مدیرعامل بیمه تعاون تأکید کرد؛ صنعت بیمه نیازمند تحول

مدیرعامل بیمه تعاون تأکید کرد؛ صنعت بیمه نیازمند تحول

صنعت بیمه به عنوان یکی از صنایع مهم، ورود به دنیای دیجیتال را به تازگی آغاز کرده و در این مسیر جدید، گام برمی‌دارد. تحول دراین عرصه باعث شده تا هر روز اخبار جدیدی از توسعه دیجیتال این صنعت در سطح بین‌المللی به گوش برسد و در داخل کشور هم تلاش‌هایی در این زمینه آغاز شود.

به گزارش دیوان اقتصاد،به اعتقاد فعالان حوزه صنعت بیمه، امروزه مشتریان توقع دارند خدمات مورد نظر را در هر زمان، مکان و موقعیتی، با سهولت بیشتر دریافت کنند که قطعا وجود همین تقاضا، می‌تواند صنعت بیمه را به سمت تحول دیجیتال سوق دهد تا این امر کمکی به رشد ضریب نفوذ بیمه کند. به هرحال باید این موضوع را بپذیریم، شرکت‌هایی که قادر به تطبیق با تغییرات و به‌روزرسانی با تحولات دیجیتال نباشند، یا از گردونه فعالیت خارج خواهند شد یا سهم بسزایی از بازار را از دست خواهند داد. به عبارتی شرکت‌های سازگار که می‌توانند خود را با روندهای فناوری مطابقت دهند، باقی خواهند ماند. بنابراین این مهم، لزوم توجه به تحول دیجیتال برای شرکت‌های بیمه را بیش از پیش حائز اهمیت می‌کند تا برای تحقق آن برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند و بر بحث مدیریت نوآوری و بهره‌گیری از مدل‌های جدید فعالیت، تمرکز کنند. نباید فراموش شود تحول در صنعت بیمه می‌تواند زمینه کاهش هزینه‌ها، افزایش کارآیی شرکت‌ها در ارائه خدمات، رضایتمندی بیشتر مشتریان و … را فراهم آورد، از این رو، کارشناسان بر ضرورت توجه همه‌جانبه براین مهم تاکید دارند.

لزوم به‌کارگیری روش‌های جدید

در همین راستا مدیرعامل شرکت بیمه تعاون در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با تاکید بر اینکه هر عامل اثرگذاری که باعث رشد و توسعه صنعت بیمه کشور شود، باید به آن بها داد، افزود: هر فعالیتی درهر نقطه‌ای، دارای ریسک و مخاطرات بزرگ و کوچکی است که بیمه می‌تواند این ریسک‌ها را پوشش دهد و این یعنی حائز اهمیت بودن موضوع بیمه که در نهایت توسعه این بخش می‌تواند باعث ایجاد اطمینان و آرامش در جامعه شود.

یونس مظلومی ‌با تاکید براینکه اگر ما بتوانیم متناسب با ریسک‌های موجود، پوشش‌های متنوع و مناسبی را ایجاد کنیم، توانسته‌ایم بخش زیادی از نیاز جامعه را پاسخ دهیم، افزود: به نظر می‌رسد برای اینکه موضوع بیمه در جامعه جا بیفتد و نهادینه شود، باید این مهم به یکی از اولویت‌ها در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور تبدیل شود و نگاه حمایتی حاکمیت به این سمت تغییر کند تا در این زنجیره سایر بخش‌ها هم تلاش کنند اقدامات موثری انجام گیرد. به گفته وی هر اقدامی ‌که باعث رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور شود باید مورد توجه جدی باشد. مظلومی یادآور شد: درحال حاضر وقتی به کشورهای توسعه‌یافته که صنعت بیمه در آنها به شکل مناسبی رشد کرده است نگاه کنیم، می‌بینیم که از تکنولوژی و فناوری‌های جدید به صورت قابل توجهی استفاده کرده‌اند تا بتوانند با استفاده از روش‌های جدید و نوین بخش بیمه را توسعه دهند. وی با بیان اینکه البته این تحولات در بخش بیمه فقط به صدور بیمه‌نامه خلاصه نمی‌شود و در بخش پرداخت‌ها و ارزیابی خسارت‌ها‌، مدیریت ریسک و حتی در پیشگیری از بروز حوادث و خسارت‌ها، از فناوری‌های جدید استفاده می‌شود گفت: اگر چه پیش‌بینی می‌شود صنعت بیمه ایران با یک وقفه زمانی، در آینده شاهد چنین تحولاتی خواهد بود، اما آنچه درحال حاضر به عنوان تحول دیجیتال در صنعت بیمه ایران مطرح می‌شود، فقط بحث فروش آنلاین بیمه‌نامه‌ها است که قطعا این گونه خدمات با آنچه در دنیا در حال رخ دادن است بسیار تفاوت و فاصله دارد.

دسترسی راحت بیمه‌گذاران به خدمات

مظلومی‌ با اشاره به این موضوع که ما درحال‌حاضر یکسری عقب‌ماندگی‌هایی در صنعت بیمه داریم که در مسیر تحول دیجیتال لازم است نسبت به رفع آن اقدام شود، خاطرنشان کرد: به طور مثال در بخش بیمه‌های مربوط به ساختمان‌ها، درحال حاضر بیش از ۹۰درصد واحدهای مسکونی و ساختمان‌های اداری فاقد پوشش بیمه هستند و آن تعدادی هم که پوشش بیمه‌ای دارند دچار کم‌بیمگی هستند که این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد. یا دربحث بیمه‌های زندگی دارای عقب‌ماندگی زیادی هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم برای این بیمه‌نامه‌ها جذابیت لازم را ایجاد کنیم. وی ادامه داد: دراین زمینه به جز بحث فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، لازم است ابزارها و روش‌هایی فراهم شود تا به بیمه‌گذاران کمک کند، بتوانند راحت‌تر به خدمات بیمه‌ای دسترسی داشته باشند و مراحل خرید تا ارزیابی ریسک و پرداخت خسارت را به صورت غیرحضوری و در زمان کوتاهی دریافت کنند. وی بر این باور است که اگر این شرایط فراهم شود، قطعا این مهم به افزایش فروش بیمه‌نامه‌ها و در نهایت افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک خواهد کرد. این کارشناس بیمه در ادامه بر استفاده از فناوری‌های جدید در طراحی بیمه‌نامه‌ها و محصولات بیمه‌ای تاکید کرد و گفت: براین باور هستم که زمینه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند کمک کند تا صنعت بیمه به جایگاه واقعی در کشور برسد. متاسفانه صنعت بیمه در کشور ما هم در مقایسه با اقتصاد ایران دچار عقب‌ماندگی است هم نسبت به صنعت بیمه در سایر کشورها از قافله رشد باز مانده است که برای این مهم باید راهکار عملی اندیشید تا این صنعت مهم به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند. به گفته وی محصولات بیمه‌ای زیادی متناسب با نیاز افراد در دنیا وجود دارد که ما نیز می‌توانیم آنها را طراحی و وارد بازار بیمه کشور کنیم. قطعا در این زمینه ضمن شناسایی نیاز‌های جامعه و طراحی محصولات متناسب با این نیازها، باید در راستای معرفی و ایجاد تقاضا برای بیمه‌نامه‌های جدید اقدامات لازم صورت گیرد. مظلومی ‌در بحث بیمه‌های عمر و زندگی به عنوان یکی از فاکتورهای مهم و موثر در رشد ضریب نفوذ بیمه و توسعه‌یافتگی صنعت بیمه، براین موضوع تاکید کرد که ‌باید در زمینه فروش این بیمه‌نامه‌ها‌، از فناوری‌های جدید بهره گرفت و از بوروکراسی‌ها کم کرد. به گفته وی، قطعا وضعیت بیمه‌های زندگی در کشور در مقایسه با سایر کشورها، بسیار نامناسب است و با وضعیت ایده‌آل فاصله زیادی داریم. اما اینک که بحث تحول دیجیتال در صنعت بیمه مطرح است، باید ازاین فرصت استفاده کرد و ما باید تلاش کنیم بیمه‌های زندگی را نیز وارد این عرصه کرده و از کاغذ‌بازی‌ها و بوروکراسی‌ها بکاهیم تا افراد با راحت‌ترین روش، اقدام به خرید این بیمه‌نامه کنند. قطعا این موضوع نیاز به یکپارچه‌سازی اطلاعات و دسترسی به دیتا دارد که این مهم هم با استفاده از فناوری‌های جدید امکان‌پذیر خواهد بود. مظلومی ‌در ادامه ایجاد تقاضا در صنعت بیمه برای خرید محصولات بیمه‌ای جدید را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر ما بتوانیم تقاضای لازم را در بازار بیمه‌ای ایجاد کنیم، قطعا این موضوع به رشد صنعت بیمه کمک خواهد کرد. باید بپذیریم تا زمانی که این تقاضا و نیاز وجود نداشته باشد، هرچقدر هم محصول و خدمت جدید طراحی و وارد این بازار کنیم، فایده‌ای نخواهد داشت.

لزوم بازنگری در قوانین

وی در پایان به لزوم بازنگری در قوانین و مقررات بیمه با توجه به تحولاتی که در این حوزه در حال به وجود آمدن است اشاره کرد و گفت: البته بازنگری در قوانین مثل شمشیر دولبه است که پیدا کردن نقطه بهینه‌، بسیار مهم است. چون هم نباید باعث افزایش بوروکراسی‌ها شود هم باید در جهت حمایت از حقوق بیمه‌شدگان، زیان‌دیدگان و بیمه‌گذاران تدوین شود تا این اطمینان به وجود آید که بیمه‌گذاران در زمان وقوع خسارت به حقشان خواهند رسید. به گفته این کارشناس، یافتن نقطه بهینه کار دشواری است که در مسیر تحول دیجیتال باید با دقت انجام گیرد تا از یک سو باعث کند شدن مسیر حرکت رشد شرکت‌ها نشود و جلوی نوآوری و خلاقیت را در صنعت بیمه نگیرد و از سوی دیگر از حقوق بیمه‌گذاران دفاع شود. مظلومی ‌خاطرنشان کرد: به هرحال قرار گرفتن در مسیر تحولات دیجتیال غیرقابل‌انکار است و صنعت بیمه باید در این مسیر به شکل مستمر حرکت کند، اما دراین مسیر توجه به برخی موضوعات و موارد ضروری است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.