نباید در بورسی شدن خودرو تعلل کرد/ مجلس پیگیر عرضه کامل فولاد کشور در بورس کالا

نباید در بورسی شدن خودرو تعلل کرد/ مجلس پیگیر عرضه کامل فولاد کشور در بورس کالا

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید که با توجه به بررسی های انجام شده نباید در عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا تعلل کرد چراکه این اتفاق موجب از بین رفتن تقاضاهای کاذب و شفافیت قیمت می شود.

به گزارش دیوان اقتصاد،ساماندهی بازار خودرو با توجه به رویدادهای ماه های اخیر در این بازار، یکی از نیازهای جامعه محسوب می شود و کارشناسان در بخش‌های دولتی و خصوصی به دنبال آن هستند تا راه حلی برای رفع مشکل مصرف کنندگان واقعی خودرو در بازار پیدا کنند؛ در این میان یکی از راه حل های پیشنهادی عرضه خودرو از طریق بورس کالاست که می تواند مزایای فراوانی را برای تولیدکنندگان و خریداران داشته باشد تا ضمن شفافیت نرخ، تقاضاهای کاذب نیز از میان برود.

علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره به "کالاخبر" گفت: زمینه عرضه خودرو در بورس کالا فراهم است و باتوجه به بررسی های انجام شده نباید در عرضه خودروها در بورس کالا تعلل کنیم.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم این طرح را به تدریج در بورس کالا اجرایی کنیم و زمان را از دست دهیم، مدیریت و تنظیم بخشی به این بازار نیز مانند برخی محصولات دچار مشکل می شود چراکه عرضه یک محصول در دو بازار متفاوت آن هم با قیمت های مختلف زمینه سودجویی و رانت را برای عده ای فراهم می آورد؛ از این رو عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا ضرورت دارد.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس  کالا به نفع اقتصاد کشور است، اظهار داشت: این طرح موجب از بین رفتن تقاضاهای کاذب و شفافیت قیمت و تقاضا را به دنبال دارد و باید به سمتی برویم که کالاهایی که امکان عرضه در بورس کالا را دارند به جای بازارهای غیررسمی و غیر شفاف راهی این بورس شود.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از گفته های خود با اشاره به توجه مجلس به ساماندهی نرخ کالاهای استراتژیک گفت: یکی از پیگیری هایی که در مجلس شورای اسلامی و پس بررسی معضلات کنونی بازارها انجام شده است، موضوع تعیین نرخ کالاهای اساسی است که به عنوان مثال عرضه کامل فولاد کشور در بورس کالا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گفته جدی، از راهکارهای اصلی برای حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، عرضه کامل محصولات و ورود متقاضیان اصلی کالاها به بورس کالاست تا با کشف واقعی قیمت ها جلوی جولان واسطه ها در بازارهای غیررسمی گرفته شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل ضعف سیاست گذاری و نظارتی مشاهده می کنیم که تنها بخشی از تولید محصولات مهم کشور در بورس کالا عرضه می شود و بخش دیگر به شیوه های مختلف به بازار عرضه می شود که همین اتفاق شرایط را برای فعالیت قدرتمند واسطه ها، ایجاد رانت و افزایش کاذب قیمت ها را فراهم کرده است؛ با این تفاسیر عرضه کامل تولیدات مهم کشور در بورس کالا که امکان نظارت دقیق در این بستر وجود دارد از ضروریات بازگشت آرامش به اقتصاد کشور است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.