ضرورت ثبت چک‌های جدید در سامانه صیاد؛ سامانه صیاد تاپ

ضرورت ثبت چک‌های جدید در سامانه صیاد؛ سامانه صیاد تاپ

چرا باید چک‌‌ها را در سامانه صیاد ثبت کنیم؟

به گزارش دیوان اقتصاد،برای استفاده از دسته چک‌های قدیمی و جدید و یا چک‌های الکترونیکی، دو حالت اصلی ممکن است پیش بیاید:

حالت اول: شما یک دسته چک فیزیکی قدیمی دارید و همیشه از آن استفاده می‌کنید. چه لزومی دارد که چک‌هایتان را در سامانه صیاد ثبت کنید؟

توجه داشته باشید که ایجاد و راه‌اندازی سامانه صیاد با هدف جلوگیری از صدور چک‌های بی محل و جرایم مالی بوده است. با ثبت چک در سامانه صیاد، امکان جعل برگه‌های دسته چک شما وجود نخواهد داشت. پیش از دریافت چک از دیگری می‌توانید اعتبار صادر کننده آن را از سامانه صیاد چک کنید و فقط در صورت معتبر بودن آن را تایید کنید. دسته‌چک الکترونیکی شما گم نمی‌شود و حتی در صورت گم شدن دسته چک فیزیکی، هیچ فرد دیگری به‌جز شما نمی‌تواند از آن استفاده کند.

حالت دوم: دسته چک شما در حال اتمام است و باید دسته چک جدید از بانک بگیرید. یا به‌تازگی دسته چک جدید خود (چک‌های بنفش که از ابتدای سال 1400 صادر می‌شوند) را از بانک دریافت کرده‌اید:

تمام چک‌های جدید که از ابتدای امسال از سوی هر یک از بانک‌های کشور صادر شده است، الزاما باید در سامانه صیاد ثبت شوند. در غیر این صورت شما اجازه صدور چک را ندارید. همچنین در صورتی که گیرنده چک‌های جدید هستید، لازم است  از صادر کننده بخواهید مشخصات برگه چک را درسامانه صیاد ثبت کند و شما نیز از طریق این سامانه استعلام چک را دریافت و در صورت اعتبار چک صادر شده آن را ابتدا تایید کرده و سپس تحویل بگیرید.

چگونه می‌توانیم چک را در سامانه صیاد ثبت کنیم؟

مطابق قانون جدید چک، روش دریافت و صدور چک تغییر کرده است و صادرکننده چک باید مندرجات چک، شامل تاریخ سر رسید، مبلغ چک و اطلاعات هویتی گیرنده چک را علاوه بر برگه چک فیزیکی، در سامانه صیاد نیز ثبت کند.

برای استفاده از سامانه صیاد می‌توان از طریق هر یک از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد که مورد تایید سامانه شاپرک است؛ استفاده کرد. این ابزارها شامل موبایل بانک‌ها (هر بانک سامانه موبایل بانک مختص خود را دارد) و برنامه‌های موبایلی حوزه‌های پرداخت است. علاوه بر این صادرکننده چک می‌تواند به صورت حضوری از طریق هر یک از شعب بانکی نیز ثبت چک در سامانه صیاد را انجام دهد.

روش‌های ثبت چک در سامانه صیاد:

از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت بانکی مانند اپلیکیشن تاپ
از طریق برنامه‌های موبایل بانک
از طریق شعب بانکی

توجه داشته باشید برای صدور چک از طریق موبایل بانک‌ها و یا برنامه‌های موبایلی پرداخت مانند «اپلیکیشن تاپ»، لازم است ابتدا دسترسی به هر یک از این ابزارها را از بانک صادر کننده دسته چک خود دریافت کنیم و سپس از آنها استفاده کنیم.

پس از دریافت دسترسی بانک و نصب اپلیکیشن مورد نظر بر گوشی تلفن همراه می‌توانیم تمام فرآیندهای «ثبت صدور»، «تایید دریافت» و «انتقال چک به فرد دیگر» را به راحتی انجام دهیم.

 

چرا برای دریافت خدمات چک از اپلیکیشن تاپ استفاده کنیم؟

در فرآیندهای مالی و بانکی، مهم‌ترین و اولین چیزی که باید به آن توجه کنیم، امنیت و اعتبار روش‌های مورد استفاده است. همان‌طور که پیشتر بیان شد، برای استفاده از سامانه صیاد برای هر یک از فرآیندهای ثبت صدور چک، انتقال چک و تایید چک، باید از یکی از ابزارهای مورد تایید شبکه شاپرک استفاده کنیم.

موبایل بانک‌ها و برخی اپلیکیشن‌های پرداخت مانند «تاپ» دارای تایید شبکه شاپرک هستند، اما چه چیزی تاپ را بین تمام ابزارهای موجود متمایز می‌کند؟

با اپلیکیشن تاپ فقط کافی است یک بار فرآیند ثبت‌نام و احراز هویت خود در سامانه صیاد این اپلیکیشن انجام دهید. از دفعات بعد تنها کافیست مشخصات چک را وارد کرده و برای گرفتن استعلام، صدور یا انتقال چک اقدام کنید.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.