افزایش قیمت دلار در شب عید جنبه روانی دارد 

افزایش قیمت دلار در شب عید جنبه روانی دارد 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی جلوی تقاضاهای غیرضرور را گرفته است، گفت:افزایش قیمت دلار در شب عید بیشتر جنبه روانی دارد.
 

به گزارش دیوان اقتصاد، مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به افزایش قیمت دلار در ماه های منتهی به پایان سال، گفت: از آنجا که عرضه و تقاضای محصولات در بازار تناسب ندارند شاهد افزایش قیمت دلار هستیم اما جای نگرانی نیست چراکه بانک مرکزی جلوی تقاضاهای غیرضرور را گرفته است بنابراین افزایش قیمت دلار در شب عید بیشتر جنبه روانی دارد.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه دولت و بانک مرکزی باید عملیات بازار باز را اجرایی کنند، افزود: هر قدر دولت دخالت خود را در بازار کمتر کند وضعیت بهتری به لحاظ اقتصادی در جامعه حاکم می‌شود بنابراین دولت مسائل را صرفا باید از بعد کلان کنترل کند.
وی با بیان اینکه مدیریت بازار نیازمند اعمال سیاست‌های خاص بانک مرکزی است، افزود: دولت باید "عملیات بازار باز" را اجرا کند اما نه تنها هنوز "عملیات بازار باز" اجرای نشده بلکه "بازار متشکل ارزی" نیز به جایی نرسیده، این درحالی است که اگر "بازار متشکل ارزی" خوب عمل می‌کرد نوسانات ارزی جهشی اتفاق نمی‌افتاد و بانک مرکزی می توانست بازار را کنترل کند.
"فرآیند عملیات بازار باز" به این صورت است که در مواقع افزایش(کاهش) تقاضای ذخایر بانک‌ها که احتمال انحراف نرخ بهره(قیمت ذخایر) بازار بین بانکی از میزان هدف‌گذاری وجود دارد، بانک مرکزی از طریق خرید(فروش) اوراق بهادار و عرضه (جمع‌آوری) ذخایر، نرخ بهره بازار را به حول و حوش نرخ سیاستی هدایت می‌کند.
همچنین در "بازار متشکل ارزی" قیمت تحت مکانیزم عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد، برخلاف بازار موجود که حد نوسان روزانه برای قیمت وجود ندارد، در بازار متشکل به دلیل حضور پررنگ تنظیم‌گر، حد نوسان روزانه وجود دارد./
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.