انتقال اوراق ریسک بیمه به بورس در انتظار دریافت مجوز

رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرد:

انتقال اوراق ریسک بیمه به بورس در انتظار دریافت مجوز

یک‌شنبه, دسامبر 2, 2018 - 10:01 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: انتقال اوراق ریسک بیمه با ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان به بورس در انتظار دریافت مجوز است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، غلامرضا سلیمانی امیری صبح امروز (یکشنبه) و در چهارمین همایش مالی اسلامی که در سالن خوارزمی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، اظهار داشت: با ورود صنعت بیمه در استفاده از ابزارهای مالی، ما نیاز بیشتری داریم تا بتوانیم از ابزارهای نوین اسلامی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ابزارهای مالی اسلامی می توانند برای تمامی بازارها راهگشا باشند، افزود: علمای شیعه در بحث بیمه متعارف نظر مثبت دارند و حلال می دانند و این عملیات در ایران به شیوه متعارف آن انجام می شود اما در برخی از کشورهای اسلامی از ۱۹۷۰ به بعد اشکال شرعی بر شیوه متعارف بیمه گرفته اند و بحث تکافل را مطرح کرده اند.

سلیمانی ادامه داد: برخی کشورها بحث بیمه متعارف را حرام کرده اند و ۱۲ کشور از جمله عربستان، پاکستان و بحرین بحث تکافل را دنبال کرده اند؛ صنعت بیمه با نگاه تکافل در این کشورها با ۱۲ میلیارد دلار فعال بوده است.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در صنعت بیمه اسلامی، نگاه تعاون مطرح است و بیمه گذار و بیمه گر در سود و زیان شریک هستند، خاطرنشان کرد: با این نگاه باید از ابزارهای نوین اسلامی استفاده کنیم و ما بحث بهادارسازی اوراق ریسک را مطرح کردیم که خوشبختانه کمیته فقهی بورس نیز آن را تایید کرده است؛ با این روش به نوعی مردم در ریسک شریک می شوند.

وی به تحریم های آمریکا در زمینه بیمه اتکایی اشاره کرد و افزود: بعد از فشارهایی که آمریکایی ها وارد کردند، باعث شد تا ما بحث اتکایی را از شرکت های خارجی جدا کنیم و به داخل هم بپردازیم.

سلیمانی با بیان اینکه برای انتقال ریسک به بازار سرمایه باید از افراد فعال در بازار مالی اسلامی کمک گرفت، اظهار داشت: اگر بخواهیم اوراق ریسک بیمه ای را با ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه منتقل کنیم باید از ابزارهای نوین اسلامی استفاده کنیم. اگر مجوز این موضوع برای بیمه مرکزی صادر شود، با کمک شرکت های بیمه این موضوع را نهایی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سپرده گذاری شرکت های بیمه در بانک ها برای استفاده در زمان بروز خسارت در زمان تورم با مشکل روبرو می شود، اظهار داشت: این موضوع به ویژه در مورد رشته بیمه زندگی نمود و ظهور دارد و شاید این موضوع نتواند خیلی موثر باشد.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: شرکت های بیمه در زمان تورم نمی توانند با سپرده گذاری بانکی در زمان تعهد خود پرداختی داشته باشند و لذا شرکت های بیمه باید وارد بازار سرمایه شوند. سلیمانی ادامه داد: شرکت های بیمه بسیار مشتاق هستند تا حق بیمه دریافتی خود را سرمایه گذاری کرده و از سود حاصل از آن در زمان تعهدات بلندمدت، پرداختی داشته باشند.

رییس شورای عالی بیمه تاکید کرد که رشته بیمه زندگی می تواند در کنار صندوق های بازنشستگی دریافتی بیمه گذاران را در کنار مبلغ مستمری بالا ببرد. وی تاکید کرد که صنعت بیمه آمادگی کامل دارد تا با استفاده از ابزارهای نوین مالی اسلامی وارد بازار سرمایه شود.

در این همایش یک روزه علاوه بر رییس کل بیمه مرکزی، اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی، علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات، حجت الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات، حجت الاسلام سیدعباس موسویان عضو کمیته فقهی بانک مرکزی نیز حضور و سخنرانی دارند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.