زیرساخت های بازار سرمایه محکم ترمی شوند

زیرساخت های بازار سرمایه محکم ترمی شوند

سمات تنها مرجع شناسایی قانونی اوراق بهادار است

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، از انتشار عمومی برنامه ها و طرح های جدید اجرایی این شرکت تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: اخیرا خلاءها و انتظارات بازار را شناسایی کرده ایم تا مشخص شود به لحاظ زیرساختی در کدام نقطه بازار ایستاده ایم.

به گزارش دیوان اقتصاد،حسین فهیمی در گفتگو با سنا، اظهار داشت: گپ های بازار و انتظاراتی را که از این شرکت وجود دارد، شناسایی کرده ایم تا زیرساخت های محکم تر، قابل اتکاتر، روان تر و بهتری را در اختیار تمام بازیگران قرار دهیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون مشغول سازماندهی و بازطراحی برنامه های قبلی و برنامه هایی هستیم که جدیدا اضافه شده است، افزود: این موارد را در قالب مجموعه ای از برنامه ها و طرح های اجرایی در کمتر از یک ماه آینده انتشار عمومی خواهیم داد؛ به عبارتی به همگان خواهیم گفت که برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت ما اینهاست تا اگر نظرات و تعدیل هایی باشد انجام دهیم و شروع به اجرا کنیم.
فهیمی با تشریح نقش شرکت سپرده گذاری مرکزی در ثبت مالکیت ها و شفاف سازی در بازار مالی گفت: این شرکت به عنوان نهاد رسمی و قانونی برای ثبت مالکیت ها و ثبت سرمایه گذاران و همین طور به صورت یک نهاد مرکزی برای تسویه معاملات معرفی شده است تا در واقع شفافیت بیشتری را در بازار مالی کشور ایجاد کند.
وی سپس با اشاره به تغییرات مدیریتی اخیر در این شرکت توضیح داد: بعد از مجمع عادی به طور فوق العاده 20 آبان سال جاری، تغییرات مدیریتی در شرکت ایجاد شد و بیش از یکماه است این مسوولیت به من محول شده است. ما در طول این مدت کارهای مختلفی انجام داده ایم که یکی از آنها برگزاری جلسات متعدد با ذی نفعان و کسانی بود که به نحوی دارند از ما خدمات می گیرند.
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی ادامه داد: در جلساتی که با اعضای هیات مدیره و مدیران سازمان بورس، مدیران عامل و اعضای هیات بورس ها، کانون ها، کارگزاران و ناشران تشکیل دادیم، خلاء ها و انتظارات را شناسایی کردیم تا ببینیم به لحاظ زیرساختی کجای بازار ایستاده ایم.
فهیمی با بیان اینکه شرکت سپرده گذاری، فراهم کننده تمام زیرساخت های بازار سرمایه در قبل و بعد از معامله است، گفت: تنها مرحله معاملات در بورس ها انجام می شود اما در سمات عملیات قبل و بعد از معاملات انجام می شود .
وی سپس به فعالیت های قبل از معامله که در شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام می شود، اشاره کرد و توضیح داد: قبل از آن هم ما رجیستری و فعالیت های شرکتی را داریم که میلیون ها سرمایه گذار باید با مشخصات کامل در اینجا ثبت شوند؛ چرا که هر اوراق بهاداری فقط اگر در این شرکت، ذیل یک نماد با عنوان دارای مالی ثبت شود، در بازار سرمایه کشور به عنوان اوراق بهادار قابل معامله تلقی می شود.
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی افزود: تمام دارایی های مالی و اسامی تمام سرمایه گذاران باید در اینجا ثبت شود و تنها مرجع شناسایی قانونی اوراق بهاداری هم که ثبت شده و به مالکان آنها تخصیص داده شده ، شرکت سپرده گذاری مرکزی است .
فهیمی با بیان اینکه برای فروش اوراق بهادار هم باید از اینجا اعلام آمادگی شود، اظهار داشت: ما هرگونه تغییرات احتمالی را که به موجب قانون یا وقایع قهری مثل فوت یا در قالب افزایش سرمایه، صورت می گیرد تماما ذیل امور شرکتی دسته بندی می کنیم که قبل از معامله در اینجا انجام می شود، به نحوی که به لحاظ ساختاری، قانونی و سیستمی برای انجام trade آماده می شود و trade در آن ساعت معامله در بورس ها انجام و سپس دوباره اطلاعات معامله به اینجا برمی گردد.
وی در پایان به موضوع زیرساخت های بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: فعالیت های فوق و کلیه کارهای پایاپای اوراق، تسویه وجوه و پرداخت که در این شرکت انجام می شود، تحت عنوان زیرساخت های بازار سرمایه شناخته می شود که در دنیا استانداردهای خاصی برای اینها تدوین و منتشر شده است و ما نیز در این شرکت تلاش می کنیم خود را با این استانداردها تطبیق دهیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.