برقراری ارتباطات در مناطق بحران‌زده با بالن ارتباطی

برقراری ارتباطات در مناطق بحران‌زده با بالن ارتباطی

یک‌شنبه, اکتبر 25, 2020 - 11:22 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

بالن ارتباطی در زمان بحران، منطقه بحران‌زده را تحت پوشش قرار می‌دهد و امکان اتصال بیش از ۱۰۰۰ نفر را به‌صورت هم‌زمان و ۱۰ هزار نفر را به‌صورت غیرهمزمان با سرعت یک گیابیت‌برثانیه فراهم می‌کند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایسنا، اگر زلزله یا سیلی اتفاق بیفتد،‌ نخستین اثرش قطع آب، برق، گاز، جاده و ارتباطات تلفنی است. البته ممکن است قطعی موقت بعضی از خدمات برای مردم بحران‌زده قابل تحمل باشد، اما قطع ارتباطات تلفنی یعنی بی‌خبری نیروهای امدادی، یعنی مشخص نیست که کجا آسیب جدی‌تری دیده، یا کجا مردم نیاز فوری به امداد دارند.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ویدئوی «ایران هوشمند»، ساخت «بالن ارتباطی» که حاصل دانش و تلاش، پژوهشگران پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با کاربرد استفاده در مواقع بحرانی را مورد بررسی قرار داده است.
پژوهشگران ایرانی در سال‌های اخیر با طراحی و ساخت یک نوع بالن ارتباطی مشکل قطع ارتباطات در مواقع بحرانی را حل کرده‌اند؛ بالنی که با تجهیزات بی‌سیم بر فراز مناطق آسیب‌دیده، ارتباطات شبکه را برای تعدادی از مردم و نیروهای امدادی برقرار می‌کند.
این بالن با قابلیت حمل ۳۰۰ کیلوگرم تجهیزات ارتباطی تا ارتفاع ۵۰۰ متری پرواز می‌کند و منطقه بحران‌زده را تحت پوشش قرار می‌دهد و امکان اتصال بیش از ۱۰۰۰ نفر را به‌صورت هم‌زمان و ۱۰ هزار نفر را به‌صورت غیرهمزمان با سرعت یک گیابیت‌برثانیه فراهم می‌کند. همچنین با دوربینی که قابلیت زوم ۳۰ برابری دارد امکان رصد مناطق اطراف و پیدا کردن نقاط نیازمند به امدادرسانی را محقق می‌کند.
در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ چند بار این بالن استفاده شد، در اربعین حسینی در مرز مهران، در ماجرای سیل پل‌دختر و بحران سیل جنوب شرقی کشور. تنها در بحبوحه بحران است که ارزش چنین دستاوردی مشخص می‌شود و کار مردم آسیب‌دیده و نیروهای امدادی را راه می‌اندازد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.