انتشار گزارش‌های عملکرد اقتصاد ایران در سال 99 و تحولات اقتصاد ایران در بهار ۱۴۰۰

توسط بانک خاورمیانه صورت گرفت؛

انتشار گزارش‌های عملکرد اقتصاد ایران در سال 99 و تحولات اقتصاد ایران در بهار ۱۴۰۰

در سال ۱۳۹۹ علاوه بر تداوم مشکلات داخلی ساختار اقتصاد ایران و مشکلات خارجی ناشی از تحریم‌های آمریکا، محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بر خیل معضلات اقتصادی کشور افزود.
 

به گزارش دیوان اقتصاد،با تمام این مشکلات، رشد اقتصادی تنها در فصل نخست سال ۱۳۹۹ منفی بود و در سه فصل بعدی رشدهای اقتصادی مثبت به ثبت رسید. البته تورم فزاینده، تشدید کسری بودجه، نوسانات گسترده در بازار ارز، تشدید فضای نااطمینانی در حوزه‌های مختلف اقتصادی-اجتماعی، بروز کمبود کالا در بازار بسیاری از کالاهای اساسی، تداوم مشکلات نظام بانکی و کاهش قابل توجه مراودات بین‌المللی کشور منجر به رنگ باختن این رشد اقتصادی مثبت در اذهان آحاد مردم جامعه شدند. در واقع اگرچه تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت در سال ۱۳۹۹ رشد ۳٫۶ درصدی را تجربه کرد، اما میزان ارزش افزوده ایجادشده در این سال به قیمت‌های ثابت از رقم مشابه در سال ۱۳۹۰ کمتر بود. با توجه افزایش حدود ۱۰ میلیون نفری جمعیت ایران در این بازه ۹ ساله، طبیعتا رفاه ایرانیان نسبت به ۹ سال قبل به مراتب کاهش یافته است.
در گزارش حاضر تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹ در دو سمت عرضه و تقاضا، وضعیت تولید، صادرات و قیمت نفت خام ایران، تحولات بازار مسکن شهر تهران، دلایل کاهش نرخ بیکاری با وجود بحران کرونا، وضعیت مالی دولت از قبیل منابع و مصارف عمومی و نحوه تامین مالی کسری بودجه، وضعیت رابطه اقتصاد ایران با بخش خارجی و چگونگی تغییر ذخایر خارجی، نوسانات بازار ارز و عوامل اثرگذار بر آن، متغیرهای پولی و اعتباری، روند سطح عمومی قیمت‌ها و بروز تورم در بخش‌ها و گروه‌های کالایی مختلف، تحولات بازار سرمایه و نهایتاً وضعیت محیط کسب و کار در سال ۱۳۹۹ مورد ارزیابی قرار گرفته است.
 
گزارش عملکرد اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹

گزارش فصلی تحولات اقتصاد ایران شماره بیست و سوم
 
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.