آغاز فرایند تهاتر بزرگ ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی

مدیرعامل بانک صادرات خبر داد:

آغاز فرایند تهاتر بزرگ ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی

مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به آغاز فرایند تهاتر ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بدهی پیمانکاران، دولت، شرکت‌های دولتی و عمومی، بانک‌ها و بانک مرکزی گفت: امیدواریم تا چند هفته آینده کار نهایی شده و اوراق اسناد خزانه برای آن منتشر شود.

 

به گزارش دیوان اقتصاد،حجت‌الله صیدی در گفت‌وگو با فارس، درخصوص روند اجرای تبصره 5 قانون بودجه سال 97 که براساس آن تا سقف 100 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های پیمانکاران، دولت، شرکت‌های دولتی، شرکت‌های عمومی، بانک‌ها و بانک مرکزی، تهاتر می‌شود، اظهارداشت:‌ فرم‌هایی به بانک داده شده است که پیمانکاران و سایر بدهکاران به بانک آن فرم‌ها را پر می‌کنند و پس از بررسی و تایید نهایی، مجموع بدهی‌ها در قالب اوراق اسناد خزانه منتشر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از بدهی بانک صادرات در این چارچوب تسویه و تهاتر خواهد شد، گفت: سهمیه‌ای که برای بانک صادرات در نظر گرفته‌اند 8500 میلیارد تومان است و ما در این چارچوب مطالبات‌مان را از پیمانکاران و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی وصول و بدهی بانک را با بانک مرکزی تسویه می‌کنیم.

مدیرعامل بانک صادرات در پاسخ به این سوال که این تسویه‌ و تهاتر‌ها تا پایان سال انجام خواهد شد؟ گفت: امیدواریم تا چند هفته آینده انجام شده و اوراق اسناد خزانه مرتبط با آن منتشر شود.

صیدی همچنین درخصوص خبرهای منتشر شده مبنی بر توقف انجام‌ حواله‌های ارزی در بانک‌ها، اظهارداشت: خیر تاکنون مشکل خاصی بابت انجام حواله‌های ارزی وجود نداشته است و تا زمانی که امکان استفاده از سامانه پیام‌رسانی مالی وجود داشته باشد، حواله ارزی هم انجام می‌شود

وی اضافه کرد: هر چند ممکن است یک بانک خارجی به عنوان کارگزار حواله ارزی ما را قبول نکند اما بانک‌های دیگری این حواله را می‌‌پذیرند.

وی ادامه داد: بنابراین انجام حواله‌های ارزی متوقف نشده است و تا زمانی که امکان پیام‌رسانی مالی بین بانک‌های ایرانی و خارجی وجود داشته باشد، انجام حواله ارزی هم امکان‌پذیر است.

مدیرعامل بانک صادرات در پاسخ به این پرسش که آیا بانک‌ها با سامانه‌های پیام‌رسان دیگری برای نقل و انتقالات مالی استفاده می‌کنند، گفت: بانک مرکزی در تلاش است تا سامانه پیام‌رسان جایگزین سوئیفت ایجاد کند اما هنوز سامانه‌ای جایگزین سوئیفت برای پیام‌رسانی‌های مالی کل سیستم بانکی اجرایی نشده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.