اختصاصی/ در شرایط رکود اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا برای صنعت بیمه چه می‌توان کرد؟

اختصاصی/ در شرایط رکود اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا برای صنعت بیمه چه می‌توان کرد؟

دوشنبه, اکتبر 12, 2020 - 10:14 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

ویروس کووید19 بیش از 8ماه است که عملا اقتصاد همه کشورهای دنیا را دستخوش تغییرات چشمگیری کرده است. رکود اقتصادی و بیکاری منجر به افت کیفیت زندگی افراد زیادی در سراسر دنیا شده است که ارکان اقتصادی کشورها از این قاعده مستثنی نمانده اند.

به گزارش دیوان اقتصاد، صنعت بیمه یکی از مهمتر ارکان توسعه اقتصادی کشوهای دنیا است.  در واقع رسالت و ماموریت اصلی صنعت بیمه، تولید و عرضه اطمینان و تأمین امنیت برای فعالیتهای اقتصادیی

و اجتماعی است که با ابزارها و محصولات مناسب و متنوع بیمه ای، ریسک فعالیتها را پوشش داده و بـه حـداقل ممکن می‌رساند.

  اما با توجه به  شیوع کووید ۱۹  در سال ۲۰۲۰ تقاضا برای بیمه بخصوص در بیمه‌های زندگی در جهان با افت شدیدی مواجه  شده است. این مسائل و مشکلات جدید در صنعت بیمه کشور نیز تاثیرات خود را داشته است.

در این رابطه جهت بررسی پیامدهای شیوع بیماری کرونا بر صنعت بیمه با اقای  مفید امینی معاون نظارت بیمه مرکزی به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 

دلایل کاهش سهم بیمه زندگی (6درصد) نسبت به بیمه های غیر زندگی در سال 2020 با توجه به این که با شیوع کرونا و رکود اقتصادی به نظر می رسد باید این سهم افزایش می یافت، چیست؟

بررسی روند حق بیمه تولیدی بیمه های زندگی از سال 1394 تا سال 1398 بیانگر رشد مستمر می باشد نمودار زیر روند تغييرات سهم بیمه زندگی در پورتفوي بازار (درصد) را نشان می دهد و حاکی از رشد مستمر سهم بیمه های زندگی در بازار ایران است.

 

 

اگر منظور از سئوال مذکور کاهش سهم بیمه های زندگی در سطح جهانی باشد، دلایل اصلی رکود اقتصادی و شرایط کرونایی درسطح جهانی می باشد، که موجب گردیده است حجم پس انداز خانواده ها کاهش یافته و در نتیجه حجم خریداری و پرداخت حق بیمه در بیمه های عمر کاهش یابد. لذا افزایش سهم بیمه های زندگی در سطح جهانی منوط به رونق اقتصادی می باشد. 

 

آیا صنعت بیمه قادر است تا در سال 2021 این مشکلات را پشت سر بگذارد و حق بیمه ها را به

سالهای قبل بازگرداند؟

آمار موجود بیانگر رشد حق بیمه صنعت بیمه می باشد. البته نباید فراموش کرد که صنعت بیمه به عنوان یک بخش خدماتی، زیر مجموعه و تابع اقتصاد کشور بوده با متغیرهای کلان اقتصادی ارتباط مستقیم داشته و مسایلی مانند تورم و بی ثباتی تأثیر مستقیم بر این صنعت دارد.

تاثیرات مهلک بیماری کوید19 بر اقتصاد جهان آثار تبعی خود را بر صنعت بیمه نشان داده است که بدیهی است پس از سپری شدن دوران آن اقتصاد و به تبع ان بیمه مجدداً در مسیر رشد قرار خواهد گرفت.

 آیا با توجه به شرایط پیش آمده در دنیا از این پس کلیه معاملات بیمه ای به روش آنلاین صورت
می گیرد و واسطه ها حذف می شوند؟

بیمه مرکزی ج.ا. ایران از سال 1383 ضمن درک مسیر پیش روی صنعت با توجه به روند رو به رشد گسترش فن آوری اطلاعات ضمن برگزاری همایشی با عنوان نقش ICT در صنعت بیمه (مجموعه مقالات این همایش در پرتال پژوهشکده بیمه قابل دستیابی است)، تحولات پیش روی صنعت را برای فعالان بازار بویژه واسطه های بیمه ای اعلام و از فعالان صنعت بیمه خواست که خود را برای آمادگی و بهره برداری از این تحولات که یکی از آنها فروش آنلاین بود، آماده نمایند. بطور کلی با توجه به گوناگونی رشته های بیمه ای، بعید به نظر می رسد که خدمات آنلاین بتواند کلیه معاملات بیمه ای را تحت پوشش قرار دهد، اما تأثیرات مفیدی بر فرآیند فروش بیمه نامه ها خواهد داشت و به هیچ عنوان به معنای حذف شبکه سنتی فروش حضوری بیمه نیست و شبکه فروش بایستی ضمن بازبینی نقش خود در فرایند فروش، کسب و کارشان را با شرایط جدید منطبق سازند.

 

عملکرد صنعت بیمه و جایگاه صنعت بیمه کشور طبق شاخص جهانی در سال 2020 با توجه به شرایط چگونه بوده است؟

 میانگین رشد 5 ساله حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در سال های 1394 تا 1398 بیش از 22 درصد بوده و روندی افزایشی داشته است. شاخص حق بیمه سرانه(نسبت حق بیمه تولیدی به جمعیت کشور) سال 98 نسبت به سال 97 بیش از 150 هزار تومان افزایش داشته و به رقم 711 هزار تومان رسیده است. رتبه جهانی ایران از دیدگاه حق بیمه تولیدی، از رتبه 42 در سال 1394 به رتبه 39 در سال 1398 رسیده و این رقم نشان دهنده آن است که رتبه ایران 3 واحد بهتر شده است. هم چنین در زمینه سرانه حق بیمه، جایگاه جهانی ایران از رتبه 69 در سال 1394 به رتبه 64 در سال 1398 رسیده که این رقم نیز نشان دهنده آن است که رتبه ایران 5 واحد بهبود داشته است.

روند تغييرات حق بيمه توليدي طی پنج سال اخیر که در نمودار زیر مشاهده می کنید نشانگر رشد مستمر این صنعت است. (ارقام نمودار بر حسب هزارمیلیارد ریال است)

 

 

 

همچنین روند تغييرات خسارت پرداختی طی پنج سال اخیر طی پنج سال اخیر در نمودار زیر مشاهده می کنید نشانگر رشد مستمر این صنعت است. (ارقام نمودار بر حسب هزارمیلیارد ریال است)

 

رشد مستمر صنعت بیمه موجب گردیده است ضریب نفوذ بیمه کشور (درصد)  رشد یابد و به 2.5 در سال گذشته برسد که از متوسط سطح منطقه چشم انداز که 1.9 است پیشی گرفته است.

 

 

 

 

 

با توجه به شرایط جدید در دنیا چشم انداز صنعت بیمه را چگونه ارزیابی می کنید؟

همان طور که میدانید صنعت بیمه ارتباطی تنگاتنگ و مستقیم با شاخص های کلان اقتصادی دارد و بنابراین انتظار می روند با رفع موانع و محدودیت های اقتصادی شاهد رشد این صنعت در آینده باشیم. این واقعیت که در سال های اخیر عملکرد صنعت بیمه بیانگر روند رو به رشد این صنعت علیرغم تنگناهای اقتصادی بوده است، نشانگر تلاش اهالی صنعت بیمه در کنار پتانسیل بالای آن است که نوید رشدهای بالا در آینده را می دهد.

 

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.