بعید است ایجاد کانال مالی اروپایی ها برای همکاری با ایران موثر باشد

رییس کانون بانک ها و موسسات خصوصی:

بعید است ایجاد کانال مالی اروپایی ها برای همکاری با ایران موثر باشد

رییس کانون بانک ها و موسسات خصوصی با اشاره به نزدیک شدن به روز نمادین ۱۳ آبان، گفت: امیدوار هستیم که طرف های تجاری ایران در اروپا برای کارهای تجاری و بانکی با کشورمان روابط بلندمدت را مدنظر قرار دهند.

 

به گزارش دیوان اقتصاد،کورش پرویزیان در گفتگو با ایبِنا درباره ساز و کار در حال تهیه اروپا برای همکاری با ایران، اظهار داشت: بعید می دانم که این ساز و کار چندان موثر باشد زیرا بانک های اروپایی حتی در دوره برجام که بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران لغو شده بود، با بانک های ایرانی همکاری نکرده و به برجام پایبند نبودند.

وی ادامه داد: ما در دوره برجام تنها توانستیم به دلیل حذف شدن برخی از فشارهای جانبی، مقداری مناسبات با بانک های اروپایی برقرار کنیم و برای توسعه مناسبات کارگزاری با آنها اقدام کنیم که این مناسبات کماکان برقرار است.

مدیرعامل بانک پارسیان ابراز امیدواری کرد که طرف های تجاری ایران در اروپا روابط بلندمدت را مدنظر قرار دهند و از شرایط موجود فاصله بگیرند. عبدالناصر همتی؛ رییس کل بانک مرکزی روز پنجم آبان ماه در یادداشت اینستاگرامی نوشت: جزییات کانال مالی اروپا برای انجام تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا در نشست هفته گذشته در بروکسل مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

ایجاد کانال مالی بر این درک مشترک مبتنی است که شرکت ها و فعالان اقتصادی ایرانی و اروپایی با وجود خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام تمایل به برقراری و تداوم روابط تجاری با یکدیگر دارند.

در این راستا به منظور رفع مشکلات مربوط به انجام پرداخت های مالی، ایجاد کانال مالی اروپا در دستور کار طرفین قرار گرفته است. کانال مزبور این امکان را برای صادر کنندگان اروپایی و ایرانی فراهم خواهد کرد که ارز حاصل از صادرات خود را دریافت نمایند. کانال مذکور کارکرد نوعی پیمان پولی دوجانبه میان ایران و اتحادیه اروپا را ایفا خواهد کرد. هر دو طرف بر تسریع در عملیاتی شدن این فرایند تاکید دارند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.