عراق در نوبت بعدی خروج از اوپک!

عراق در نوبت بعدی خروج از اوپک!

چهارشنبه, دسامبر 5, 2018 - 15:23 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

یک تحلیلگر غربی پیش‌بینی کرد پس از قطر، عراق ممکن است کشور بعدی باشد که اوپک را ترک می‌کند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایسنا، همبستگی در داخل اوپک در پی تضاد منافع در خصوص کاهش تولید نفت و خروج ناگهانی قطر از این گروه زیر سوال رفته است.

اگرچه خروج این کشور کوچک از اوپک تا حدود زیادی نمادین بوده و بعید است به خروج دیگران منجر شود اما یک تحلیلگر انرژی برجسته معتقد است اگر قرار باشد کشور دیگری از اوپک خارج شود، آن کشور عراق خواهد بود.

مایکل کوهن، مدیر تحقیقات بازار انرژی در بانک بارکلیز به شبکه سی ان بی سی گفت: تصور می‌کنم در میان همه کشورهای عضو اوپک، عراق بوده که در شش یا هشت ماه گذشته متمایز بوده است.

وی در ادامه افزود: عراق مرتبا از هدف تولید خود فراتر رفت و بنابراین اگر محدودیت تولید شدید باشد، عراق ممکن است احساس کند به نفعش است دیگر عضو اوپک نباشد.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک در میان ۱۵ کشور عضو این گروه است پس از سالها جنگ و تحریم، هنوز با زیرساخت ضعیف و فقر دست و پنجه نرم می‌کند و بنابراین انگیزه دارد که شیرهای نفت خود را باز نگه دارد. طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، بیش از ۹۰ درصد درآمد دولت عراق از نفت است.

کوهن به دیدار دو ماه پیش خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی از بغداد اشاره و خاطرنشان کرد که موضوع گفت و گوی مقامات دو کشور علنی نشد. به اعتقاد این تحلیلگر، دیدارهای مذکور نشان می‌دهد نگرانی زیادی در خصوص همراه نگه داشتن عراق وجود دارد.

طبق گزارش رسانه‌ها، فالح با همتای عراقی خود و عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق برای مذاکره در خصوص افزایش همکاری در بخش انرژی و برق دیدار کرد. آمریکا برای مقابله با گسترش نفوذ ایران در کشور همسایه‌اش، عربستان را به گسترش سرمایه گذاری و بازسازی عراق تشویق کرده است.

تولید نفت عراق

صنعت نفت عراق از زمان تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، موفق‌ترین تحول را در میان صنایع این کشور داشته است و تولید نفت عراق در اکتبر به رکورد ۴.۷۶ میلیون بشکه در روز رسید. تولید فزاینده این کشور و لیبی، در افزایش عرضه جهانی در پاییز امسال نقش داشت.

سعودی‌ها تلاش می‌کنند با کسب حمایت برای کاهش تولید، قیمت نفت را که از اوج خود در اکتبر یک سوم سقوط کرده است، تقویت کنند. اما کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در دیدار اواسط نوامبر خود در ابوظبی نتوانست درباره اقدام قاطعی متعهد شود.

رهبران عربستان سعودی و روسیه هفته گذشته موافقت کردند همکاری خود برای مدیریت بازار را ادامه دهند و انتظارات بالایی برای دستیابی کشورهای اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید وجود دارد.

مقامات عراقی اخیرا برآورد کرده‌اند که به ۱۰۰ میلیارد دلار برای تامین بودجه بازسازی کشور و زیرساخت آن نیاز دارند و نفت برای تامین این بودجه منبع حیاتی مانده است.

ثامر غضبان، وزیر نفت عراق در اواخر اکتبر اعلام کرد تولید بیشتر نفت، اولویت اصلی این کشور است. شرکت ملی نفت بصره اعلام کرده قصد دارد تولیدش را از ۳.۲ میلیون بشکه در روز فعلی به ۵ میلیون بشکه در روز در هفت سال آینده افزایش دهد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.