بازی عربستان در زمین آمریکا، عامل شکست اوپک

بازی عربستان در زمین آمریکا، عامل شکست اوپک

سه‌شنبه, فوریه 13, 2018 - 16:53 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

بازار نفت در روز های اخیر به طور عجیبی به اتفاقات سیاسی و تنش های روانی حساسیت نشان می دهد. بازاری که به صورت منطقی باید از عرضه و تقاضا تاثیر بگیرد، حالا به سخنرانی ها و پیش بینی ها و رجز خوانی های رجل سیاسی چشم دوخته است.

به گزارش دیوان اقتصاد، به این شکل که تحریم ونزوئلا قیمت را بالا می برد و خرید امارات از نفت آمریکا بازار را با سقوط رو به رو می کند.
بازار نفت که در روز های اخیر با یک روند کاهشی حدود 10 درصدی مواجه شد، تمام پیش بینی های موجود را تغییر داد.
پیش بینی های بازار نفت که از سوی بانک های بزرگ جهان ارائه می شود، طی یک ماه اخیر رویکرد خود را تغییر دادند و با وجود این که برآورد کرده بودند که بازار نفت در ماه های آتی افت خواهد کرد، تحلیل های خود را تغییر دادند و اعلام کردند که قیمت نفت با تکیه بر اقدامات اوپک و ادامه روند کاهش تولید، رشد خواهد یافت.
قیمت نفت در طول هفته گذشته حدود 9 درصد ریزش داشت که این میزان کاهش، بیشترین افت قیمت هفتگی از ژانویه 2016 تاکنون بوده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان باور دارند که قیمت نفت در حال حاضر، بیش از حد از تاثیرات روانی تحت فشار است و این موضوع باعث شده است که کوچک ترین تغییری در پیش بینی های عرضه و تقاضا قیمت را به صورت جدی با تغییر رو به رو کند.
بازار نفت در حالی با کاهشی در حدود 10 درصد رو به رو شده است که عرضه و تقاضا هنوز هم می توانند به سطح توازن باز گردند. از این رو می توان دریافت که در عصر جدید این تنش ها و امید ها هستند که بازار را هدایت می کنند.
بر اساس گزارش های موجود، قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا نسبت به بالاترین رقم های اواخر ماه ژانویه بیش از 11 درصد کاهش یافته است. قیمت نفت برنت در این هفته حدود 9 درصد کاهش یافت در حالی نفت خام آمریکا افت قیمت 10 درصدی را تجربه کرد.
انتشار آمارهای قوی تر از حد انتظار از میزان عرضه جهانی نفت و افزایش غیرمنتظره حجم نفت عبوری از خط لوله فورتیز در دریای شمال که اوایل این هفته تعطیل شده بود عامل اصلی افت قیمت نفت بوده است. نوسانات در بورس وال استریت نیز تاثیر منفی بر قیمت نفت گذاشته است.
اما مساله این است که این عرضه بیش از حد چگونه به بازار تزریق شده است. یکی از مهم ترین عواملی که مطرح می شود، تولید نفت آمریکا است.
بر اساس آمار های موجود می توان دریافت که شرکت‌ های انرژی آمریکا با وجود عقبگرد نفت از بالاترین رکورد قیمت امسال، با انتظار برای قیمت‌ های بالاتر تولیدشان در سال ۲۰۱۸ شمار دکل ‌های حفاری را به بالاترین میزان در حدود سه سال گذشته رساندند.
شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد شرکت ‌های انرژی آمریکا در هفته منتهی به نهم فوریه، ۲۶ دکل جدید اضافه کردند و شمار دکل‌ های حفاری برای تولید نفت را به ۷۹۱ حلقه رساندند که بالاترین میزان در حدود سه سال گذشته بود. افزایش دکل های حفاری در هفته گذشته، بیشترین افزایش هفتگی از ژانویه سال ۲۰۱۷ به شمار می ‌رود.
طبق اعلام بیکر هیوز، بیش از نیمی از این دکل ‌های حفاری نفت در منطقه پرمیان در غرب تگزاس و شرق نیومکزیکو قرار دارند که شمار دکل‌ های حفاری آن طی هفته گذشته ۱۰ حلقه افزایش یافت و به ۴۳۷ در رسید که بیشترین میزان از ژانویه سال ۲۰۱۵ بود.
طبق پیش بینی ‌های فدرال، این دکل ‌ها کمک می‌ کنند تولید نفت در پرمیان به رکورد ۲.۹ میلیون بشکه در روز صعود کند که حدود ۳۰ درصد از مجموع تولید نفت آمریکا خواهد بود.
شماره دکل‌ های حفاری نفت آمریکا که معیاری برای ارزیابی تولید آینده به شمار می ‌رود، نسبت به ۵۹۱ حلقه در مدت مشابه سال گذشته بسیار بالاتر است زیرا شرکت ‌های انرژی با مشاهده بهبود قیمت ‌های نفت از رکود دو ساله ‌شان، از اواسط سال ۲۰۱۶ به افزایش هزینه ادامه داده‌ اند.
مجموع دکل ‌های حفاری نفت و گاز طبیعی فعال در هفته منتهی به نهم فوریه، ۹۷۵ حلقه بود که بالاترین رقم از آوریل سال ۲۰۱۵ است. به طور متوسط ۸۷۶ دکل حفاری فعال در سال ۲۰۱۷ و ۵۰۹ حلقه در سال ۲۰۱۶ و ۹۷۸ حلقه در سال ۲۰۱۵ وجود داشت که اکثر این دکل ‌ها هر دوی نفت و گاز را تولید می ‌کنند.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در فوریه پیش‌ بینی کرد تولید نفت این کشور در سال ۲۰۱۸ به طور متوسط به ۱۰.۶ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۱۹ به ۱۱.۲ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۹.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ صعود خواهد کرد. تولید فعلی آمریکا در حال حاضر به بالاترین رکورد در حدود ۵۰ سال گذشته رسیده است.
به گفته جیم ریتر بوش، رئیس شرکت "ریتربوش اند آسوشیتس"، هرگز یک عامل بازاری مانند نفت را دچار ریزش قیمت نمی‌ کند بلکه عوامل متعددی دست به دست هم دادند.
طبق جدیدترین آمار هفتگی، تولید نفت آمریکا به ۱۰.۲۵ میلیون بشکه در روز رسیده که اگر تایید شود، رکوردی بالای جدید محسوب می شود. آمار بیکر هیوز نشان می‌ دهد که همچنان در ماه‌های آینده عرضه بیشتری در راه خواهد بود.
از این رو می توان دریافت که آمریکا با تمام توان خود تولید خود را افزایش می دهد تا در قیمت های مطلوب نفت خود را به فروش برساند.
با این حال سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی و رییس فعلی اوپک در مصاحبه با بلومبرگ در دوبی اظهار کرد: با در نظر گرفتن تقاضای قوی و پایبندی تولیدکنندگان به تعهدشان برای محدود کردن عرضه، بازار باید امسال تعادل مجدد خود را بازیابد. بخیت الرشیدی، همتای کویتی وی گفت: انتظار دارد مصرف نفت جهان امسال ۱.۶ میلیون بشکه در روز رشد کرده و تولید بیشتر از سوی ذخایر شیل آمریکا را جذب کند.
اما تقابل اوپک و آمریکا همچنان ادامه دارد و تحلیل گران بر این باورند که این تنش همچنان بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
در همین راستا سعید ساویز کارشناس حوزه نفت در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: برای شناخت بهتر بازار باید نگاهی دقیق تر به تحولات سیاسی جهان داشت.
وی در ادامه اظهار کرد: عربستان پیش از توافق اوپک، مدت ها بر این باور بود که کاهش تولید می تواند باعث تحریک شیل اویل آمریکا شود که در نهایت قیمت نفت را با کاهش رو به رو می کند. اما این در حالی است که همزمان با تغییر سیاست های آمریکا برای تولید حد اکثری نفت، عربستان نه تنها خودش عاملی شد برای توافق کاهش تولید، بلکه کشور های غیر اوپکی را هم وارد بازی کرد که نهایتا این برنامه قیمت نفت را تا درجات کنونی افزایش داد.
این کارشناس نفت در ادامه گفت: بر این اساس می توان این تحلیل را ارائه داد که عربستان ممکن است تلاشش بر این باشد که علاوه بر رشد قیمت نفت سوداگری نفت آمریکا را نیز در بازار انجام دهد. چرا که کاهش عرضه در خاورمیانه مشتریان جدیدی برای آمریکا به ارمغان می آورد.
ساویز ادامه داد: این موضوع که امارات نفت آمریکا را خریده است، به خودی خود می تواند عاملی باشد برای این که کشور های عربی تلاش دارند که بازار را برای نفت آمریکا مهیا کنند.
وی در ادامه گفت: یکی از مهم ترین ترین اهداف عربستان حذف ایران از بازار جهانی نفت است که به همین دلیل هم به دنبال ایجاد یک اتحاد جدید نفتی بدون ایران است. در همین راستا تمام همکاری ها را با آمریکا انجام می دهد تا نقش ایران را در بازار کمرنگ کند، تا در نهایت بدون رقیب در منطقه بماند.
این کارشناس بازار نفت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا نفت شیل در نهایت پیروز خواهد شد یا اوپک، گفت: به نظر می رسد که در دراز مدت نفت شیل پیروز شود. چرا که کشور های اوپک عمدتا به نفت وابسته اند و آن را یک دارایی ملی می دانند، از این رو به صورت جدی به پیشرفت آن نمی پردازند. اما نفت شیل کاملا خصوصی است و با تکیه بر علم و تکنولوژی فعالیت می کند. از این رو هزینه برداشت نفت در کشور های اوپک از آنجایی که عمر میادینشان در حال افزایش است روز به روز رشد می کند و هزینه برداشت نفت شیل با تکیه بر تکنولوژی کاهش می یابد. بر این اساس پیش بینی می شود نفت شیل در نهایت پیروز شود.
در نتیجه می توان دیافت که آمریکا با تکیه بر اقدامات چند گانه عربستان در آینده نزدیک به یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان نفت تبدیل خواهد شد.
با این حال مساله اصلی این است که بازی عربستان در زمین آمریکا باعث شده است که قیمت نفت در این روز ها با این تنش ها رو به رو شود، که این مساله می تواند نهایتا به فروپاشی اوپک در نبرد با شیل اویل آمریکا منجر شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.