كدام يك باصرفه تر است، بيمه عمر يا سپرده بانكي؟

كدام يك باصرفه تر است، بيمه عمر يا سپرده بانكي؟

شناسايي تفاوت بين منافع حاصل از سپرده گذاري در حساب هاي بانكي و يا خريد بيمه عمر مي تواند به انتخاب گزينه بهتر در راستاي حفظ منافع شخص كمك كند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی، تغيير در فضاي كسب و كار، افزايش رقابت همراه با نرخ تورم دورقمي بلند مدت ، شهروندان را براي يافتن راهي جهت حفظ ارزش دارايي هاي خود به جستجو و مقايسه داشته است. انتخاب بين خريدبيمه عمر و يا سپرده گذاري بانكي يكي از انتخاب ها در اين باره است. اين موضوع را با امير محمد رنجبر، سرپرست مديريت بيمه هاي عمر انفرادي و درمان مسافرتي بيمه پارسيان درميان گذاشتيم. متن زير پاسخ ايشان به پرسش  است.

از بدو معرفي بيمه‌هاي زندگي اندوخته‌دار تاكنون قياس بين منافع حاصل از تشكيل اندوخته اين بيمه‌نامه و سپرده‌هاي بانكي با محوريت  كسب منافع بيشتر وجود داشته است. 

با نگاهي اجمالي مي‌توان اين قياس را از دو منظر مورد بررسي قرار داد. 

• مدت زمان بيمه‌هاي زندگي اندوخته‌دار و سپرده‌گذاري بانكي ؛ 

بيمه‌هاي زندگي اندوخته‌دار، بيمه‌نامه‌هاي بلند مدت مي‌باشند؛ اما با بررسي ادوار گذشته در نظام بانكي كشور بلندمدت‌ترين سپرده‌گذاري حداكثر 5 سال بوده است كه در حال حاضر بنا به شرايط اقتصادي و سياست‌هاي پولي و مالي در كشور حداكثر مدت سپرده‌گذاري به يكسال كاهش يافته است. 

• در خصوص ميزان سود هم اين تفاوت وجود دارد؛ در بيمه‌هاي زندگي اندوخته‌دار، بنا به الزامات نهاد ناظر در طي مدت بيمه‌نامه، به اندوخته تشكيل شده، سود فني علي الحساب يا سود تضميني معين تعلق خواهد گرفت. در صورتي‌كه شركت بيمه از مجموع معاملات بيمه‌هاي زندگي منافعي فراتر از سود تضميني كسب نمايد، موظف است در پايان هر سال حداقل 85 درصد منافع مازاد بر نرخ سود فني را محاسبه و تحت عنوان سود مشاركت در منافع به سود تضميني اضافه نمايد. بنابراين جذابيت در اين نكته نهفته است كه سقف محدود كننده در پرداخت سود به بيمه‌هاي زندگي اندوخته‌دار وجود ندارد، و بنا به عملكرد سرمايه‌گذاري انجام شده سود قطعي (سود فني علي الحساب بعلاوه سود مشاركت در منافع) با در نظر گرفتن حداقل سود تضميني در هر سال متغير خواهد بود.

• همچنين پرداخت سود به اندوخته بيمه‌نامه‌هاي زندگي به صورت روزشمار ولي به سپرده‌هاي بانكي در حال حاضر ماه شمار مي‌باشد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.