صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری ایران به کشورهای عربی خاورمیانه

صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری ایران به کشورهای عربی خاورمیانه

 مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران از صادرات حدود ۲.۵ میلیارد دلار کالای غیرنفتی از ایران به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و خاورمیانه طی ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ خبر داد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، «فرزاد پیلتن» اظهار داشت: کشورهای عربی مقصد صادرات ایران به ترتیب عراق، امارات، عمان، کویت، سوریه، قطر، اردن، لبنان و بحرین بوده‌اند. و طی مدت مذکور صادراتی از ایران به کشورهای عربستان و یمن صورت نگرفته است. 

پیلتن افزود: از میان ۲۰ کشور اول هدف صادراتی، کشورهای عربی عراق با یک میلیارد و ۸۳۴ میلیون دلار واردات از ایران در رتبه ۲، امارات با ۳۱۰ میلیون دلار واردات از ایران در رتبه ۵، عمان با ۱۱۰میلیون دلار واردات از کشورمان در رتبه ۱۱ و کشورهای کویت، سوریه و قطر به ترتیب با ۵۸، ۵۶ و ۴۵ میلیون دلار واردات از ایران، در رتبه‌های ۱۴ و ۱۶ و ۱۹ مقاصد صادراتی ایران طی مدت مذکور قرار داشته‌اند. 

به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای ایران با کشورهای همسایه و توقف روابط تجاری در سطح جهان و منطقه، صادرات به کشورهای فوق با کاهش حدود ۳.۵ میلیارد دلاری مواجه بوده که انتظار می‌رود با بازگشایی مرزها و شروع  مجدد مبادلات تجاری در سطح بین المللی، این کاهش تا پایان سال جاری تا حدودی جبران شود.

طی این مدت از ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کل تجارت خارجی ایران، سهم صادرات ۳۸ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳.۸ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.