جهش ۳۳ درصدی ظرفیت تولید پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری

جهش ۳۳ درصدی ظرفیت تولید پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری

جمعه, ژولیه 9, 2021 - 08:27 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

ظرفیت صنعت پتروشیمی ایران با تحقق جهش سوم صنعت پتروشیمی نیازمند سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری است تا ظرفیت این صنعت تا سال ۱۴۰۴ حدود ۳۳ درصد رشد داشته باشد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، صنعت پتروشیمی ایران از معدود صنایع کشور است که با وجود تحریم‌های گسترده علیه اقتصاد و شیوع کرونا، توانسته به اهداف برنامه ششم توسعه دست پیدا کند.
بر اساس برنامه ششم توسعه، پتروشیمی ایران باید تا پایان سال ۱۴۰۰ به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن در سال برسد.
آمارها نشان می‌دهد، با بهره‌برداری از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی تاکنون، ظرفیت تولید پتروشیمی ایران، به ۹۰ میلیون تن رسیده و بهره‌برداری از ۱۱ طرح باقیمانده در این جهش نیز، این ظرفیت را به ۱۰۰ میلیون تن افزایش خواهد داد.
رسیدن به ظرفیت ۹۰ میلیون تن در سال در حالی به ثبت رسیده که تنها در سال گذشته ۲۵ میلیون تن از این ظرفیت نصب و به بهره‌برداری رسیده است.
میزان پیشرفت طرح‌های باقیمانده از جهش دوم این صنعت ۸۴ درصد است و بهره‌برداری از آنها می‌تواند حجم خوراک دریافتی پتروشیمی کشور را تا معادل ۱.۶ میلیون بشکه نفت خام افزایش دهد.
با وجود دستیابی به برنامه‌های تعیین شده در برنامه ششم توسعه با اجرای جهش دوم صنعت پتروشیمی، با هدف افزایش میزان دریافت خوراک، جلوگیری از خام فروشی، کاهش واردات و همچنین تنوع در سبد محصولات پتروشیمی، جهش سوم این صنعت نیز با ۳۹ طرح تعریف شده که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.
برای اجرای این ۳۹ طرح سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری مورد نیاز است که تاکنون بیش از ۲۵ درصد آن یعنی ۵.۶ میلیارد دلار انجام شده و بقیه نیز طی سال‌های آینده محقق خواهد شد.
نکته مهم آن است که با راه‌اندازی طرح‌های تعریف شده در جهش سوم صنعت پتروشیمی، ظرفیت این صنعت به ۱۳۳ میلیون تن می‌رسد که نشان‌دهنده جهش ۳۳ درصدی است و خوراک دریافتی صنعت نیز به حدود معادل ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز بالغ خواهد شد.
همچنین جهش سوم، درآمد پتروشیمی کشور را از ۲۵ میلیارد دلار در پایان سال ۱۴۰۰ به ۳۵ میلیارد دلار در انتهای سال ۱۴۰۴ افزایش خواهد داد و درآمدهای ارزی کشور ۱۰ میلیارد دلار بالا می‌رود.
با بهره‌برداری از جهش سوم در صنعت پتروشیمی یکی از مهمترین مصادیق اقتصاد مقاومتی که پرهیز از خام فروشی است محقق خواهد شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.