آگاهی بخشی؛ مهم ترین عامل برای استفاده همگانی از بیمه آتش سوزی

مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه تعاون مطرح کرد:

آگاهی بخشی؛ مهم ترین عامل برای استفاده همگانی از بیمه آتش سوزی

با توجه به وجود مشکلات اقتصادی و چالش‌های ایجاد شده در زندگی مردم، امروزه خرید بیمه نامه آتش سوزی در اولویت های اولیه زندگی قرار ندارد. البته، یکی از چالش‌های مهم شرکت‌های بیمه، عدم اطلاع کافی بیمه‌گزاران درخصوص شرایط و خدمات بیمه‌ای است که شرکت های بیمه می توانند ارائه کنند.

به گزارش دیوان اقتصاد،همچنین بسیاری از افراد نمی‌دانند که می‌توانند با حق بیمه‌ ایبسیار اندک، سرمایه و دارایی های خود را تحت پوشش قرار دهند و جبران زیان‌های وارد به دارایی های خود را برعهده شرکت‌هایبیمه بگذارند. در اینجا لازم است کارگزاران و نمایندگان بیمه و رسانه ها برای افراد جامعه، این مساله را جا بیاندازند که کمترین خدمات دریافتی از یک شرکت بیمه، برخورداری از خیالی آسوده و احساس امنیت است. به عبارتی، حتی اگر خطری متوجه مورد بیمه شده نباشد، بازهم بیمه‌گزار نگرانی نخواهد داشت و این ریسک بصورت بالقوه به بیمه‌گر منتقل شده است.

گفتنی است اجباری شدن تهیه بیمه نامه شخص‌ثالث کمک شایانی به جا افتادن نیاز به تهیه این بیمه‌نامه درجامعه کرد. برهمین اساس، همانطور که نیاز به داشتن بیمه درمان و بیمه شخص ثالث، امروزه برای افراد بسیاری موضوعی بدیهی شده و خود را ملزم به تهیه آن می کنند، شاید زمان آن فرارسیده که خرید بیمه نامه های آتش سوزی برای واحدهای مسکونی، تولیدی، اداری و تجاری و... نیز الزامی شود. 

در همین رابطه با حسن پوراسکندری، مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی شرکت بیمه تعاون گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

**به عنوان اولین سوال بفرمایید چرا بیمه‌آتش‌سوزی در جامعه با اقبال چندانی روبه‌رو نیست؟

متاسفانه بیمه‌نامه‌های اختیاری مانند بیمه آتش سوزی، به علت اجباری نبودن و بخشی هم عدم آگاهی جامعه از شرایط این بیمه نامه، چندان مورد استقبال عمومی قرار نمی‌گیرد. از طرفی تصورمردم این است که با توجه به تورم مداوم، حق بیمه آتش‌سوزی بسیار بالاست. درصورتیکه اولا افراد از پوشش‌های گسترده بیمه آتش‌سوزی مطلع نیستند و از طرف دیگر این حق بیمه بسیار اندکبوده و اصلا ضرر مالی به بیمه‌گزار تحمیل نمی شود. البته ماهمواره درصدد آن هستیم که از طریق شرکت و شبکه فروش و با تبلیغات مناسب‌، در جهت آگاهی بخشی در خصوص این نوع بیمه‌نامه گام برداریم.

امیدواریم در آینده ای خیلی نزدیک و با عزم جدی و همگانی و الزامی شدن بیمه آتش سوزی، شاهد این باشیم که تمامیواحدهای مسکونی و اصناف در کل کشور تحت پوشش این بیمه قرار گیرند. البته بحث بیمه صندوق بلایای طبیعی برای واحدهای مسکونی چند وقتی است از آغاز شده ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. 

**خطرات بیمه آتش‌سوزی را ذکر کنید.

در بیمه‌های آتش‌سوزی خطرات به دو دسته خطرات اصلی و تبعی تقسیم بندی می شوند. خطرات اصلی شامل           آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار می باشند و به تبع خطرات اصلی ، خطرات اضافی مانند سیل، زلزله، طوفان ، ترکیدگی لوله های آب، سرقت باشکست حرز، شکست شیشه و بسیاری خطرات دیگر با توجه به نیاز بیمه گزار، محل و نوع فعالیت ایشان قابل ارائه می باشد.

**میزان سرمایه ای که می بایست در بیمه آتش سوزی تحت پوشش قرار گیرد ، به چه صورتی است؟ 

بیمه گذار می بایست اموال خود را به ارزش روز بیمه نماید تا در زمان بروز خسارت مشمول ماده 10 قانون بیمه نشود. باتوجه به شرایط تورمی که در کشور وجود دارد ، ما همیشه به بیمه‌گزاران خود این پیشنهاد را می‌دهیم که اموال خود را درصدی بیشتر از سرمایه‌ واقعی ( قیمت روز)، بیمه کنند تا در صورت فراموش کردن اعلام افزایش سرمایه به بیمه گر و عدم صدور الحاقیه افزایشی و در زمان بروز خسارات احتمالی، بیمه گزار دچار بحران نگردد. 

**شرکت بیمه تعاون تا چه حد قادر به ارائه تخفیف به مشتریان بیمه آتش‌سوزی است؟

براساس قوانین موجود در صنعت بیمه، نرخ حق بیمه و شرایط بیمه آتش سوزی تقریبا مشخص شده است. شرکت بیمه تعاون با در نظر گرفتن قوانین موجود و شرایط رقابتی در بازار، سابقه حضور و وفاداری بیمه گذار در بیمه تعاون، شرایط ایمنی محل، حجم پرتفو بیمه گذار، نحوه پرداخت حق بیمه، عدم سابقه خسارت در سنوات قبل و موارد دیگر، می تواند تخفیفات قانونی و قابل توجهی را به مشتریان خود ارائه نماید. بعضا با برگزاری جشنواره های مناسبتی و یا فصلی شرایط بسیار مناسبی را برای مشتریان ارائه میدهیم.  

**حداقل و حداکثر زمان پرداخت خسارت در شرکت چقدر است؟

در شرکت بیمه تعاون با توجه به دید مثبتی که مدیرعامل این شرکت، نسبت به این قضیه دارند و در جلسات متعدد با مدیران شرکت تاکید بر تسریع در امر بررسی و پاسخگو بودن و پرداخت به موقع خسارات دارند تمام تلاش مان بر این است که خسارات در کوتاهترین زمان ممکن بررسی و پس از تکمیل مدارک از سوی بیمه گذار، سریعاً پرداخت خسارت صورت پذیرد تا بیمه گذار مفهوم واقعی خدمات پس از فروش را لمس و درک نماید.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.