ورود ژاپنی ها به طرح های نیروگاه های کشور

ورود ژاپنی ها به طرح های نیروگاه های کشور

دوشنبه, اوت 28, 2017 - 15:28 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

سرپرست وزارت نیرو از حضور ژاپنی ها به پروژه تکمیل و توسعه نیروگاه های ری، شهید رجایی و شهید مفتح همدان خبر داد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، ستار محمودی امروز( دوشنبه) در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت در محل وزارت نیرو، افزود: فازهای عملیاتی تکمیل و توسعه این نیروگاه ها به زودی آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه پس از اجرایی شدن برجام ، گشایش هایی در دریافت مطالبات، انتقال تجهیزات و ... میسر شد، گفت: بیش از چند میلیارد دلار تفاهم نامه امضا شده اما همه اینها به قرارداد ختم نشده است.
سرپرست وزارت نیرو همچنین از امضای قرارداد با شرکت یونیت ترکیه برای احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه خبر داد و گفت: این قرارداد در دو فاز تعریف شده که فاز نخست در حال پیگیری است.
محمودی گفت: صنعت آب و برق در قرارداد اعطای هشت میلیارد یورو تسهیلات توسط اگزیم بانک کره جنوبی دیده شده است، اما عدد دقیق آن هنوز مشخص نیست.

** توقف احداث 12 سد در حوضه دریاچه ارومیه
سرپرست وزارت نیرو در بخش دیگری از نشست خبری خود در مورد احیای دریاچه ارومیه گفت: در دولت یازدهم، کارگروهی برای احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد و 19 برنامه برای این امر در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به اولویت بندی این 19 برنامه گفت: یکی از این اولویت ها، افزایش سهم دریاچه از سدهای موجود بود که در این ارتباط تاکنون یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب آب از سدها برای دریاچه رهاسازی شده ؛ این در حالی است که در ابتدای دولت و زمان پایش دریاچه، کل دریاچه ارومیه کمتر از 2 میلیارد متر مکعب آب داشت.
محمودی همچنین از توقف احداث 12 سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: علاوه بر این سدها، تعدادی طرح های مطالعاتی نیز وجود داشت که متوقف شد.

** آخرین وضعیت مطالبات و بدهی های وزارت نیرو
سرپرست وزارت نیرو درباره آخرین وضعیت مطالبات و بدهی های وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو به دلیل اجرای تعهداتش، بدهی هایی هم به سیستم بانکی و هم به بخش خصوصی (مشاوران، پیمانکاران و ...) دارد. هم اکنون حدود 40 تا 50 هزار میلیارد ریال به بخش خصوصی و حدود 250 هزار میلیارد ریال نیز به سیستم بانکی بدهکار است.
وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو برای پرداخت بدهی های خود باید از منابع بودجه عمومی یا درآمد صنعت آب و برق استفاده کند، گفت: وزارت نیرو به دنبال تدوین یک بسته اقتصادی است تا به این ترتیب، روشی برای سامان دادن به مطالبات و بدهی های خود را در دستور کار قرار دهد.
محمودی یکی از موارد مورد توجه در این بسته اقتصادی را افزایش تعرفه ها عنوان کرد و گفت: وزارت نیرو از دولت و بخش های دیگر حدود 40 تا 50 هزار میلیارد ریال طلبکار است.

** ارایه برنامه 100 روزه به رییس جمهوری
ستار محمودی در شرایطی که وزیر پیشنهادی نیرو (حبیب الله بیطرف) نتوانست در مجلس شورای اسلامی رای اعتماد نمایندگان را کسب کند و به عنوان سرپرست وزارت نیرو انتخاب شد؛ در پاسخ به این سوال که آیا رییس جمهوری از شما برنامه خواسته است؟ گفت: رییس جمهوری برنامه ای 100 روزه از همه دستگاه ها خواسته که وزارت نیرو نیز برنامه خود را ارایه کرده است.
وی به سوالات خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا او گزینه بعدی رییس جمهوری برای تصدی وزارت نیرو است یا خیر پاسخ روشنی نداد.
سرپرست وزارت نیرو گفت: در همه سطوح می توان خدمت کرد؛ خدمت فقط در سطح وزارت یا قائم مقامی نیست؛ گمانه زنی ها را دنبال نمی کنم و هر چه رییس جمهوری صلاح بداند همان می شود.

** تمرکز بر تکمیل طرح های آبرسانی به خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان
محمودی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد برنامه وزارت نیرو برای تامین آب استان های جنوبی به ویژه خوزستان، گفت: از سالهای قبل برای استان خوزستان طرح های بزرگ و بلندمدتی شروع شده است که با تکمیل این طرح ها بخشی از مشکلات خوزستان برطرف می شود.
وی ادامه داد: در استان های ساحلی مانند بوشهر و هرمزگان افزایش ظرفیت آب شیرین کن ها یکی از مسایل مطرح است که در این زمینه امسال آب شیرین کن بوشهر با ظرفیت 20 هزار متر مکعب به مدار آمد.
وی با اشاره به اینکه خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مشکلات و ظرفیت هایی در تامین آب شرب دارند، گفت: برای بخش آبرسانی به این استان ها نیاز به طرح های جدید نیست و تمرکز وزارت نیرو بر روی تکمیل این طرح ها است.

** انتقال آب برای کشاورزی و صنعت، سیاست وزارت نیرو نبوده و نیست
سرپرست وزارت نیرو در پاسخ به سوالی دیگر در مورد سیاست های انتقال آب در وزارت نیرو گفت: سیاست ها همان سیاست های قبلی است؛ هیچ آبی بجز برای مصرف شرب، نباید از جایی به جای دیگر انتقال داده شود. در این ارتباط، شرایط مبدا و مقصد و همچنین راه های انتقال هم باید دیده شود تا کمترین آسیب های محیطی را داشته باشد.
وی تاکید کرد: انتقال آب برای کشاورزی و صنعت، سیاست وزارت نیرو نبوده و نیست.
سرپرست وزارت نیرو در ادامه به برخی دستاوردهای این وزارتخانه در دولت یازدهم پرداخت و گفت: در چهار سال گذشته در حوزه آب حدود 3.2 میلیارد مترمکعب به ظرفیت تامین آب کشور اضافه شد؛ در حوزه آبیاری زهکشی نیز 190 هزار هکتار تحت پوشش شبکه‌های آبیاری و زهکشی قرار گرفت.
محمودی گفت: در این مدت حدود 370 میلیون مترمکعب فاضلاب تصفیه شد و در بخش برق نیز، هفت هزار و 900 مگاوات به ظرفیت تامین برق اضافه شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.