تامین ۷ هزار هکتار زمین ۹۹ ساله

تامین ۷ هزار هکتار زمین ۹۹ ساله

معاون وزیر راه و شهرسازی از ارایه اساسنامه صندوق ملی مسکن به هیات دولت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: گام اول برای اجرای این پروژه برداشته شده و برای بخش اول پروژه که بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، بیش از 7 هزار و 300 هکتار زمین آماده‌سازی شده‌ است.

به گزارش دیوان اقتصاد،محمود محمودزاده در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه به زودی پروژ‌ه جهش تولید مسکن به مرحله عملیات اجرایی می‌رسد، اظهار داشت: گام اول برای اجرای این پروژه برداشته شده و برای بخش اول پروژه که بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، بیش از 7 هزار و 300 هکتار زمین آماده‌سازی شده‌ است.

وی با اشاره تفاوت‌های پروژ‌ه جهش تولید مسکن (ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال) نسبت به سایر پروژه‌های حمایتی گفت: مهم‌ترین تفاوت این پروژه نسبت طرح‌های قبلی میزان تسهیلات و سود آن است که براساس درآمد خانوار تعیین می‌شود. همچنین الزام دستگاه‌های خدماتی به اعمال تخفیفات از دیگر تفاوت‌های این پروژه است که منجر به کاهش قیمت تمام شده آن خواهد شد به‌طوری که فقط شهرداری حداقل 30 درصد به خانوار متوسط در عوارض تخفیف می‌دهد و همچنین برای دهک‌های اول تا سوم صدور پروانه رایگان خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در دیگر تفاوت‌ها این است که مالیات برای تمام واحدهای حمایتی تنها یک میلیون تومان است که این رقم نسبت به مالیات شناور براساس متراژ سایر واحدها، بسیار کمتر است. همچنین تامین مصالح بریا این پروژه در قانون آمده است که طبق قانون وزارت صمت با همکاری وزارت راه و شهرسازی مکلف شدند که قیمت مصالح را کنترل شده در اختیار متقاضیان قرار دهند.

محمودزاده با اشاره به تامین مسکن این پروژه اظهار داشت: زمین این پروژه 99 ساله است که در اصطلاح به ان زمین رایگان می‌گویند که تا کنون بیش از 7 هزار هکتار زمین اماده شده و در شورای عالی مسکن هم مطرح شد که کمیته تامین زمین در همه استان‌ها به ریاست استاندار تشکیل شود تا به پروسه تامین زمین سرعت ببخشیم.

وی درباره جزییات راه‌اندازی صندوق ملی مسکن گفت: برای راه اندازی صندوق ملی مسکن از تاریخ ابلاغ تا 3 ماه فرصت داریم. در حال حاضر اساسنامه صندوق آماده شده است و به زودی به هیات دولت ارایه می‌شود. این صندوق هیات امنا و هیات‌ عامل دارد که وظیفه هیات عامل این است که براساس منابعی در اختیار دارد بتواند پشتوانه طرح‌های حمایتی مسکن را طراحی کند.

معاون وزیر راه وشهرسازی درباره منابع صندوق ملی مسکن ادامه داد: دولت سالانه در بودجه عمومی اعتباراتی برای کمک به تامین مسکن گروه‌های کم درآمد تخصیص می‌دهد که این مبالغ در اختیار دستگاه‌های حمایتی قرار می‌گیرد اما از این پس قرار شده براساس قانون تمام این منابع از کانال صندوق توسعه ملی وارد پروژه‌ها شوند.

محمودزاده افزود: همچنین از این پس تمام مالیات‌های حوزه زمین، مسکن و مستغلات، اقساط برگشتی مسکن مهر، مسکن ملی و صندوق پس انداز یکم جزو درامدهای صندوق محسوب می‌شوند و این تجمیع منابع باعث می‌شود که امارهای درست‌تر و شفاف‌تری در اختیار داشته باشیم و در نهایت بتوانیم برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای برنامه‌های مسکنی در کشور پیش‌بینی کنیم.

همچنین وی تاکید کرد: اعتقادی بر اقدامات تجاری صندوق برای درآمدزایی نداریم و این صندوق در حد منابعی در اختیار دارد، می تواند برنامه‌ها محقق کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.