وزیر صنعت درخواست کرد لایحه مالیات ارزش افزوده مسکوت بماند

وزیر صنعت درخواست کرد لایحه مالیات ارزش افزوده مسکوت بماند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وزیر صنعت در جلسه‌ای خواستار مسکوت ماندن لایحه مالیات ارزش افزوده شد، گفت‌: مالیات بر مصرف جایگزین مالیات ارزش افزوده نیست.

به گزارش دیوان اقتصاد،محمود شکری در گفت‌وگو با فارس، در خصوص وضعیت بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده و اینکه گفته شد قرار است مالیات بر مصرف جایگزین آن شود، اظهارداشت: موضوع جایگزینی مالیات بر مصرف با ارزش افزوده که یکی از نمایندگان دنبال می‌کرد حذف شد و در دستور کار نیست زیرا قانون جداگانه می‌خواهد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دریافت مالیات ارزش افزوده باید از حالت سنتی خارج شود، گفت: تغییرات اساسی در لایحه پیش‌بینی شده تا از ممیز محوری خارج و سیستم محور شود و مودی بتواند به صورت سیستمی اظهارنامه را ارائه و مالیات را پرداخت کند، اظهارنامه بدهد و دیگر امور به صورت غیر حضوری باشد.
بیشترین نارضایتی در بحث استرداد مالیات ارزش افزوده است
وی با اشاره به اینکه بیشترین نارضایت در بحث استرداد مالیات ارزش افزوده است، عنوان کرد: به طور مثال تولیدکننده مابه‌التفاوت مالیاتی را که بابت نهاده‌ها پرداخت می‌کند در حلقه بعدی کسر کرده و می‌فروشد و این زنجیره ادامه می‌یابد تا مالیات به سازمان برود. گاهی اوقات مالیات پرداختی تولید بیش از مالیات دریافتی می‌شود که در استرداد مشکل دارند به خصوص صادرکنندگان که با زمان طولانی روبرو هستند.
وی یکی از مشکلات موجود مالیات ارزش افزوده را که تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است، دستی بودن فرآیندها دانست و افزود: حلقه‌های بعد از تولید شفاف نیست به همین دلیل با کامل شدن زنجیره فشارهای تولید را خواهیم برداشت.
شکری به ویژگی‌های دیگر لایحه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و گفت:‌ در لایحه پرداخت مالیات و استرداد سیستمی دنبال خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که هم‌اکنون مودیان مباحثی مانند اظهارنامه و پرداخت مالیات الکترونیکی انجام می‌دهند، بیان کرد: رسیدگی و فرایندها شامل حسابرسی، تشخیص و موارد دیگر همچنان دستی است. این فرایندها مفسده‌های احتمالی دارد زیرا ارتباط فیزیکی میان ممیز مالیاتی و مودی برقرار است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که ۱۰ سال است طرح جامع مالیاتی و استقرار نرم‌افزار یکپارچه در جریان است؛ چه تضمینی وجود دارد که مالیات ارزش افزوده سرنوشت مشابه پیدا نکند، بیان داشت: برای ارزش افزوده صندوق مکانیزه فروش پیش‌بینی شده که برای نوبت رسیدگی هیأت رئیسه مجلس قرار دارد. از الزامات اجرای این مالیات، صندوق مکانیزه فروش است و که اطلاعات آنها به یکدیگر متصل می‌شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: اکنون ۵۰۰ تا ۶۰۰ پرونده ارزش افزوده سیستمی است و کامل نیست. وضعیت موجود ما از نظر سیستمی شدن امکان‌پذیر است و ضمانت اجرایی برای آن خواهیم داشت.
وزیر صنعت برای نجات دادن خودش جایگزینی مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کرده است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که وزیر صنعت مطرح کرده که مالیات مصرف از حلقه آخر جایگزین مالیات ارزش افزوده شود، تصریح کرد: در جلسه‌ای که در کمیسیون تولید ملی مجلس داشتیم وزیر صنعت برای اینکه نظر بخش خصوصی که در جلسه حضور داشتند را جلب کند و از آنها حمایت کرده باشد، گفت مجلس لایحه مالیات بر ارزش افزوده را مسکوت بگذارد.
وی افزود: وزیر صنعت می‌خواست خود را نجات بدهد و خود را حامی تولید و بخش خصوصی جلوه دهد به همین دلیل این نظر را داد در حالی که این مالیات به نفع تولیدکننده است.
شکری ضمن برشمردن وظایف وزارت صنعت معدن و تجارت مبنی بر برنامه‌ریزی برای حمایت از تولید و صنعت و تنظیم واردات به موضوع قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: مبارزه با قاچاق و رهگیری کالاهای وارداتی تا مصرف به عهده این وزارتخانه است و یکی از برنامه‌هایی که در قالب لایحه دنبال می‌شود ثبت کد یونیک برای خرید و فروش کالا است. با اجرای صندوق مکانیزه فروش کالای قاچاق را به دلیل نداشتن کد اعتباری نخواهد داشت بنابراین خود به خود این نوع کالاها روی دست فروشنده می‌ماند.
وی افزود: مردم باید آگاه باشند فیش یا صورت حساب خرید دریافت کنند و چون کالای غیر کد‌دار ثبت نمی‌شود سیستم خطا خواهد داد. در اروپا بحث کالای قاچاق مطرح نیست و در ترکیه نیز قاچاق معنا ندارد زیرا سامانه‌های مشابه اجرایی شده و همه مباحث کنترل می‌شود.
این نماینده مجلس یادآور شد: مالیات مصرف جایگزین مالیات ارزش افزوده نیست. این مالیات منجر به شفافیت حلقه‌های اقتصادی می‌شود. از طریق عدم شفافیت و فرایندهای معیوب عده‌ای یک شبه میلیاردر می‌شوند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص شفافیت اطلاعات حساب‌های بانکی در مالیات ارزش افزوده بیان داشت: در بحث لایحه موضوع حساب‌های بانک در حلقه‌های اقتصادی پیش بینی شده و جزئیات حساب‌ها به سامانه‌ سازمان مالیاتی متصل خواهد شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.