احتمال گشایش فاینانس‌ ۵۰درصد است

احتمال گشایش فاینانس‌ ۵۰درصد است

عضو هیات‌رئیسه کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی با بیان اینکه بانکهای کوچک خارجی، همچنان در اقتصاد ایران نقش‌آفرین هستند، گفت: احتمال گشایش فاینانس‌ها ۵۰ درصد است.

به گزارش دیوان اقتصاد، حسین سلیمی در گفتگو با مهر در خصوص برخی تهدیدهای خارجی علیه اقتصاد ایران از جمله رایزنی‌های مکرر ترامپ با برخی کشورها برای اعمال محدودیت بیشتر بر علیه ایران گفت: ما روی فاینانس‌ها حساب ویژه‌ای کرده‌ایم و اقتصاد می‌تواند نیازهای خود را از محل این منابع خارجی تامین کند؛ این در حالی است که به هرحال کشور به رشد اقتصادی ۷ درصدی نیاز دارد و بنابراین باید با کمک سرمایه‌های خارجی بخشی از آن را تامین کند.

عضو هیات رئیسه کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی افزود: البته با توجه به تهدیدهای ترامپ و تصمیم‌گیری مجدد او در ۱۱ می ۲۰۱۸ یعنی ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۹۷، اکنون احتمال گشایش فاینانس‌ها به ۵۰ درصد رسید است.

وی تصریح کرد: به هرحال باید شرایط را به گونه‌ای پیش بریم که تحریم‌ها دوباره برنگردد و البته راهکار آن هم تعامل با دنیا است؛ این در حالی است که اگر بانکها نتوانند پول انتقال بدهند، به هرحال امکانات محدودی را خواهند داشت؛ اما واقعیت این است که باید تمام تلاش کنیم که فاینانس‌ها به کشور بیاید و نقل و انتقال پول و گشایش اعتبار را بتوان برای پیشبرد اهداف اقتصادی استفاده کرد.

به گفته سلیمی، اگر فاینانس‌ها به اقتصاد ایران وارد نشود، باید راه‌حل های دیگری را از هم اکنون برای اقتصاد خود پیش‌بینی کنیم؛ چراکه اگر تحریم برگردد، همه نیازهای خود از جمله رشد اقتصادی، تورم و اشتغال را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ در حالیکه اگر این سه عامل با هم کنترل شوند؛ همه آنها منجر به تولید خواهند شد و البته تولید نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و سرمایه‌گذاری بدون کمک اعتباراتی رخ نخواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بخش‌خصوصی و بانک مرکزی، کمیته خاصی برای اینکه بتوانند در صورت بازگشت تحریم‌ها، سیستم را مدیریت کنند، تشکیل داده‌اند، اظهار داشت: به هرحال همه منتظر ۱۱ می هستند و باید برای آن زمان برنامه‌ریزی کرد؛ اکنون البته بانکهای خارجی کوچک، در اقتصاد ایران همچنان نقش‌آفرین هستند و هنوز ردپایی از بانکهای بزرگ نمی‌بینیم، چراکه نگران اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا هستند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.