کاهش 21 درصدی واردات در 7 ماه امسال

کاهش 21 درصدی واردات در 7 ماه امسال

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در 7 ماه امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی 2.8 درصد کاهش واردات داشتیم، اما از لحاظ ارزشی کاهش واردات 21 درصد بوده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، مهدی صادقی نیارکی امروز در هفدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وضعیت  واردات و صادرات گفت: در  7 ماه اول امسال  نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی 2.8 درصد کاهش واردات داشتیم، اما از لحاظ ارزشی کاهش واردات 21 درصد بوده است و این نشان می‌دهدکه عمدتا کالاهایی که با ارزش افزوده بالاتر هستند کمتر به کشور وارد کشور شده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: این ارقام نشان می‌دهد ارزش کاهشی نشان می‌دهد که مواد اولیه واسطه‌ای و ماشین‌آلات کمتری وارد کشور شده است.

وی افزود: در حوزه صادرات در 7 ماه ابتدای امسال  65 میلیون تن کالا به ارزش 18.2 میلیارد صادر داشته ایم  که کاهش 17.6 در وزن صادرات را مشاهده کردیم که البته در مهرماه رشد 1.7 برابری در حجم صادرات داشتیم که این نوید بخش جبران کاهش صادرات ناشی از برخی از محدودیت اعم از محدودیت‌های بین المللی و کرونا است که انشاء الله در ماه‌های آتی جبران خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به ارز ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز واردات اظهار داشت: مجموع ثبت سفارش 7 ماهه امسال 2.2 درصد مثبت است و ارزش تخصیص ما منفی 12.8 درصد در 7 ماه است و حدود 13 درصد در 7 ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تخصیص ارز داشته ایم و در حوزه تامین ارز نیز 17 درصد کاهش داشته‌ایم.

صادقی نیارکی با اشاره  به مراجعات مکرر تامین کنندگان برای مواد اولیه به وزارت صنعت گفت: سرجمع تامین 17 درصد کاهش داشته است، اما حجک مراجعات ما را به این سمت حرکت داد که از دو ماه گذشته در یک نگاه عمیق کارشناسی نسبت به بررسی دقیق رسوب کالا و نحوه تامین و تخصیص کالاها و به خصوص تامین مواد اولیه تولید حرکت کنیم، لذا از 2 ماه گذشته 260 ردیف تعرفه را به صورت دقیق کنترل کردیم و وضعیت ثبت سفارش، تامین و تخصیص ارز آن را کنترل کردیم.

وی بیان داشت: در آن 260 ردیف تعرفه ثبت سفارش تا تاریخ 16 آبان حدود 6 درصد رشد دارد و ارزش واردات این 260 ردیف تعرفه حدود 10 میلیارد دلار در سال 1398 بوده است که بالغ بر 60 درصد آن مواد اولیه واسطه‌ای و اجزا و قطعات بخش تولید است.

صادقی نیارکی با بیان اینکه در حوزه تخصیص ارز منفی 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته قرار داریم،  اظهار داشت: این در حالی است براساس تاریخ ثبت سفارش   در حوزه تامین ارز منفی 53 درصد تا تاریخ 16 آبان 1399 نسبت به سال گذشته عقب تر هستیم .

معاون امور صنایع اظهار داشت: کاهش واردات طی این مدت دقیقا به مواد اولیه، مواد واسطه‌ای و اجزا و قطعا و بعضا ماشین آلات اصابت کرده بود.

صادقی نیارکی اظهار داشت: بطوری که که تامین ارز در صنایع برقی، لوازم خانگی ، صنایع فلزی منفی 29 درصد و در صنایع غیرفلزی نیز منفی 54 درصد و در صنایع منفی نیز منفی 76 درصد کاهشی بوده است.

وی بیان داشت: البته اگر تاریخ ثبت سفارش را کنار بگذاریم اگر مجموع تامین های ارز از ابتدای امسال تا 16 آبان 99 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 25 درصد کاهش داشته است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در حوزه صنایع لوازم خانگی در تعداد پروانه بهره برداری و میزان اشتغال نسبت به سال گذشته وضعیت مناسبت تری داریم بنابران ما با یک تولیدی مواجه هستیم که نیازمند تامین مواد اولیه است و به واسطه شتابی که به واسطه نرخ ارز گرفته تولید لوازم خانگی در کشور توجیه فنی و اقتصادی دارد.

وی افزود: حدود 7 میلیون تن کالای اساسی، واسطه ای و غیره در گمرکات رسوب دارد، لذا اولین تصمیم راهبردی دولت و تیم اقتصادی دولت برای تامین مواد اولیه و ترخیص کالاهای مانده در گمرک اتخاذ شد مصوبه‌ای در تاریخ سیزدهم آبان 99 بود، در خصوص ترخیص فوری کالاهای اساسی و ضروری موجود در انبارهای گمرک بود.

صادقی نیارکی اظهار داشت: لذا به سرعت تعرفه‌های مشمول مصوبه به گمرک اعلام شد که براین اساس حدود سه هزار و 838 ردیف تعرفه اعم از مواد اولیه واسطه ای، اجزا و ماشین آلات و تجهیزات به گمرک اعلام شد که رسوب شده و اگر فردی اعلام می‌کند که ارز نیاز ندارد و می تواند بدون کد رهگیری این کالاها را از گمرک ترخیص کند، لذا این موارد به گمرک اعلام شد تا امکان ترخیص این کالا از این طریق وجود داشته باشد و لذا از زمان تصویب مصوب حدود یک میلیون و 200 هزار تن کالا از گمرکات کشور ترخیص شده است.

معاون صنایع وزارت صمت بیان داشت: شتاب فزاینده ای برای تخلیه گمرکات با تاکید بر مواد اولیه ای و واسطه ای خواهیم داشت و در این مدل اقتصادی دولت نگاه ما به تامین و تخصیص نگاه هوشمندانه و دقیق است برای پرکردن مواد اولیه ضروری بخش تولید که در ادامه و  در مصوبه دوم رفتار سیاست های تجاری ما برای تامین نیازهای اصلی کشور تنظیم می‌کند.

وی افزود: مصوبه دوم با عنوان سیاست های جدید واردات و صادرات کشور و بسته ارزی جدیدی که دولت ارائه داد ابلاغ شد و در این بخش نیز ما با نگاه هوشمندانه در خصوص تامین و تخصیص ارز اقدام کردیم و لذا 613 ردیف تعرفه در حوزه مواد اولیه، اجزا و قطعات اعلام شد تا روش تامین ارز اینها علاوه بر روش بانکی و نیمایی ، 4 روش تامین ارز را برای آنها واردات کردیم که ارزش واردات این حدود 700 ردیف تعرفه حدود 13.5 میلیارد دلار در سال 1398 بوده است. 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.