کاهش ٤.٤ درصدی شاخص قیمت اجاره بها در فصل تابستان

کاهش ٤.٤ درصدی شاخص قیمت اجاره بها در فصل تابستان

درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره‌بها در فصل تابستان ١٤٠٠ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٤.٧ درصد است.

به گزارش دیوان اقتصاد،مرکز آمار ایران اعلام کرد درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل تابستان ١٤٠٠ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٤,٧ درصد است که نسبت به فصل بهار ١٤٠٠(٢٩.١ درصد)، ٤.٤ واحد درصد کاهش نشان می دهد.

در برآورد شاخص قیمت مصرف کننده، یکی از بخش های مهم بخش مسکن است. که شامل زیر بخش‌های "اجاره بهای واحدهای مسکونی" و "خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی" (تعمیرات جزئی واحد مسکونی: لوله کشی، گچ‌کاری، برق کاری، نصب ایزوگام و...) می‌باشد.

در فصل تابستان ١٤٠٠، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ٢٤٤,١ رسید که نسبت به فصل قبل ٨.٠ درصد افزایش داشته است. در این فصل استان لرستان با ٢٧.٥ درصد بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٢.٥ درصد کمترین نرخ تورم فصلی را در بین استانهای کشور داشته اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل تابستان ١٤٠٠ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٤.٧ درصد است که نسبت به فصل بهار ١٤٠٠ (٢٩.١ درصد)، ٤.٤ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این فصل بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ٤١.٨ درصد مربوط به استان لرستان و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ١٣.١ درصد مربوط به استان خراسان رضوی است. به عبارتی در فصل تابستان١٤٠٠ خانوارهای استان لرستان به طور متوسط ١٧.٢ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان خراسان رضوی بطور متوسط ١١.٥ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم اجاره بها در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٤٠٠ برابر ٢٧,٦ درصد است. که استان کرمانشاه  با ٣٧.٥ درصد بیشترین نرخ تورم و استان سیستان و بلوچستان  با ١٣.٢ درصد کمترین نرخ تورم را داشته اند.

همچنین در فصل تابستان ١٤٠٠ متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند، برابر با ٤٦,٩ درصد بوده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.