دیدار بی سابقه وزیر خارجه چین از ژاپن

دیدار بی سابقه وزیر خارجه چین از ژاپن

وزیر خارجه چین در اقدامی کم سابقه به ژاپن سفر کرده است که این اقدام نشانگر ارتقای همکاری‌های دو اقتصاد بزرگ آسیا خواهد بود.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از کالکو ، “وانگ یی” وزیر خارجه چین در حال بازدید از توکیو پایتخت ژاپن است، این یک اقدام کم سابقه در روابط دو اقتصاد بزرگ آسیا به شمار می رود و می تواند نشانگر بهبود روابط و همکاری های توکیو و پکن باشد.

این سفر در شرایطی انجام شده است که نگرانی های زیادی نسبت به تنش های تجاری بین آمریکا و چین به وجود آمده است. سفر امروز یکشنبه وزیر خارجه چین با هدف دیدار با تارو کونو وزیر خارجه ژاپن خواهد بود. این نخستین اتفاق در این نوع در بیش از هشت سال گذشته به شمار می رود.

ژاپن قصد دارد در آستانه دیدار رهبران دو کره و دیدار احتمالی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، با چین رایزنی های مشترکی را داشته باشد. تلاش چین برای بهبود روابط با ژاپن نیز در حالی است که آمریکا تهدید به اعمال تحریم های تجاری علیه پکن کرده و واشنگتن همچنین قصد دارد روابط با تایوان را ارتقا دهد.

روابط دو کشور در سال 2012 میلادی به پایین ترین سطح در 40 سال گذشته تنزل پیدا کرد. دولت ژاپن در سال 2012 جزایر واقع در نزدیکی تایوان را خریداری کرد و این مساله با مخالفت شدید پکن روبرو شد. این اقدام به شدت به روابط تجاری و اقتصادی چین و ژاپن لطمه وارد کرد و حتی نگرانی هایی را درباره جنگ نظامی بین دو کشور به وجود آورد.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن از زمان به قدرت رسیدن تاکنون تلاش زیادی برای بهبود روابط با بزرگترین شریک تجاری توکیو داشته است. آبه قصد دارد هفته آینده با ترامپ در فلوریدا دیدار کند. به نظر می رسد مساله کره شمالی و همکاری های تجاری مهمترین موضوعات این نشست خواهد بود.

علی رغم تلاش های دیپلماتیک برای بهبود روابط، هنوز تنش ها بر سر اختلافات مرزی و تاریخچه نظامی گری ژاپن به قوت خود باقی است. گاردهای ساحلی و کشتی های جنگی دو کشور همچنان برای یکدیگر ایجاد مزاحمت می کنند.

به نظر می رسد یکی از مهمترین موضوعات گفتگوها بین وزرای خارجه چین و ژاپن ، آماده کردن مقدمات سفر ماه می نخست وزیر چین به توکیو خواهد بود.

مذاکرات اقتصادی مقام های ارشد چین و ژاپن نیز قرار است از دوشنبه از سرگرفته شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.