز بیمه مرکزی بر «مدارس»
توسعه فرهنگ بیمه که سالها در مرحله «گفتن» متوقف مانده بود، در دوره اخیر فعالیت روابط عمومی بیمه مرکزی به مرحله «عمل» رسیده است.
در حالی که سالها از ضرورت فرهنگ سازی برای گسترش چتر بیمه در کشور سخن گفته شده، اما کمتر اقدامی برای عملیاتی کردن این ایده انجام شده است. بیشتر این اقدامات نیز به برگزاری چند همایش سالیانه و یا انتشار چند خبر در رسانه ها محدود شده است.
در دوره کنونی مدیریت روابط عمومی بیمه مرکزی اما اقدامات موثر، کیفی و عملیاتی قابل توجهی در این راستا صورت گرفته و تمرکز زیادی نیز به فرهنگ سازی در حوزه کودکان و نوجوانان شده است.
مصطفی زندی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی به تازگی و در حضور رئیس کل بیمه مرکزی به بخشی از این اقدامات در حوزه مدارس اشاره کرد و گفت: اقدامات بیمه مرکزی در این باره دست کم به چاپ مطالب بیمه‌ای در ۶کتاب درسی با عناوین” مطالعات اجتماعی”، ” کاروفناوری”، "کارآفرینی”، ” الزامات محیط کار”، ” امور عمومی بازرگانی” و ” حسابداری تکمیلی” منجر شد.
وی افزود: همچنین هم اندیشی با مدیران و سردبیران انتشارات رشد دانش آموزی وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش به چاپ ۲مطلب بیمه ای در نشریات دانش آموزی رشد برهان دوره اول متوسطه منتهی شد.
به گفته او تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی کتب درسی برای ۲۰عنوان کتاب نشر بیمه اخذ شده است، به طوری که کتابهای مذکور با این تاییدیه در کتابنامه رشد چاپ می شوند و در مدارس سراسر کشور قابل توزیع خواهند بود.
زندی اظهار کرد: بر اساس ارزیابی دبیرخانه سامان‌دهی منابع آموزشی وتربیتی دفتر تکنولوژی آموزشی،کتاب‌های نشر بیمه در زمره کتابهایی قرار گرفته اند که به منظور ایجاد انگیزه، توسعه یادگیری و افزایش دانش بیمه‌ای بر اساس اهداف و برنامه های صنعت بیمه منتشر شده و بر این اساس عناوین، مشخصات و چکیده ۴۶عنوان کتاب از سری کتاب‌های "بیمه برای همه” و ” بیمه برای کودکان” در فهرستگان رشد به چاپ رسیده است.
مدیرکل روابط عمومی بیمه مرکزی با اشاره به این که تمامی کتابهای انتشارات بیمه مرکزی در سال ۱۳۹۴و ۱۳۹۵در ارزیابی‌ها و داوری‌های سازمان مذکور رتبه مناسب را کسب کرده و به عنوان کتابهای کمک آموزشی در کل ایران شناخته می‌شوند، اظهار کرد: فهرستگان رشد مذکور برای بهره برداری به مدارس سراسر کشور و کتابخانه‌های کلاس های مناطق محروم و نیمه برخوردار ارسال شده‌اند. همچنین این فهرستگان در نمایشگاه‌های کتاب و مدرسه نیز به نمایش و در معرض فروش گذاشته می‌شود.
زندي گفت: فهرست کتاب های مناسب معرفی شده، در کتاب نامه های رشد سال ۱۳۹۴انتشارات بیمه مرکزی كه براي سنين و دوره ابتدايي تا دبيرستان ، هنرجويان و حتي والدين مفيد است از شعر و قصه تا داستان و سبك زندگي و مهارت ها را شامل مي شود و برخي كتاب ها به صورت چند منظوره قادر به مطرح كردن اهداف مختلف از سبك زندگي و مهارت تا آشنايي با حوادث و رشته هاي بيمه اي مانند شخص ثالث است.
کتابنامه رشد پایه پیش دبستانی كه به صورت شعر و سرود، قصه، مهارت زندگي و... تهيه شده است با عنوان هاي آتش در خانه خرگوش، بازوی ستاره دریایی، دندان های کوسه ماهی، روزهایی که ابری بود حادثه هاش رنگی بود، فرشته ماهی و کاهوی دریایی، ماشین ممدعلی، ماشین هویجی اوف شده، الفبای موتور سیکلت سواری به زبان ساده، اندر حکایات شیرین بیمه، آتش در خانه خرگوش، تا سه نشه بازی نشه، دندان های کوسه ماهی، سفره خالی و بره خال خالی، شخص شخیص ثالث بزرگ، صندوقچه امید، فرشته ماهی و کاهوی دریایی و.... است
در بخش تفكر وسبك زندگي و آشنايي با بيمه از جمله شخص ثالث نيز عناوين كتاب ها شامل تمرین بیمه ای نیما، الفبای موتور سیکلت سواری به زبان ساده، اندر حکایات شیرین بیمه، شخص شخیص ثالث بزرگ، صندوقچه امید، ماجراهای ظفرخان، ب مثل بیمه ج مثل جدول، چگونه در زمان سوختن نسوزیم، بدنه درد ( بیمه بدنه خودرو)، چگونه روی حادثه را کم کنیم؟ و... است
رشد بیمه های اختیاری در راستای اهداف سند چشم انداز بیمه
سند اهداف راهبردی بیمه که در دولت یازدهم برنامه ریزی شد افزایش ضریب نفوذ بیمه را از طریق تنظیم سند توسعه فرهنگ بیمه و اجرای آن با خروجی توسعه فرهنگ بیمه و افزایش برنامه های تبلیغاتی و فرهنگی و بهبود نظام ارزیابی خسارت ها و همچنین افزایش فروش بیمه های اختیاری طرح ریزی کرد. بر این اساس با پایان مدت عمر دولت یازدهم اخیرا مدیر روابط عمومی بیمه مرکزی به عنوان متولی این برنامه ها اذعان کرده است که برنامه های آموزشی ، فرهنگی و تبلیغاتی صنعت بیمه و بیمه مرکزی شاخص های مطلوبی را تجربه کرده است.
مصطفی زندی مدیر روابط عمومی بیمه مرکزی در گزارش اخیر خود در حضور رئیس کل بیمه مرکزی به مناسبت روزخبرنگار اذعان کرد که بیمه مرکزی در راستای سند چشم انداز صنعت بیمه و سند توسعه فرهنگ بيمه از ظرفیت های رسانه ای بیش از پیش استفاده کرده است .
وی اذعان دارد که در راستای توسعه فرهنگ بیمه در کشور و افزایش آگاهی عمومی از خدمات بیمه های بازرگانی و استفاده از ظرفیت رسانه ها برای شناساندن این خدمات، در طول سال 1394 و 1395 تولید و بازنشر مطالب بیمه ای در رسانه ها از رشد مناسبی برخوردار بوده است که از این طریق سهم صدای بیمه در تولیدات رسانه ای افزایش یافته است.
زندی به راه اندازی کانال تلگرامی در سال 1395 اشاره دارد و اذعان می کند که با گسترش بهره گیری از رسانه های اجتماعی ، بیمه مرکزی نیز در اردیبهشت ماه 1395 نسبت به راه اندازی کانال تلگرامی اقدام کرد.این کانال با بارگذاری روزانه 5 قالب خبری سهم بسزایی در اطلاع رسانی عملکرد ها و فعالیت های بیمه ایفا کرده است.کانال در حال حاضر بیش از 16هزار و 200نفر عضو دارد و تا کنون درحدود 2هزار مطلب در آن بارگذاری شده است.
تربیت خبرنگاران حرفه ای از طریق برگزاری کلاس های آموزشی بخش دیگری از گزارش مصطفی زندی است .
در بخش امور فرهنگی زندی گزارش مفصلی را ارائه کرد و افزود: بیمه مرکزی همچنین در راستای تعمیم و توسعه فرهنگ بیمه در بخش آموزش و پرورش اقداماتی نظیر برگزاری چندین جلسه کارشناسی با مدیران و کارشناسان سازمان تالیف که منتج به چاپ مطالب بیمه‌ای در 6 کتاب درسی با عناوین" مطالعات اجتماعی"، " کاروفناوری"، "کارآفرینی"، " الزامات محیط کار"، " امور عمومی بازرگانی" و " حسابداری تکمیلی" کرده است.
البته در بخش چاپ کتب درسی و آموزشی بیمه مرکزی توفیقاتی را داشته و در مقاطع مختلف نسبت به انتشار کتب اقدام کرده است .
در سایه این فرهنگ سازی و اطلاع رسانی سهم بیمه های اختیاری از پرتفوی صنعت بیمه کشور رشد داشته است تا جایی که بیمه های زندگی در سال گذشته رشد 36 درصدی، آتش سوزی رشد 12 درصدی ، مسئولیت رشد 20درصدی و ... داشته است .




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.